Annons

Vilken filmar bäst - Nikon D800 eller Fujifilm X-H1 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

GöstaE

Ny medlem
Har sedan tidigare en Nikon D800 och har senare köpt Fujifilm X-H1. Nu ska jag - förutom stillbild - även filma. Hade tänkt sälja D800 men kanske är den helt ok att filma med, kanske tom bättre än Fujifilm X-H1 ?
 

Krille

Aktiv medlem
Har sedan tidigare en Nikon D800 och har senare köpt Fujifilm X-H1. Nu ska jag - förutom stillbild - även filma. Hade tänkt sälja D800 men kanske är den helt ok att filma med, kanske tom bättre än Fujifilm X-H1 ?
Fujifilm X-H1 är överlägsen som videokamera. Betydligt bättre bildkvalitet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fujifilm X-H1 är överlägsen som videokamera. Betydligt bättre bildkvalitet.
Det gäller väl alla Fuji med sökare från X-T2/X-Pro2 och framåt. Innan dess var de däremot rätt usla.

D850 är väl den småbildskameran från Nikon som har rätt bra videokvalitet bland spegelreflexerna, men autofokusen i videoläge är inte så mycket att hänga i julgranen. Då vill man ha Z6 eller Z7, eller kanske till äventyrs någon kommande modell om de lånar teknik från de spegellösa.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För stillbild ja - för rörliga bilder? Inte så mycket ;)
Den är inte särskilt dålig för 2012, även om den knappast är bäst, men det har hänt mycket sedan dess på videofronten.

DPR skrev "good video specification and output"* i sina slutsatser, men tyckte att (som ofta varit fallet) att AF var seg i Lv och videoläget. Dock inte helt unikt 2012. Canons dual-pixel kom inte förrän 1,5 år senare och då först i APS-C. Småbild dröjde väl till 2016.

*Samtida X-Pro1: "unimpressive video mode"
 

Bengf

Aktiv medlem
Nikon D90 var en tidig APS-C med video möjligheter, akilleshälen som följt Nikon är nog Live View som varit seg, man undrade om Nikon skulle komma med någon form av egen Dualpixel, nu har Z6 förträfflig autofokus för video.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har använt d800 för video ganska mycket. AF är inte så bra, men annars har jag fått bra resultat. Z6 som nämndes tidigare är dock i en helt annan liga. Men jag använder fortfarande min d800 också när jag filmar.
För stillbilder så är d800 fortfarande en bra kamera, dess upplösning gör att den fortfarande har fördelar i vissa situationer jämfört med min Z6. Köpte dock Z6 framförallt för video, men använder den allt oftare för stillbilder också.
 
ANNONS