Annons

Uppgradera kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack återigen för mycket bra svar!

Det beskriver väldigt bra mitt läge och mina tankar! Känner mig verkligen inspirerad att uppgradera kameran nu och är väldigt inställd på spegellöst och speciellt Fuji nu. Mycket intressant att höra resonemang från samma situation.

Tittat en del på modellen X-T2 som verkar finnas i en skaplig prisnivå. Är detta en kamera som kan följa med ett tag utan att jag kommer känna begränsningar och vilja byta igen? Bör jag avvakta tills X-T3 går ned i pris?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack återigen för mycket bra svar!

Det beskriver väldigt bra mitt läge och mina tankar! Känner mig verkligen inspirerad att uppgradera kameran nu och är väldigt inställd på spegellöst och speciellt Fuji nu. Mycket intressant att höra resonemang från samma situation.

Tittat en del på modellen X-T2 som verkar finnas i en skaplig prisnivå. Är detta en kamera som kan följa med ett tag utan att jag kommer känna begränsningar och vilja byta igen? Bör jag avvakta tills X-T3 går ned i pris?
Fuji X-T3 är mycket snabbare än X-T2. Det är framförallt processorn som påstås av Fuji vara 4 gånger snabbare. Det gör att följande fokus är klart förbättrad även video skall vara bättre.
Jag har haft X-T2 och har nu X-H1. Dottern har fått X-T2:an.
Själv gillar jag X-H1 för den har ett bättre grepp och har IBIS.
Själv klarar jag åtminstone att fota en galen springande hund också med X-H1 och X-T2.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382508/3688467.htm
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fuji X-T3 är mycket snabbare än X-T2. Det är framförallt processorn som påstås av Fuji vara 4 gånger snabbare. Det gör att följande fokus är klart förbättrad även video skall vara bättre.
Jag har haft X-T2 och har nu X-H1. Dottern har fått X-T2:an.
Själv gillar jag X-H1 för den har ett bättre grepp och har IBIS.
Själv klarar jag åtminstone att fota en galen springande hund också med X-H1 och X-T2.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382508/3688467.htm
Får tag i fel bild. Det där är Canon.

Detta är Fuji X-PRO2
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382508/3688464.htm
 

PMD

Aktiv medlem
"Njae, mätsökarkameror tycker jag inte har legat långt efter spegelreflexer någonsin. Det är mest en fråga om tycke och smak."
Det är helt rätt citerat, och är kärnan i mitt budskap. Det är verkligen mest en fråga om tycke och smak.

Men mätsökarkameror var knappast det centrala i inlägg #43. Diskussionen handlade om hur länge spegelfria systemkameror har varit fantastiska och hur länge sen det var som dessa låg efter spegelreflexer (i någon slags generell mening, tror jag). Henrik och jag hade bara lite olika uppfattning om det.

Sluta "hata" Leica nu. Det leder ingenvart.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack återigen för mycket bra svar!

Det beskriver väldigt bra mitt läge och mina tankar! Känner mig verkligen inspirerad att uppgradera kameran nu och är väldigt inställd på spegellöst och speciellt Fuji nu. Mycket intressant att höra resonemang från samma situation.

Tittat en del på modellen X-T2 som verkar finnas i en skaplig prisnivå. Är detta en kamera som kan följa med ett tag utan att jag kommer känna begränsningar och vilja byta igen? Bör jag avvakta tills X-T3 går ned i pris?
Oj svårt att säga. X-T2 är en BRA kamera som jag haft och nu äger jag X-T3. Det beror verkligen på vad du fotar, hur du fotar och vad dina tidigare erfarenheter är så det är väldigt vårt att svara på, men jag kan säga så här, vilken du än väljer av dom får du en bra kamera som jag skulle vara nöjd med ett tag.
Det ända jag tyckte talade emot X-T2 är att vill du få lite extra "fräs" när det gäller AF så måste du köpa till batterigreppet, vilket idag kanske inte blir så dyrt i ett paket begagnat nuförtiden.
Personligen tyckte jag inte skillanderna var SÅ stora som vissa tyckte. Men det är en smaksak. En sak som också faktiskt ska vara något sämre( inte heller direkt märkbart i min mening dock) är att bruset ska vara värre när du fotar i mindre ljus med den nyare X-T3, men många tyckte det var en bra deal eftersom du fick en lite snabbare kamera med en del andra små förbättringar också( för stillbild, för video var det en ännu större skillnad).
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det är helt rätt citerat, och är kärnan i mitt budskap. Det är verkligen mest en fråga om tycke och smak.

Men mätsökarkameror var knappast det centrala i inlägg #43. Diskussionen handlade om hur länge spegelfria systemkameror har varit fantastiska och hur länge sen det var som dessa låg efter spegelreflexer (i någon slags generell mening, tror jag). Henrik och jag hade bara lite olika uppfattning om det.

Sluta "hata" Leica nu. Det leder ingenvart.
LEICA Fur alles! ;)
 
Då kan det eventuellt vara värt att spana efter X-T3 då. Men det kanske blir 2an trots det då den ligger lite lägre i pris. H-modellen har jag ännu inte sett begagnat.

Jag är taggad på Fuji då de verkar vara kameror som ger fotoglädje! Det är faktiskt något jag saknade med nuvarande Canon om jag skall vara ärlig med precis som nämnts mycket digitala inställningar som känns krångligt att hitta till.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Då kan det eventuellt vara värt att spana efter X-T3 då. Men det kanske blir 2an trots det då den ligger lite lägre i pris. H-modellen har jag ännu inte sett begagnat.

Jag är taggad på Fuji då de verkar vara kameror som ger fotoglädje! Det är faktiskt något jag saknade med nuvarande Canon om jag skall vara ärlig med precis som nämnts mycket digitala inställningar som känns krångligt att hitta till.
Jag har sökt ett 18-55 till min dotter. Därför har jag hållit koll på Fuji annonser på fotosidan.
Det har funnits några Fuji X-H1 till salu. Cirka 8500 kronor för huset.
Den kostade mig nästan 20 000 när jag köpte min.
Det är min favorit bland Fuji kamerorna. Snabb Af kan jag nog aldrig få nog av.
Så en X-H2 ser jag fram emot. Nu när jag fått smak på IBIS kommer jag inte köpa en kamera utan IBIS.
Jag fotar numera med 100-400 med ner till 1/30 dels sekund. Vilket motsvarar 600 mm på FF.
Min Canon klar som bäst 1/200 del med IS.
Även mitt senaste objektiv EF 85/1,4 IS kan inte mäta sig med Fujis bästa.
Fujis 80/2,8 OIS är minst lika bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Men om det nu är Leica du syftar på när du pratat om mätsökarkameror så har väl det systemet haft jättehål i jämförelse med DSLR: er om vi nu kan hålla oss till digitala kameror FF åtminstone. Leica har väl aldrig haft långa telen exv. Brist på långa telen har ju ända tills i år varit en stående kritik mot exv. Sonys spegellösa plattform men sällan har jag hört samma kritik av Leica.

Idag behöver nog inte många "försvara" sin investering i FF speciellt för att det skulle vara så mycket dyrare än annat. Många idag kan köpa in sin i FF system till verkligt överkomliga pengar. Särskilt nu på en fallande marknad är det verkligen köparens marknad.

De som väljer FF gör det ju av ett flertal skäl. När det gäller kort skärpedjup och snygg bakgrundsoskärpa kan man ju fixa sådant med bra mjukvara också (gör det ibland med Capture One och andra använder kanske Photoshop) men jag ser ju direkt skillnad med mitt Samyang 85mm/1,4 på min A7 III bara jag går upp till typ 1,8 eller 2.0. Det blir än värre med APS-C.

Det är också faktiskt skillnad på exv. lågljusegenskaper mellan min A6300 APS-C och min A7 III FF. En 2,5 ggr större sensor betyder. Det gör teknikfaktorn också men en mindre sensor av samma teknikgeneration som en större kommer aldrig samla lika mycket ljus som den större.

Vi som vuxit upp med småbild tycker också det är mer praktiskt då vi slipper att hela tiden kompensera för "förlängningsfaktorn" exv. vid exponering. Så länge småbild fortsätter att vara normen och har varit det i många många decennier, så finns en viss poäng i detta för många. Visst det finns automatik att kompensera för denna olägenhet men det är likväl fortfarande en faktor att förhålla sig till.

Som det inte alltid varit men som det blivit de senaste 4-5 åren så har FF-segmentet varit teknikdrivande och teknikledande. Alla de stora har satsat nästan uteslutande på spegellös FF. Den som valt andra sensorformat har ofta fått vänta betydligt längre på att tekniska nyheter ska leta sig till de formaten än de som valt FF. Idag måste de som vill ha mer detalj än 24-26 MP välja något annat än APS-C. Idag ligger FF på 46-61 MP och MF på runt 50 till 100.

Att som en del hävda att det inte skulle finnas några skillnader i möjlig bildkvalitet mellan exv. APS-C och FF tycker jag slirar lite . Visst t.o.m. en telefon kan fixa fina bilder i bra ljus men ni som lägger uppjämförelse bilder tagna i solsken kanske ska vänta tills det skymmer på lite i stället :).
Även MF faller allt mer i pris, och är allt mer överkomliga för allt fler personer. Har nog procentuellt fallit mer än FF det senaste.

Klart allt mer intressanta system tycker jag.

Kan hända att jag kompletterar med något sådant i framtiden då kvaliteten är ett klart snäpp över småbild (oavsett vad religiösa småbildsförsvarare påstår).
 

axed81

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Jag hade en Fuji X-T3... Fick sedan testa en Sony A7R3 och måste säga att den är helt överlägsen, speciellt Eye-AF. Såklart en annan prisklass. Men en begagnad A73 borde vara prisvärd, skillnaden är:

https://mirrorlesscomparison.com/preview/sony-a7iii-vs-a7riii/

Mitt tips är med andra ord att kika på Sonys olika modeller.

Den här kanske kan vara läsvärd annars:
https://www.dpreview.com/reviews/buying-guide-best-cameras-under-1000

Dan
Klart den är överlägsen på vissa punkter, men personligen så är hantering och användarupplevelse nåt jag värderar högt och där är Fuji helt överlägsna. För min del är även Fuji överlägsna när det gäller objektiv(även om Sony såklart har grymma objektiv också). Objektiv bör man kolla minst lika mycket på som kamerahus.
Sen fotar jag inte porträtt så jag har inte ens nån användning för ögon-AF :p
Bara för nåt är överlägset för dig så behöver det inte vara det för alla, vi har alla olika krav och önskemål.
 

axed81

Aktiv medlem
Bara för nåt är överlägset för dig så behöver det inte vara det för alla, vi har alla olika krav och önskemål.
Precis, bara för att Sonyn inte är överlägsen för dig, kan den vara det för trådskaparen 😉

Skämt åsido... X-T30 lär väl vara den mest prisvärda Fuji-kameran om det är det märket som gäller.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns en övertro på att en bättre kamera ger bättre bilder.
Låt mig rasera den tron. Jag trodde också länge att en bättre kamera skulle ge mig bättre bilder. Efter många år insåg jag det in te fungerade på det viset.
Det är snarare att uppsöka bättre motiv som ger bättre bilder.
Det kan vara uppsöka de fantastiska landskapen på Island men lika gärna att fota barnbarnen som ständigt förändras
Låt oss ta några bilder med 3 väldigt olika kameror. Tyvärr tog jag inte dessa bilder som en test.
Fast ni kan nog se skillnaden.
Det är bilder tagna med Hasselblad 5D HD med 50 C. Canon 5Ds R och Fuji X .H1,
 

Bilagor

Brix

Aktiv medlem
Det finns en övertro på att en bättre kamera ger bättre bilder.
Låt mig rasera den tron. Jag trodde också länge att en bättre kamera skulle ge mig bättre bilder. Efter många år insåg jag det in te fungerade på det viset.
Det är snarare att uppsöka bättre motiv som ger bättre bilder.
Det kan vara uppsöka de fantastiska landskapen på Island men lika gärna att fota barnbarnen som ständigt förändras
Låt oss ta några bilder med 3 väldigt olika kameror. Tyvärr tog jag inte dessa bilder som en test.
Fast ni kan nog se skillnaden.
Det är bilder tagna med Hasselblad 5D HD med 50 C. Canon 5Ds R och Fuji X .H1,
Det gör det tyvärr :/ Som sagt så är det främst objektiven som är viktigast för bildkvalitén och kameran spelar ingen större roll sett till den, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång. Fotar man mycket på höga ISO'n och/eller i situationer med stora ljus-kontraster så kan en bättre kamera ge bättre resultat, men annars är objektivet betydligt viktigare.
 

afe

Aktiv medlem
Är det tänkt att vi ska kunna avgöra skillnaden mellan bilderna i forumbilder som är 800 pixlar breda?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det gör det tyvärr :/ Som sagt så är det främst objektiven som är viktigast för bildkvalitén och kameran spelar ingen större roll sett till den, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång. Fotar man mycket på höga ISO'n och/eller i situationer med stora ljus-kontraster så kan en bättre kamera ge bättre resultat, men annars är objektivet betydligt viktigare.
Det här börjar likna "Carthago delenda est"...
Principiellt kan man skriva samma sak, fast tvärtom, om objektiv. Det är inga problem att få (tekniskt) bra bilder med ett vettigt kitobjektiv, men precis som om man har ett kamerahus som är sämre i vissa avseenden begränsar det vid vilka tillfällen det kan uppnås.

Jag tog en bild på ett tåg i rörelse på f/2 med lite längre brännvidd igår. Hade kameran haft ett fokussystem i stil med det som min Ricoh GR har hade jag i bästa fall lyckats om jag förfokuserat och sedan kört serietagning. Fast då hade jag nog behövt en bättre buffert än vad Ricoh:n har. Jag tog istället en (1) bild och den är skarp. Skitkamerahus, nu har jag inte en massa onödiga bilder att rensa bort! ;)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är helt rätt citerat, och är kärnan i mitt budskap. Det är verkligen mest en fråga om tycke och smak.

Men mätsökarkameror var knappast det centrala i inlägg #43. Diskussionen handlade om hur länge spegelfria systemkameror har varit fantastiska och hur länge sen det var som dessa låg efter spegelreflexer (i någon slags generell mening, tror jag). Henrik och jag hade bara lite olika uppfattning om det.

Sluta "hata" Leica nu. Det leder ingenvart.
Nu försöker du blanda bort korten Per. Kan vi inte hålla oss till frågan? Den att det bara skulle vara en smaksak vad man väljer mätsökarteknik a la Leica i jämförelse med spegelreflex är ju rent tekniskt sett ett rätt märkligt påstående. Leicas M och dagens DSLR-teknik är väl långtifrån ekvivalenta i användbarhet. Brist på AF som Leica haft i M i decennier är ingen liten en plump generellt i dagens kameravärld och man fortsätter sälja M-grejor fortfarande så det är väl inget man vi kan se ska försvinna ur sortimentet under överskådlig tid.

Jag har aldrig hatat teknik med vissa begränsningar som Leicas M. Bara haft synpunkter på tillkortakommanden som för Leicas del för det mesta flugit under radarn. Det är överhuvudtaget inte emotionellt. Vilken annan tillverkare har kunnat komma undan med att inte erbjuda autofokus under alla dessa år t.ex. Många har ju haft det sedan 80-talet och Leica "hoppade över det" i decennier. Jag har inget emot manuella objektiv om vi nu ska ta det. I princip hade jag ju aldrig uppgraderat mitt manuella Pentax-system (Pentax ME och ett par Pentax SMC-M objektiv) före 2005 då jag köpte en DSLR med autofokus. Jag fotade manuellt i bergis 30 år och kan det mesta om villkoren för det och de begränsningar jag upplevde det satte på mig som fotograf. Jag har missat en jäkla massa bilder som jag aldrig han ta.

Ska jag vara helt ärligt så var de första 7-8 åren med olika DSLR:er djupt deprimerande för mitt vidkommande. Det tog ett bra tag innan just AF fungerade hyfsat. En dålig AF var och är sämre än manuellt då den riskerar att finta fotografen långt upp på läktaren om han/hon inte såg upp. Men idag är det en helt annan sak. Nu funkar det verkligen fantastiskt i flera spegellösa system. DSLR-systemen lider fortfarande av samma tekniska problem som de lidit av sedan begynnelsen - men man är åtminstone mer medvetna om dem än förr. Många bilder som kan tas idag hade varit mycket svåra att lyckas med utan exv. en bra och pålitlig AF - från barnbilder till flygande fåglar eller sportbilder av olika slag. Att bortse från det just när Leica berörs är väl inte särskilt seriöst. Men visst kan de som väljer ett system utan AF göra även det "efter tycke och smak" - det gör dock inte ett manuellt gammalt system med 50+ år på nacken jämbördigt i användbarhet med dagens moderna spegellösa system från vilken tillverkare det vara månde.

Även Leica har ju långt om länge tagit fram ett nytt mer modernt system - men det satt väldigt långt inne. Har själv kollat det hos Wibergs och jag gillar det även om jag aldrig skulle lägga dubbelt så mycket pengar på grejor som inte ens där är topp. När jag kollade sist fanns det ju dessutom bara två zoomar att skruva på och det är väl lite smalt även om vi har en traditionellt förlåtande hållning till "bristerna" i Leicas system.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Även MF faller allt mer i pris, och är allt mer överkomliga för allt fler personer. Har nog procentuellt fallit mer än FF det senaste.

Klart allt mer intressanta system tycker jag.

Kan hända att jag kompletterar med något sådant i framtiden då kvaliteten är ett klart snäpp över småbild (oavsett vad religiösa småbildsförsvarare påstår).[/QUOTE

Visst det håller jag med om. Väldigt fina hus Fuji gör och bildkvaliteten är ju väldigt hög. Har ju gjorts en del jämförelser på senare tid som imponerar. Tror just att formfaktorn på husen är superviktig. Inte ens en MF kan vara för klumpig idag om den ska vara ett alternativ.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag hade en Fuji X-T3... Fick sedan testa en Sony A7R3 och måste säga att den är helt överlägsen, speciellt Eye-AF. Såklart en annan prisklass. Men en begagnad A73 borde vara prisvärd, skillnaden är:

https://mirrorlesscomparison.com/preview/sony-a7iii-vs-a7riii/

Mitt tips är med andra ord att kika på Sonys olika modeller.

Den här kanske kan vara läsvärd annars:
https://www.dpreview.com/reviews/buying-guide-best-cameras-under-1000

Dan
Jag tror att många som väljer Fuji väljer Fuji för att den har ett mer "analogt" gränsnitt än Sonys hus. Sony satsar mer på AI än de flesta och det innebär automatik i stor utsträckning. Oavsett hur bra det är för "hitrate" så tycker säkert en del att Sony-hus är tråkigare att använda än Fujis och det gäller särskilt de som tycker en stor del av fotograferandets tjusning är det stora inslaget av rent manuella handgrepp man väljer före automatiken.

Jag tycker det kan vara en viktig faktor. De som älskar att skruva på elektromekaniska kamerareglage kanska faktiskt upplever att de har roligare och om det innebär att de oftare luftar sina kameror så är det en viktig faktor som inte ska underskattas.
 
ANNONS