Annons

teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

maak

Aktiv medlem
Fick tag på en Sigma APO 2x teleconverter till min KM7D billigt. Problemet är att jag inte får mina objektiv att passa, misstänker att jag måste använda någon typ av mellanring. Frågorna jag har är:

Vad är det jag behöver?

Behöver jag olika "adapters" till olika objektiv?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Konvertern passar bara längre objektiv som har den bakre linsen försänkt in i objektivet. Med mellanring kan du montera andra objektiv, men inte fokusera annat än i närområdet.
 

maak

Aktiv medlem
Ok, borde kanske läsa på lite mer innan man huvudlöst handlar.

Gäller samma förutsättningar för 1,4x converter?

Vilka objektiv kan tänkas användas till 2.0:an?
 

Petsan

Aktiv medlem
Ja, samma problem gäller med 1,4 extender. Generellt gäller väl att dom bara funkar med objektiv från 300 mm och uppåt, men det kan säkert skilja mellan tillverkare. (Nikon tillverkade manuella teleconverters till korta telen tidigare, men jag tror att dom är ensamma om det.)

/Peter
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Sigmas 70-200 passar utmärkt. Flertalet lite längre objektiv ur proffssegmentet funkar och troligen alla längre telen. Bland konsumentoptik och normal/vidvinkel är det däremot sämre...

Med mellanring kan du även använda andra objektiv men då bara på nära håll vilket kanske i praktiken begränsar användningen rätt ordentligt.
 

maak

Aktiv medlem
Tackar för svaren. Provade faktiskt idag med ett Sigma 70-210 2,8 och det funkade nästan perfekt. Fick lite dålig skärpa vid 210 men på kortare brännvidder funkar det klockrent.
 
ANNONS