Annons

Import till LR raw o jpg från två minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
För att öka lagringshastigheten (tror jag) till korten så satte jag min D7200 att ladda raw på ett kort och jpg på det andra.

Upptäckte att när importerar så laddar LR in både Raw o jpg, lägger jag dem på samma kort så laddas bara NEF in. Verkar inte som "importera inte dubbletter" inte fungerar när bilderna inte ligger efter vartannat på samma kort.

Finns det möjlighet att ställa in något annat i LR som förhindrar detta för att slippa att markera alla bilder manuellt vid import ?

Tjänar man något att fördela det på två kort tro vid fotografering?
 

thommya

Aktiv medlem
För att öka lagringshastigheten (tror jag) till korten så satte jag min D7200 att ladda raw på ett kort och jpg på det andra.

Tjänar man något att fördela det på två kort tro vid fotografering?
Ja, om ena minneskortet skulle haverera så har du kopior av bilderna på andra minneskortet.
Men varför inte RAW till bägge minneskorten om jag får fråga?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, om ena minneskortet skulle haverera så har du kopior av bilderna på andra minneskortet.
Men varför inte RAW till bägge minneskorten om jag får fråga?
har alltid gjort så :). Tycker det är bra att ha en snabb färdig jpg i de fall man behöver det, tar inte så mycket extraplats heller
 

Loba

Aktiv medlem
RAW+jpg

Som rubriken säger . Ställ in NIKON D7000, både RAW+jpg till båda korten.
Då har du bara ett sdkort att importera ifrån. Alltså snabbare och smidigare.
Jag har det så själv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Upptäckte att när importerar så laddar LR in både Raw o jpg, lägger jag dem på samma kort så laddas bara NEF in. Verkar inte som "importera inte dubbletter" inte fungerar när bilderna inte ligger efter vartannat på samma kort.
Nä det är ingen dubblett med raw/jpg.
Det finns en tickbox i LR preferencies ngnstans.
Ungefär: hantera jpg parallellt med raw. Då kommer LR visa båda filerna.
Men det kanske inte riktigt var det du frågade efter....
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nä det är ingen dubblett med raw/jpg.
Det finns en tickbox i LR preferencies ngnstans.
Ungefär: hantera jpg parallellt med raw. Då kommer LR visa båda filerna.
Men det kanske inte riktigt var det du frågade efter....
Jo kanske, ska titta på den. Om jag "tickar" ur den så kanske enbart raw visas?

Om möjligt så sparar jag gärna raw o jpg på olika kort, borde snabba upp lagringingen samt som skrevs tidigare så har man en back-up ifall ett kort skulle fallera
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt. Det verkar som om du egentligen bara vill ha in NEF-filerna och har JPG mera som en extra säkerhet/backup. Om du då kör NEF till ett kort och JPG till ett annat, då är det väl bara att strunta i att sätta i JPG-kortet i kortläsaren så slipper du ju dubletterna?

Inställningen som finns i LR ligger ju under import och lyder:

"Treat JPEG files next to raw as separate photos".

Det indikerar att den inte kommer ha någon funktion om du har JPG och raw på olika kort. Då är filerna knappas "next to" varandra och då har kryssrutan ingen funktion. Så fattar jag det som i alla fall.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo du har rätt att en möjlighet skulle vara att enbart importera in raw-kortet. Nackdelen är ju att man får inte den fina uppdelningen i mappar per dag som LR ger, har varit bra historiskt att ha sina raw o jpg samlade i sina dagsmappar

Kanske är det enklast att köra in både raw o jpg på samma kort som jag alltid gjort
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jo du har rätt att en möjlighet skulle vara att enbart importera in raw-kortet. Nackdelen är ju att man får inte den fina uppdelningen i mappar per dag som LR ger, har varit bra historiskt att ha sina raw o jpg samlade i sina dagsmappar

Kanske är det enklast att köra in både raw o jpg på samma kort som jag alltid gjort
Que???
Förstår inte vad du menar. LR sparar alltid i datummappar om du inte har sagt ngt annat.
O Jag håller med Anders, Har man raw så fyller inte jpg ngn funktion i LR. Vill man då ha jpg så exporterar man ut det o slänger sedan dessa jpg.
 

AFJ

Aktiv medlem
Que???
Förstår inte vad du menar. LR sparar alltid i datummappar om du inte har sagt ngt annat.
O Jag håller med Anders, Har man raw så fyller inte jpg ngn funktion i LR. Vill man då ha jpg så exporterar man ut det o slänger sedan dessa jpg.
Om jag förstår rätt så vill han ha sina JPG som "backup" och lägga dem i samma smidiga datumstruktur som raw-filerna. Det kan ju kanske finnas en poäng med det och LR fixar ju då katalogiseringen i datumordning smidigt. Skulle han inte importera JPG-filerna så förlorar han ju den biten.

Själv gör jag så att jag bara fotograferar i raw. När året är slut så markerar jag årsmappen, t ex "2016", filtrerar fram de bilder som har två stjärnor eller mer (dvs de som jag tycker är någorlunda OK) och startar sedan en export i full upplösning. Det hela avslutas sedan med en BAT-fil som flyttar de exporterade JPG-filerna till en identiskt struktur men på en annan hårddisk. På så vis har jag (eller kanske mina efterlevande) en kopia av alla mina bättre bilder i färdigredigerat skick och som går att se i utforskaren. Vet inte om det någon gång kommer till användning men det känns i alla fall som ett väldigt enkelt sätt att få en extra kopia.

Att köra JPG + raw vid fototillfället har inte jag någon användning för men jag kan förstå att om man vill ha tillgång till "färdiga" filer snabbt eller nöjer sig med den JPG-konvertering som kameran gör så kan det vara smidigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att köra JPG + raw vid fototillfället har inte jag någon användning för men jag kan förstå att om man vill ha tillgång till "färdiga" filer snabbt eller nöjer sig med den JPG-konvertering som kameran gör så kan det vara smidigt.
Den förstår jag också.
Men det är ingen backup att lägga raw+jpg bredvid varandra på samma disk.
 

AFJ

Aktiv medlem
Den förstår jag också.
Men det är ingen backup att lägga raw+jpg bredvid varandra på samma disk.
Jag skrev backup inom citationstecken. Det är en "backup" i så motto att en JPG-fil sannolikt kan läsas av "alla" program men en raw-fil kräver någon form att specialprogram.

Som sagt, jag kan se behovet, även om det inte är primärt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Uttryckte mig oklart.
Så länge filerna är i kameran så är det en form av backup. Eller innan backup är gjord på diskarna i datorn.
Men i datorn senare så ser jag ingen mening med att spara både och.
Vill jag ha en jpg så exporterar jag en jpg när behovet uppstår.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror att ni rätt ut mina tankar ganska bra :)

I kameran så är det ju en typ av back-up om man sparar jpg och raw på olika kort.

Det har inte varit dumt att ha raw o jpg samlat, vill man blädra igenom mapparna utan LR så har det varit enklare att ha jpg bredvid, tycker det är praktiskt att få en färdig bild direkt från kameran som man kan ladda över till surfplatta etc

Det är ju rätt att man förlorar back-upen om jag vid importen lägger dem i samma mapp och disk, risken är ändå ganska liten för jag kör en extra back-up på annan disk om jag inte vid importen gör färdigt framkallningen och exporterar ut de bilder jag vill ha innan jag raderar korten.

Jag använder LR lite speciellt skulle jag tro, jag har den för import, gallring, framkallning och därefter export. Som användare lägger jag sedan bilder på olika ställen och använder inte LR som någon visningsprogram eller tillbakablick.

Det är väl ingen som har kommit på något sätt att kringå dubletter i LR om jag lägger dem på olika kort, så jag har valen

1. Lägga raw o jpg på olika kort och enbart exportera in raw till LR. Jag kan då lägga alla jpg originalfiler på en separat disk, om man vill komma åt dessa någon gång, originalbilderna raw o jpg kan då hela tiden separeras som back-up

2. Fortsätta som jag gjort att ha raw o jpg på samma kort
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är väl ingen som har kommit på något sätt att kringå dubletter i LR om jag lägger dem på olika kort, så jag har valen

1. Lägga raw o jpg på olika kort och enbart exportera in raw till LR. Jag kan då lägga alla jpg originalfiler på en separat disk, om man vill komma åt dessa någon gång, originalbilderna raw o jpg kan då hela tiden separeras som back-up

2. Fortsätta som jag gjort att ha raw o jpg på samma kort
Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att fota JPG på ett kort och raw på det andra och sedan ha TVÅ kataloger i LR. En för raw-filerna och den som du i huvudsak använder. En där du bara importerar JPG-filerna och utnyttjar Lighrooms "datum"-funktioner så att du får dem i de mappar du vill. Lite "kluddigt" men inte ogörligt.

Ett fjärde alternativ, lagra på separata kort, använd LR för raw-kortet men hitta en annan programvara som organiserar dina JPG-filer i datum-mappar på samma sätt som LR. Jag har för mig att det skall finnas gratis-program som grejar det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vill jag ha en jpg så exporterar jag en jpg när behovet uppstår.
Så gör jag också till "vardags".

Jag tänker mig en situation där jag avlider, kanske hastigt och mindre lustigt, och någon stackars släkting får uppdraget att ta hand om min dator "för gubben hade ju massa familjebilder som kan vara kul att spara". Den personen vet sannolikt inget alls om LR och raw-filer.

Ett "färdigt" bildarkiv i kronlogiks ordning med JPG-bilder kan möjligen vara något som vederbörande kan hantera.

Det faktum att JPG-arkivet också bara innehåller de "bra" bilderna tycker jag är en styrka. Det räcker nog med tusentalsbilder istället för tiotusentals...

Långsökt, visst, men det har mig ca 10 sekunder per år att fixa så jag kör på med det! :)
 
ANNONS