Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Styrka ND-Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Pga uppgradering av objektiv så är det dags för nya filter (82mm gänga på nya vidvinkeln).

Hur starka ND-Filter kör ni till olika scenarior?

Vilka märken föredrar ni själva?


/Jocce
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Pga uppgradering av objektiv så är det dags för nya filter (82mm gänga på nya vidvinkeln).

Hur starka ND-Filter kör ni till olika scenarior?

Vilka märken föredrar ni själva?


/Jocce
Beror ju på effekten man vill uppnå samt när på dagen/året man fotar samt på vilken bländare man brukar använda.
Jag kör på 3 steg resektive 12 steg.

/stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Åtta steg. Mindre än så kan man kompensera för inom den vanliga triangeln slutartid-bländare-ISO.
Det beror lite på vilken typ av problem man har. Om det är för att man precis slår i botten på slutartiden för att man vill använda stor bländare i solljus så behöver man kanske inte åtta steg.
 

Jocce

Aktiv medlem
För min del handlar det mest om att kunna ta långa slutartider på rinnande vatten / vågrörelser m.m.


/Jocce
 

eskil23

Aktiv medlem
Det beror lite på vilken typ av problem man har. Om det är för att man precis slår i botten på slutartiden för att man vill använda stor bländare i solljus så behöver man kanske inte åtta steg.
Behöver och behöver. Låter man bländare och ISO stå kvar så går man från 1/4000 till 1/16 (blir det va?) och det är kanske lite väl långt, men ökar man samtidigt ISO tre steg landar man på 1/125 vilket inte är allt för illa.

Nåja, åtta steg kanske är att överdriva lite. Jag tror att mitt ND-filter (som jag nästan aldrig använder) är sex steg.
 

pdahlen

Aktiv medlem
ND1000 i dagsljus och ND32 i skymning. Har också ett halvtonat som är av lägre grad.
Har köpt mina billigt från Aliexpress, även om jag köpte påmig ett antal olika och slängde de som gav färgstick så blev det ändå billigare än att köpa något känt från Sverige, vilket jag gjorde först men som ocksågav färgstick
 

DaveY1

Medlem
Jag har ett Haida 83mm filter system till min vidvinkel som har 82mm filter gänga. Fungerar upp till 14mm sen ser man filter hållaren. Kan rekomendera haidas ND & cpl filter som är av optiskt glas. Kostar inte i närheten av vad Lee kostar men ger mycket bra resultat endå.
 

jonathan_kamda

Ny medlem
Läs gärna min köpguider för ND-filter

Hej mitt namn är Jonathan och jag är anställd på Kamda.se, där jag har skrivit några artiklar angående detta ämne.

Läs gärna mina köpguider för ND-filter, där jag bland annat skriver och jämför:
- Cirkulära / Rektangulära ND-filter
- Styrkor
- GND-filter (Halvtonade)
- Hur man använder ett ND-filter
- Tabeller för slutartid/ND-styrka
- Haida VS Lee


Läs en grundläggande köpguide för ND-filter här!



Här hittar du den ultimata tabellen för ND-styrkor och slutartider!



Vill du lära dig mer om GND-filter? Läs denna artikel!



HAIDA en utmanare till LEE?


Hoppas artiklarna kan hjälpa er i jakten på det ultimata ND-filtret!
Vänligen Jonathan
 
ANNONS