Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med KM7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas S.

Medlem
Kopte nyligen en KM7D och har upptakt problem med fokus vid kortare brannvidder=<50mm. Kameran fokuserar da nagot bakom objektet. Nar jag provar att fokusera manuellt indikerar fokuslampan ratt fokus forst da jag fokuserar nagot bakom objektet.

Nagon som har liknande problem eller kanner till detta problem med KM7D? Kan nagot goras, vad kostar det?

Mvh,

Jonas
 

maak

Aktiv medlem
Jag har också samma problem fast även med större brännvidder. Har precis börjat luska, hittade en massa trådar om det på www.dyxum.com men det är på engelska och hänvisningar till reparatörer i canada o.s.v. Jag ska prova lite till, har nyss fått tag på ett Minolta 80-200 2,8 HS APO som jag ska prova med.

Annars kan du ringa till

Zieger teknik
013-239660 eller maila
foto@zieger.se

som har Minolta/Sony service i Sverige.

Hör av dig om du får fram nåt mer, kostnad, leveranstid etc.
 

maak

Aktiv medlem
Jag ringde ner till Zieger idag och fick prata med en kille som heter Roy, supertrevlig och tillmötesgående. ( OBS. när man kommer fram till växeln och ska trycka ett nummer för att komma rätt ska man trycka 4 för övriga frågor och inte 3 för service som verkar mest logiskt). Jag ska skicka in min Kamera nästa vecka, har en fotografering av ett pojklag i hockey på tisdag.

Lev.tiden var max 2 veckor enligt Roy, glömde fråga priset.

Tydligen så justerar dom fokusen på kameran med ett 50 mm objektiv, allt enligt Minoltas instruktioner och han garanterade superskarpa bilder när kameran kommer tillbaka, låter som ljuv musik.
 

maak

Aktiv medlem
Fick tillbaka min kamera idag, det tog bara en vecka. Helt suveränt efter alla skräckhistorier man läst på dyxum osv. Inte nog med att det var snabb leverans, dom tog det som en garanti- reparation så jag behövde inte betala nånting. Helt kanon. Jag skrev att det hade varit hela tiden och trott att det berodde på dåliga objektiv.
 

maak

Aktiv medlem
Jag läste på dyxums forum innan jag skickade in kameran för att kolla om det var fler som hade samma problem. I åtminstone 2 inlägg var det såna som skickat in och fått vänta en månad innan dom fick tillbaka kameran. I Canada hade det varit svindyrt och så vidare, blev lite nervös faktiskt men det gick ju riktigt bra.

Har varit ute en kort sväng för att testa 80-200an idag och det funkade klockrent. Ziegler fick till det helt perfekt och snabbt dessutom. Jag ska ut i skärgården i helgen, ska testa resten av objektiven. Ska visst bli storm hörde jag, kan bli häftiga bilder med lite tur.

Lycka till med din kamera
 

maak

Aktiv medlem
Förresten om du nyligen köpt kameran borde du också få reparationen på garantin. Kolla det!!!

Morsning
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Vanligt problem?

Är detta ett vanligt problem? Jag fotade lite personalbilder idag på jobbet och upptäckte efteråt (till min förskräckelse) att på vissa bilder låg fokus strax bakom - dvs på väggen. Syns tydligt när bilden visas 100% - men inte annars. Jäkligt irriterande. Får undersöka detta vidare så det inte är jag som slarvat. Fast fota en människa mot en ren vit vägg kan ju inte gärna bli fel...

Vad är felet rent tekniskt - är det själva mjukvaran till fokuseringen eller vad?
 

storm

Aktiv medlem
Backfocus och frontfocus är ganska vanligt på 7D, har haft det på min.
Men det verkar som om minolta inte är dom enda i världen med detta problem :)
Zieger fixar det. Skicka gärna med ditt favorit minolta objektiv så fixar dom ihop dom perfekt. (obs måste vara minolta objektiv tydligen)
Vad det beror på kommer jag inte ihåg, har läst det i en annan forumtråd.
 

Anddje

Aktiv medlem
Tänk på att det inte alltid är utrustningens fel att fokus missar heller, kör man AF-S och råkar röra sig lite mellan att man låser skärpan och man trycker av så är det inte omöjligt att man flyttar skärpan bakom eller framför motivet.
 

tannler

Aktiv medlem
Re: Vanligt problem?

hbengtsson skrev:
Är detta ett vanligt problem? Jag fotade lite personalbilder idag på jobbet och upptäckte efteråt (till min förskräckelse) att på vissa bilder låg fokus strax bakom - dvs på väggen. Syns tydligt när bilden visas 100% - men inte annars. Jäkligt irriterande. Får undersöka detta vidare så det inte är jag som slarvat. Fast fota en människa mot en ren vit vägg kan ju inte gärna bli fel...

Vad är felet rent tekniskt - är det själva mjukvaran till fokuseringen eller vad?
En betydliogt vanligare förklaring är parallax-felet, dvs. man riktar i bröstet, förfokuserar, flyttar till ansiktet ( =komponerar bilden ) och trycker av. Vips så ligger fokus en decimeter bakom ansiktet ( skarpa öron brukar det i alla fall bli ).

Löses i Din situation lättast genom stativ med vevad mittpelare, manuell fokusering, mindre bländare, längre brännvidd ( =tvingar fram ökat avstånd ) eller kombinationer därav.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Tack för era svar.

japp, jag körde AF-S och misstänker att detta är anledningen. Hade inte stativ...

Tack även för dina tips Lennart!
 
ANNONS