Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator: cirka 18000 i budget

Produkter
(logga in för att koppla)

walkingthecamera

Aktiv medlem
Hej!

Letar efter en bärbar för högst 18-17 papp. Så lätt som möjligt och så snabb som möjligt.

En rMBP med Ardeon R9 kostar minst 25k så det är lite för mycket. PC/Mac spelar ingen roll, men helst inte över 2kg.

Några erfarenheter/tips?
 

hornavan

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det kan vara smart att välja den bästa istället för den lättaste.
De flesta som vill ha bärbar bär den bara sällan, dvs promillen av den tid den används som dator.

När jag senast skulle köpa en ny så sneglade jag med giriga ögon på min hustrus sexigt tunna och lätta Macbook Air, när jag sedan stod i affären och jämförde så blev det en mycket bättre och tyngre Macbook Pro. Jag reser med den max tio gånger per år och då ligger den i handbagaget som blir ca ett kilo tyngre.

När jag är framme så har jag en mycket bättre bildbehandlingsdator och framme använder jag den minst ett par timmar per dag 355 dagar per år.
Att jämföra med några minuter då och då när jag upplever oro att jag skall åka på övervikt, det ligger nämligen också ett lager kameragrejer där i overnighten -:)
För mig var det absolut värt att köpa den större och tyngre Promodellen.

Sedan misstänker jag att PC folket rekommenderar PC och Macarna Mac😉

För övrigt anser jag också att det är smartare att köpa byxor som passar till kameran än tvärt om.
 

Loba

Aktiv medlem
Dell xps15

Kolla in den senaste XPS 15.Verkar väldigt kompetent för en Windows 10.
Se DELLs hemsida.
 

sumpan

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det kan vara smart att välja den bästa istället för den lättaste.
De flesta som vill ha bärbar bär den bara sällan, dvs promillen av den tid den används som dator.

När jag senast skulle köpa en ny så sneglade jag med giriga ögon på min hustrus sexigt tunna och lätta Macbook Air, när jag sedan stod i affären och jämförde så blev det en mycket bättre och tyngre Macbook Pro.
Jag håller inte med, reser ungefär lika mycket som du men tycker definitivt det var värt att byta till 1.6kg jämfört med min gamla dator på 2.3kg. När jag jämför min 14"/1.8kg jobbdator med min privata 13.3"/1.6kg så märker man skillnaden. Och om man dessutom bär med sig den varje dag så är varje gram viktigt. Tänk också på att strömadaptrar kan skilja ganska mycket i storlek. Om man t ex tar med datorn hem från jobbet varje dag så är ett tips att ha en extra strömadapter så slipper man släpa på den.

Ang. dator så är väl IPS-skärm, SSD-disk och minst 16GB minne det viktigaste, beroende på vilka krav man har. Jag tycker också det är praktiskt om man kan uppgradera minne och byta ut hårddisken vilket i princip utesluter Mac... Men så använder jag PC i jobbet vilket gör att valet blir naturligt. Jag har extern skärm, tangentbord och mus hemma med alla kablar framme så jag kan koppla in datorn på några sekunder.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag håller inte heller med. Min erfarenhet är att en kombination av saker som blir kompromisser ofta inte är det jag vill ha. En bärbar dator ska vara bärbar. Jag har provat att köpa baserat på så bra prestanda och stor skärm som jag ansett värt att lägga pengar på (tror den kostade 25 tkr) men fick släpa en tegelsten. Trots det blev inte prestandan så bra som jag fått för mindre pengar i en desktop. Därför satsar jag på att ha så bra prestanda som möjligt en desktop. Min bärbara just nu är en Lenovo Yoga. Har för mig den väger ca 1,3 kg. Otroligt bra vikt och är nöjd med datorn i övrigt också.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det framgår inte exakt hur du ska använda den, men jag instämmer i att Dell XPS 15 framstår som väldigt attraktiv. Länk till exempel:
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-15-9550-laptop/pd?oc=bnx5522&model_id=xps-15-9550-laptop&l=sv&s=bsd

Microsofts Surface 4 Pro skulle också kunna vara ett alternativ, men kanske bara om man verkligen vet själv varför. Alltså jag menar, man ska nog veta varför man gör ett sådant val. Dell-datorn är mer ett generellt svar på den allmänna frågan "ge mig en bra dator".
 

walkingthecamera

Aktiv medlem
Jag har en väldigt bra och kraftfull desktop hemma, men är så ofta ute på vift att jag vill ha en bärbar där jag kan göra allt utan att vänta tills jag kommer/reser hem.

Med allt menar jag att redigera RAW-filer och multiexponeringar bl.a. i Adobe Suite, Nik och funderar på att gå över till ON1 Photo RAW när det släppts för att använda multithreads.

Kommer inte att bära den sällan, utan vill ha den med mig varje gång jag reser. Dock kan den lämnas med resväskorna och behöver inte följa med på varje promenad.
 

walkingthecamera

Aktiv medlem
Jag håller inte med, reser ungefär lika mycket som du men tycker definitivt det var värt att byta till 1.6kg jämfört med min gamla dator på 2.3kg. När jag jämför min 14"/1.8kg jobbdator med min privata 13.3"/1.6kg så märker man skillnaden. Och om man dessutom bär med sig den varje dag så är varje gram viktigt. Tänk också på att strömadaptrar kan skilja ganska mycket i storlek. Om man t ex tar med datorn hem från jobbet varje dag så är ett tips att ha en extra strömadapter så slipper man släpa på den.



Ang. dator så är väl IPS-skärm, SSD-disk och minst 16GB minne det viktigaste, beroende på vilka krav man har. Jag tycker också det är praktiskt om man kan uppgradera minne och byta ut hårddisken vilket i princip utesluter Mac... Men så använder jag PC i jobbet vilket gör att valet blir naturligt. Jag har extern skärm, tangentbord och mus hemma med alla kablar framme så jag kan koppla in datorn på några sekunder.


Intressant! Gillar den cirkavikten. Vad använder du för dator?
 

sumpan

Aktiv medlem

Alve Henricson

Aktiv medlem
Sitter också och kollar efter datorer. Har under flera års resande använt Lenovo ThinkPad x220, extremt tålig och fungerar även med spräckt skal. Men 8 GB internminne är för lite. De nya datorerna i den storleken finns här: https://www.dustin.se/search/x260
Det enda som är bra med dessa datorer är storleken och den fysiska styrkan. De större datorerna har bättre prestanda. Därför tror jag tyvärr jag blir tvungen köpa något tyngre dator. Med tanke på att Lenovo varit tåligt funderar jag därför på följande (tyvärr hade jag föredragit ett minne på 36 GB och inte 20): https://www.dustin.se/product/5010958797/thinkpad-t460s
Misstänker dock att skärmen inte är den bästa, men jag använder en extra skärm i kontoret när jag redigerar seriöst ;)
Ska bli intressant se vad du väljer.
 

iSolen.se

Guest
Min erfarenhet är att det kan vara smart att välja den bästa istället för den lättaste.
De flesta som vill ha bärbar bär den bara sällan, dvs promillen av den tid den används som dator.

När jag senast skulle köpa en ny så sneglade jag med giriga ögon på min hustrus sexigt tunna och lätta Macbook Air, när jag sedan stod i affären och jämförde så blev det en mycket bättre och tyngre Macbook Pro. Jag reser med den max tio gånger per år och då ligger den i handbagaget som blir ca ett kilo tyngre.

När jag är framme så har jag en mycket bättre bildbehandlingsdator och framme använder jag den minst ett par timmar per dag 355 dagar per år.
Att jämföra med några minuter då och då när jag upplever oro att jag skall åka på övervikt, det ligger nämligen också ett lager kameragrejer där i overnighten -:)
För mig var det absolut värt att köpa den större och tyngre Promodellen.

Sedan misstänker jag att PC folket rekommenderar PC och Macarna Mac😉

För övrigt anser jag också att det är smartare att köpa byxor som passar till kameran än tvärt om.
Jag är mest pc-användare men reser med macbook air som nu heter macbook. Den är så liten och lätt samtidigt som batteriet räcker flera dagar att jag inte ens tar med laddaren på mina tvådagarsresor, ytteligare lite vikt man sparar. Litenheten gör att jag tar med den jämt. Och plattan funkar så bra så den fina musen jag köpt lämnar jag hemma.

När jag inte reser, då använder jag förstås en stationär PC med full kraft.
 

walkingthecamera

Aktiv medlem
Jag är mest pc-användare men reser med macbook air som nu heter macbook. Den är så liten och lätt samtidigt som batteriet räcker flera dagar att jag inte ens tar med laddaren på mina tvådagarsresor, ytteligare lite vikt man sparar. Litenheten gör att jag tar med den jämt. Och plattan funkar så bra så den fina musen jag köpt lämnar jag hemma.



När jag inte reser, då använder jag förstås en stationär PC med full kraft.


Lyckas du redigera något på MBn? Adobe Suite?
 

walkingthecamera

Aktiv medlem
Sitter också och kollar efter datorer. Har under flera års resande använt Lenovo ThinkPad x220, extremt tålig och fungerar även med spräckt skal. Men 8 GB internminne är för lite. De nya datorerna i den storleken finns här: https://www.dustin.se/search/x260

Det enda som är bra med dessa datorer är storleken och den fysiska styrkan. De större datorerna har bättre prestanda. Därför tror jag tyvärr jag blir tvungen köpa något tyngre dator. Med tanke på att Lenovo varit tåligt funderar jag därför på följande (tyvärr hade jag föredragit ett minne på 36 GB och inte 20): https://www.dustin.se/product/5010958797/thinkpad-t460s

Misstänker dock att skärmen inte är den bästa, men jag använder en extra skärm i kontoret när jag redigerar seriöst ;)

Ska bli intressant se vad du väljer.


Intressant! Helst vill jag ju ha något som är relativt självständigt så jag kan klara mig utan min stationära eller ens en extraskärm i upp till en månad.
 

horvendile

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur nära min användning ligger TS användning, men jag har dels en stationär PC med fyrkärnig i7 4770K, 16 GB och SSD, dels en laptop med tvåkärnig i7 (Haswell, kommer inte ihåg exakt benämning), 8 GB och ungefär likadan SSD.
När jag jobbar i Lightroom upplever jag en dramatisk prestandaskillnad mellan de två datorerna.

Min slutsats: skulle jag ha den bärbara som bildbehandlingsdator under längre tid (en månad är längre tid) och om låg vikt inte var allt överskuggande så skulle jag satsa på fyra hyggligt snabba kärnor och 16 GB. Lite oklart om CPU eller minne är viktigast, men jag skulle faktiskt tro CPU i just mitt fall.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Intressant! Helst vill jag ju ha något som är relativt självständigt så jag kan klara mig utan min stationära eller ens en extraskärm i upp till en månad.
Jag har klarat mig med min gamla bärbara Lenovo i upp till 5 månader, men då har jag fått nöja mig med att redigera för nätet och inte för tryck. Man lär sig efter ett tag hur mycket man kan lägga på eller ta bort i färg för att få bra resultat med en halvdålig/bra skärm. ;)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Låg vikt, lågt pris, hög prestanda.

Pick any two, som det brukar heta.

Själv kör jag någon fyrkärnig mbpr som var det värsta man kunde få då, 2013 eller 14 når det nu var.

Skulle jag köpa idag skulle jag ta en väldigt noggrann titt på Microsoft Surface Pro 4, som jag tycker har jäkligt många kvaliteter, sen om prestandan räcker, tja, jag tror den skulle räcka för mig, men alla har ju olika krav.
 

walkingthecamera

Aktiv medlem
Låg vikt, lågt pris, hög prestanda.



Pick any two, som det brukar heta.



Själv kör jag någon fyrkärnig mbpr som var det värsta man kunde få då, 2013 eller 14 når det nu var.



Skulle jag köpa idag skulle jag ta en väldigt noggrann titt på Microsoft Surface Pro 4, som jag tycker har jäkligt många kvaliteter, sen om prestandan räcker, tja, jag tror den skulle räcka för mig, men alla har ju olika krav.

Låg vikt och hög prestanda, utan tvekan. Kan absolut tänka mig gå över min budget, bara det är värt det. Känns inte som att rMBP 15 med R9 förtjänar 27 lax. Plus att en ny relativt omformad modell högst troligen väntar runt hörnet som kommer att sänka andrahandsvärdet på det aktuella bästa alternativet.

Funderar lite på Thinkpaden nämnd ovan, Dell XPS 15 också nämnd ovan, Zenbook Pro eller MSI GS60. Alternativt något från Clevo.
 

walkingthecamera

Aktiv medlem
Jag har klarat mig med min gamla bärbara Lenovo i upp till 5 månader, men då har jag fått nöja mig med att redigera för nätet och inte för tryck. Man lär sig efter ett tag hur mycket man kan lägga på eller ta bort i färg för att få bra resultat med en halvdålig/bra skärm. ;)


Så är det förstås också. För en halvpresterande, men lätt bärbar tror jag att surfplattsmarknaden snart är där. Surface Pro 4 som nämndes tidigare t.ex.

Allt handlar om workflow som du själv påpekar. Jag vill helst inte göra kompromisser i prestanda i just detta val. Däremot om jag ska ut på vandring utan tillgång till bil på några dagar och där jag måste tömma korten och smått bearbeta bilderna. Då skulle något väldigt lätt vara helt perfekt!
 
ANNONS