Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor softbox kan man ha till en speedlight?

Produkter
(logga in för att koppla)

larjo

Aktiv medlem
Är ute efter octabox med raster för en speedlight.
Har nu en Sundisc softbox som jag tycker funkar skapligt. Men det finns inget raster till den, så den sprider ljuset rätt bra.
Jag vill nog ha en octabox och inte en fyrkantig softbox. De mindre dedikerade softboxarna för speedlight har inte möjligheter att montera ett raster så jag har tittat på de lite större varianterna från Godox och Fotobestway då de har ett lämpligt pris. De är 60, 80 och 90 cm stora.
Den är tänkt att användas inomhus i en lägenhet. Så det är ganska trångt och jag misstänkte jag det räcker med en speedlight i softboxen.
Jag har en 600EX-RT som jag tänkt använda. Jag har även en hållare av Bowens S-type så det är bra om det har Bowens S fäste i stället för de traditionella ringen med L-fäste för blixten.

Hur stor softbox skan jag välja? Vad är nackdelen att välja en 80 cm mot en 60 cm softbox?
Tar gärna mot förslag på andra softboxar som man kan få tag på i Sverige. På den amerikanska marknaden verkar det finns ett större utbud.
mvh
Lars
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har kört Canons blixt 580II som har ungefär samma styrka som din i en 60 m Oktabox.
Man får faktiskt gå ganska nära med den för att få tillräckligt med ljus. Ofta fick jag också ta till en 430 II blixt i en andra softbox.

Numera kör jag istället Fuji och använder Godox AD200 samt en Godox 860II.

Både dessa har uppladdningsbara batterier och AD200 är som 4 Canon 580II.
De laddar också upp mycket snabbare.

Det du tänkt dig kommer säkert fungera men du får ha softboxen nära motivet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Är ute efter octabox med raster för en speedlight.
Har nu en Sundisc softbox som jag tycker funkar skapligt. Men det finns inget raster till den, så den sprider ljuset rätt bra.
Jag vill nog ha en octabox och inte en fyrkantig softbox. De mindre dedikerade softboxarna för speedlight har inte möjligheter att montera ett raster så jag har tittat på de lite större varianterna från Godox och Fotobestway då de har ett lämpligt pris. De är 60, 80 och 90 cm stora.
Den är tänkt att användas inomhus i en lägenhet. Så det är ganska trångt och jag misstänkte jag det räcker med en speedlight i softboxen.
Jag har en 600EX-RT som jag tänkt använda. Jag har även en hållare av Bowens S-type så det är bra om det har Bowens S fäste i stället för de traditionella ringen med L-fäste för blixten.

Hur stor softbox skan jag välja? Vad är nackdelen att välja en 80 cm mot en 60 cm softbox?
Tar gärna mot förslag på andra softboxar som man kan få tag på i Sverige. På den amerikanska marknaden verkar det finns ett större utbud.
mvh
Lars
Brollybox via ebay? Paraply så den passar de flesta fästen

Kostar 350 kr för en 120cm, men inomhus i trånga utrymmen kanske 80 är ok. Mindre = hårdare ljus.
 

larjo

Aktiv medlem
Brollybox via ebay? Paraply så den passar de flesta fästen

Kostar 350 kr för en 120cm, men inomhus i trånga utrymmen kanske 80 är ok. Mindre = hårdare ljus.
Tack för svar, men det finns väl inget raster till en brollybox?
Sen känns som man måste peka modellen i ögat med änden på skaftet om man har en speedlight i en 120 cm brollybox :)
 

larjo

Aktiv medlem
Jag har kört Canons blixt 580II som har ungefär samma styrka som din i en 60 m Oktabox.
Man får faktiskt gå ganska nära med den för att få tillräckligt med ljus. Ofta fick jag också ta till en 430 II blixt i en andra softbox.

Numera kör jag istället Fuji och använder Godox AD200 samt en Godox 860II.

Både dessa har uppladdningsbara batterier och AD200 är som 4 Canon 580II.
De laddar också upp mycket snabbare.

Det du tänkt dig kommer säkert fungera men du får ha softboxen nära motivet.
Tack för svar.
Jag kommer att köra med softboxen strax utanför bilden. Som jag har möblerat nu har jag problem att få blixten långt från modellen.
Hade jag vetat det jag vet nu så hade jag köpt Godox isf Canons eget system. Får väl byta om/när jag fastnar för blixtfoto.
 

larjo

Aktiv medlem
Jag använder en octabox på 120 cm tillsammans med fyra speedlite-blixtar. Fungerar som upplättning i dagsljus.
Misstänkte att man behöver några fler blixtar för att lysa upp en 120 cm oktabox. Med 4 st räcker det väl som huvudljus så man kan mörka ned omgivningarna. "Over power the sun" som de säger i videorna?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En Godox AD200 klarar det jobbet. Kostar cirka 3500 kr. En trigger kostar cirka 500.
Det finns 2 olika. På den ena kan du ha din ha din gamla blixt ovanpå.
Den andra är lite bättre byggd och lättare att jobba med. Den senare är den dyrare.

Byggvalitén är som som mina gamla Canon 580II. Alltså mycket bra.


Skall du använda blixt i fullt solljus måste du upp på ändå starkare blixtar.
Godox AD400 eller AD600. Dessa kostar ungefär som din originalblixt till Canon.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för svar.
Jag kommer att köra med softboxen strax utanför bilden. Som jag har möblerat nu har jag problem att få blixten långt från modellen.
Hade jag vetat det jag vet nu så hade jag köpt Godox isf Canons eget system. Får väl byta om/när jag fastnar för blixtfoto.
Du kan komplettera med Godox o så har du fler blixtar....
 

larjo

Aktiv medlem
Du kan komplettera med Godox o så har du fler blixtar....
Förvisso. Men det är inte så lockande.
Canons och Godox system är väl inte kompatibla?
Sen misstänker jag att det inte går att styra Godox sändare via kamerans menysystem. När sändaren sitter på kameran och den på ett stativ år det lite svårt att se vad det står på sändarens skärm.
 

larjo

Aktiv medlem
Jag använder Youngnou blandat med Nikons och youngnous radiotriggers.
Så jag ser inte problemet.
Du kan nog få mycket bättre svar här:
https://www.facebook.com/groups/speedlightfundamentals/
Youngnou har kopierat (reverse engineering?) Canons och Nikons kommunikation med blixten. Detta gör att man kan blanda blixtar från Youngnou och Nikon (eller Canon) Godox radiokommutikation (Wireless X) mellan kamera och blixt är deras eget. Det är bara kommunikationen mellan kameran och den första enheten som måste vara kameraspecifik. Detta gör att man endast behöver byta sändaren och de blixtar med kamerasko om man byter kameratillverkare (har jag fått för mig). De större blixtarna ska inte behöva bytas ut.

Tack för info om fb-gruppen. Jag får ställa frågan om det menysystemet i kameran där. Om/när det blir aktuellt att byta.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag gör så sällan sånt här att jag inte har några riktiga studiotillbehör. Men jag har sett de som kör med boxar och paraplyer med Canons blixtar. De har ofta fyra blixtar. Per paraply/box.
Bortsett från att sånt gräver rätt långt ner i kassakistan kan man inte hålla på för länge innan man når gränsen på 16 enheter i Canons blixtradionät. Optisk styrning har inga begränsingar i antal, men desto större när det gäller att få slavarna att se styrsignalen.
 

larjo

Aktiv medlem
Räcker det inte med en speedlight blir det nog att gå över till Godox. Att hålla på med flera blixtar i samma softbox/paraply verkar lite otympligt. Det blir en himla massa batterier att ladda inför varje tillfälle också.

Sen gillar jag TCM-funktionen som Godox har i X-pro sändaren. Man fotar en gång med TTL trycker på knappen och blixtarna ställs om till manuell läge och TTL datat läggs in. De måste titta på de stora pojkarna/tjejerna :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Är ute efter octabox med raster för en speedlight.
Har nu en Sundisc softbox som jag tycker funkar skapligt. Men det finns inget raster till den, så den sprider ljuset rätt bra.
Jag vill nog ha en octabox och inte en fyrkantig softbox. De mindre dedikerade softboxarna för speedlight har inte möjligheter att montera ett raster så jag har tittat på de lite större varianterna från Godox och Fotobestway då de har ett lämpligt pris. De är 60, 80 och 90 cm stora.
Den är tänkt att användas inomhus i en lägenhet. Så det är ganska trångt och jag misstänkte jag det räcker med en speedlight i softboxen.
Jag har en 600EX-RT som jag tänkt använda. Jag har även en hållare av Bowens S-type så det är bra om det har Bowens S fäste i stället för de traditionella ringen med L-fäste för blixten.

Hur stor softbox skan jag välja? Vad är nackdelen att välja en 80 cm mot en 60 cm softbox?
Tar gärna mot förslag på andra softboxar som man kan få tag på i Sverige. På den amerikanska marknaden verkar det finns ett större utbud.
mvh
Lars
Det ar lite som att fraga hur langt snore behover jag?

Det beror pa hur mycket ljus du behover. En bra speedlight kan ge ifran sig en energi pa ungefar 75Ws, jamfort med en storre blixt som ofta ger allt fran 200 upp till 1200Ws. Vissa blixtar kan anvanda high speed sync osv.

Jag har en Westcott Rapidbox Duo som ar 32". Det fina med den ar att jag kan anvanda en eller tva speedlights. Den har ett antal bafflar och en "reflector plate" och raster, de senare som tillval. Ju fler av tillbehoren som anvands, desto storre ar forlusterna.

Min octabox fungerar alldeles utmarkt med tva enkla manuella speedlights om jag fotar inomhus och aven utomhus i skymningen eller pa kvallen om avstandet ar inom nagra meter. Utomhus i dagsljus kan det racka till i skuggan, men inte annars.

Har ar ett exempel:

Nikon D750, 28/1.8G, f/5.6, 1/200s, ISO 100
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sen gillar jag TCM-funktionen som Godox har i X-pro sändaren. Man fotar en gång med TTL trycker på knappen och blixtarna ställs om till manuell läge och TTL datat läggs in. De måste titta på de stora pojkarna/tjejerna :)
Íntressant funktion. Visste inte att det fanns.
Inte för att jag fotar sådär ofta men blixtar är fantastiskt bra att ha.
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hållare till fler blixtar och upp till 4 st -- tips om var de kan köpas???

Hej och tack för denna diskussion. Vill bara haka på med att fråga om tips på vilken hållare som kan rekommenderas för att köra mer än en speedlite (har sett någonstans att det går att montera hela fyra st som i en cirkel.
Men var kan den köpas?
/Frippe
 

larjo

Aktiv medlem
Det bidde en 60 cm Fotobestway paraply Octobox med Bowens S-fäste.
Inte värdens bäste byggkvalitet. Men förväntade mig det inte heller för 530 kr.
Har inte testat den ännu, så jag vet inte ännu om det funkar bra.
 
ANNONS