Annons

Åtgärda för hög ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

maak

Aktiv medlem
Var ute på en golfbana och fotade mestadels vyer idag och glömde andra ISO inställning från dagen innan. Använde 1600 hela dagen och naturligtvis blev alla bilderna korniga.

Är det någon som har något tips på hur jag ska få bilderna mindre korniga? bilderna ska användas på webben eller om jag kan få dom riktigt bra kanske i en kalender.

Otroligt tacksam för svar?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Även jag har måååååååånga gånger glömt ändra ISO och finns inget som kan göra mig så förbannad som just det... nu använder jag kameran ytterst sällan på ISO över 400, men ialla fall.

Värre blir det sedan när bilderna ska skärpas i datorn.. då förstärks bruset... ett jäkla trixande...

Men det finns en räddare i nöden! Brusreduceringsprogram. Jag har provat Noise Ninja, funkar väl sådär... snarare min ovilja att lära mig nya program än programmets prestanda men jag har gått tillbaka till ett program som heter Neat Image.

Programet finns även som ett plugin till photoshop och fngerar mycket bra. Reslutatet är förbluffande om man kan hantera det. Man får räkna med vis förlust i detaljrikedom och skärpa, men ibland har man inget val...
 

maak

Aktiv medlem
Tack för svaren. Har laddat ner en demo från deras hemsida, fungerar ej som plugin till PS men väl som ett ett eget program. Verkar vara nog så komplicerat även fast det bara är ett demo.

Här är länken till demon om någon annan vill prova: www.neatimage.com/download
 

christian_r

Aktiv medlem
Detta ær verkligen inget illa menat men jag kan knappt fatta att man kan "glømma" ISO instællningarna.

Kanske i børjan men nu skulle de Aldrig ske.

Jaja, kanske bara jag som e sån ;-)
 

maak

Aktiv medlem
Är man amatör så är man, det är väl av sina misstag man lär sig som mest.

Kommer säkert att hända igen att man glömmer något men jag kommer iaf att tänka både en och två gånger om det är något man glömt innan man börjar fota.
 
ANNONS