Annons

Canon Eos 5D Mark IV

iSolen.se

Guest
Det kanske inte är jättesvårt att komma ihåg var man tog modellbilderna?
Bildbyråerna brukar vara skeptiska till och tom underkänna modellreleaser (som ju är ett juridikt avtal och intyg) när datumet inte stämmer med mediats datum.

Ibland är tom en timme fel katastrof, ta tex Trumps invigningstal och de redaktionella bilderna där. Nu stämde allt men bilderna var ifrågasatta ett tag.
 

PMD

Aktiv medlem
Det låter bra, Windows / bios gjorde dock inte så vilket ledde till underligheter vid tex vårdagjämning och multipla windows som då justerade klockan flera gånger. Borde varit samma sak i linux pga samma hårdvara.
Det har, så länge jag kan minnas, inte varit ett problem i Linux att låta BIOS-klockan hålla UTC-tid.
 

PMD

Aktiv medlem
Bildbyråerna brukar vara skeptiska till och tom underkänna modellreleaser (som ju är ett juridikt avtal och intyg) när datumet inte stämmer med mediats datum.
Bildbyråerna tror inte att folk kan ställa in tiden fel på sina apparater?

Eller att det kan finnas buggar i programvara? Eller att mäniskor kan designa system som inte gör rätt?

Ibland är tom en timme fel katastrof, ta tex Trumps invigningstal och de redaktionella bilderna där. Nu stämde allt men bilderna var ifrågasatta ett tag.
Av andra än konspirationsteoretikerna och övriga lunatic fringe på nätet?
 

iSolen.se

Guest
Bildbyråerna tror inte att folk kan ställa in tiden fel på sina apparater?

Eller att det kan finnas buggar i programvara? Eller att mäniskor kan designa system som inte gör rätt?
Jodå och när jag fått modelreleaser underkända har jag kunnat förklara mig.

Av andra än konspirationsteoretikerna och övriga lunatic fringe på nätet?
Lunatic...jo Trumps stab är nog lite tokiga, de påstod att bilderna var tagna på morgonen kl 8 innan alla kommit, men i själva verket var de tagna kl 12.02 och Donald syns på bildskärmarna :) Självmål.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Sökar info.

Hej. Kanske har detta redan avhandlats här i tråden, ber om ursäkt i så fall. Men tråden är lång.

Går det att ställa in så att infon i sökaren lyser rött istället för svart som det är nu?
Tycker man ser infon dåligt vid svagt ljus nu när allt är svart.

// Johan
 

AFJ

Aktiv medlem
Är fortfarande själv tveksam till om jag borde uppgradera från min trea eller ej...


/ Kiwi
Jag har nu haft min i ett par månader och det är ju en grym kamera men det är egentligen svårt att rättfärdiga kostnaden. Mk3 är ju också en otroligt bra kamera. I mitt fall så åker mk3 ner till Spanien (är där några månader om året) och ersätter en 6D som jag sålt. Det gjorde att jag tyckte jag kunde rättfärdiga det hela med att jag uppgradera två kameror. 6D -> mk3 och mk3 -> mk4. Det gäller att lura sig själv för att ha råd med vansinnet! :)


En sak som jag uppskattar med nya kameran är att jag faktiskt tycker mig märka av den högre upplösningen och ibland kunna dra nytta av den.

I helgen var jag ute med mitt 24-70 - såg några små fåglar i ett träd, saknade förstås telet men klämde av ett skott på 70 mm. Jag blev positivt överraskad hur användbar bilden var trots extremt hård crop:

Hela bilden följt av utsnitt:
 

Bilagor

Jocce

Aktiv medlem
När man filmar "längre" (över några minuter) så splitter den filmerna (över 4gb tror jag) till flera filer.

Går det att komma undan detta?

Alternativt ett enkelt sätt i Windows 10 att kunna enkelt slå ihop dem till en fil?
(att öppna dem som projekt i Premiere känns lite overkill för att bara slå ihop dem...)


/Jocce
 

kiwi

Aktiv medlem
När man filmar "längre" (över några minuter) så splitter den filmerna (över 4gb tror jag) till flera filer.

Går det att komma undan detta?
Nej, det är en begränsning på grund av filformatet som används på minneskortet.

Men vad är det för problem med att det blir flera filer?


/ Kiwi
 

OneAim

Aktiv medlem
Kontakta Hans Holmgren på Scandinavian Procenter , han jobbar som "utesäljare" där, tidigare Swefo...om ni vill ha en juste deal på en Mark IV. Han kommentera en del inlägg på FB "oss fotografer emellan" bla. Jag har köpt min mark IV via honom. Kan rekommendera honom.
 
Senast ändrad:

Jocce

Aktiv medlem
Nej, det är en begränsning på grund av filformatet som används på minneskortet.

Men vad är det för problem med att det blir flera filer?


/ Kiwi
"Problemet" med om det blir fler filer är de gånger jag inte filmar för att producera något utan mer "för eget bruk", typ semesterfilmande eller vad som helst, har jag då filmat i 4 minuter och skall visa upp detta behöver jag starta upp två filer efter varandra istället för att visa det rakt igenom...


/Jocce
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast jag har aldrig någonsin varit med om filmer som mår bra av att visas som de är. Det är alltid något som ska tas bort eller ändras, och då fixar ju programmet man gör detta med att hantera de olika filerna.

Såvida det inte handlar om en "kolla vad det var som kom med på filmen"-visning, och i så fall spelar det knappast någon roll om man startar en extra fil. Det är ju som att byta magasin i diaprojektorn.
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag kan inte heller riktigt se problemet... Jag orkar inte ens titta på mina egna inspelningar under för lång tid i sträck. ;)

Men visst, vill eller hinner man inte redigera något utan bara vill visa upp sin tiominutersfilm precis som den filmades, så vill man ha en lösning. Fast slå inte ihop filerna för detta. Ett program som VLC är en lösning: Bara dra in filerna där och sedan spelas dessa upp i valfri ordning utan uppehåll.


/ Kiwi
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Vid filmning av konserter kan jag tänka mig att det vore uppskattat om man kunde både filma och spela upp det filmade materialet i ett enda svep utan krångel och fix.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har haft mina två hus nu sedan de lanserades i september eller när det nu var jag fick hem dem.

Gick ju från 6D så skillnaden är i vissa avseenden stor, i andra inte särskilt stor.
6D är ju en mycket bra kamera, särskilt för de pengarna.

När jag förhandsbokade 5D4 visste jag inte vad den skulle kosta men tänkte väl nåt på 30´ kanske 32´eller 35´så när det visade sig att den kostade 40´ var det en ovälkommen överraskning.

I början funderade jag mycket på om kameran verkligen var värd sitt pris? (för mej)

Svaret är både ja och nej.

Den är inte 3-4 ggr bättre än 6D och på det sättet är den inte värd sitt pris men den är bättre än 6D.

I dagsläget ångrar jag inte att jag investerade i dessa hus.

Nyligen fick jag chans att verkligen testa kameran under de förutsättningar som är de svåraste förhållanden som jag plåtar i. På ett träningskonvent inomhus i mörka lokaler men upplysta av spotlights bakifrån, som en scen.

De personer, gruppträningsinstruktörerna, som är på scen rör sig ofta på ett oregelbundet sätt, framåt, bakåt, åt sidan samt uppåt och nedåt. Inte hela tiden men ofta. Precis som på en popkonsert växlar ljuset hela tiden och det mycket snabbt. Att få rätt ljus är något av en blandning av chansning och rätt timing. Jag brukar köra med manuell tid oftast 1/250 sek, manuell bländare oftast 2,8 samt auto iso. Kameran blir ju lurad av det starka motljuset så rätt exponering kan många gånger vara att köra 1,2 eller hel 3 stegs överexponering. Med 6D kan man inte kombinera auto ISO med +/- vilket är konstigt och synd. När jag hade 6D löste jag ibland detta genom att köra även fast ISO samt manuell bländare och tid.

Med 5D4 kan jag göra precis som jag vill, manuell tid o bländare samt auto ISO med + eller -. Mycket bra, tack Canon. :)

Tidigare med mina 6D fick jag köra med "Spray & Pray" och jag hade tagit massor av bra bilder, OM de bara varit i fokus. De allra flesta bilder fick jag kassera pga att objektet var ur fokus, eller över eller underexponerade.
Visst fick jag många bra bilder även med 6D absolut, men med 5D4 får jag fler keepers och färre bilder att kassera.

AF på 5D4 håller jag fortfarande på att lära mig och ju bättre jag förstår den och lär mig den desto bättre blir den och redan tycker jag att den är helt grym. Kapitlet om AF i instruktionsboken är runt 60 sidor långt!



6D är ju känd för att kunna gå högt upp i ISO och jag hade min gräns satt till 6.400 ISO upp till den nivån kunde jag ta bilder som gick att leverera till kund. Med 5D4 kan jag gå ytterligare något högre upp i ISO. Min nya gräns är nu 12.800 ISO, man kan inte säga att 5D4 är lika bra på 12.800 ISO som 6D är på 6.400 ISO men nästan. Anledningen till att jag behöver gå upp i ISO är att jag plåtar mycket inomhus utan blixt och i dåligt ljus där jag ibland också behöver kort exponeringstid. Problemet i de situationerna är att även om bruset på höga ISO är hanterbart så försvinner ju väldigt mycket av färgerna samt det dynamiska omfånget. I viss mån kan man kompensera det med extra lyster och klarhet/kontrast men det ger ett annat utseende på bilderna.

Tidigare filmade jag i princip aldrig med systemkameran, och inte med någon annan kamera heller för den delen.
På senare tid har kunderna börjat fråga om jag också kan filma åt dem, ganska enkla filmer. Tack vare att 5D4 har AF även vid filmning så har jag nu vågat åta mig dessa uppdrag. Det är ju busenkelt att filma med denna kamera. Jag tycker dessutom att det är kul och kommer att göra det mer om jag får chansen!


Slutligen en lista på sådant som 6D faktiskt är bättre på än 5D4.

- Batteriet i 6D räcker dubbelt så länge.
-Mittpunkten är bättre på att sätta skärpan i mycket svagt ljus om motivet är helt stilla.
- 6D har INTE en idiotisk gummiflärp vid batterifacket som hela tiden öppnas av misstag när man råkar komma åt den.
- Man får 3 st 6D till priset av 1 st 5D4.
 
ANNONS