Annons

Polarisations filter???

Produkter
(logga in för att koppla)

maak

Aktiv medlem
Är det någon som har någon erfarenhet av olika Pol filter? Det finns ju en miljard olika. Ska man köpa det dyraste hoya eller räcker det med ett standard för mindre än halva priset? Vad jag förstår så beror priset på hur mycket ljus filtret släpper igenom, det dyraste Hoya släpper igenom 99.7% av ljuset medans ett billigare släpper igenom 91%, det säger liksom ingenting, hur stor skillnad gör det egentligen?

Tacksam för svar.
 

Dez

Aktiv medlem
Det finns många långa trådar om detta. Sök och du skall finna svar på dina bryderier.
 

maak

Aktiv medlem
Tack Dez jag tittade lite snabbt och hittade ingen.

@ Moderatorer, ta bort denna tråd om ni vill, sorry.
 

iSolen.se

Guest
maak skrev:
Är det någon som har någon erfarenhet av olika Pol filter? Det finns ju en miljard olika. Ska man köpa det dyraste hoya eller räcker det med ett standard för mindre än halva priset? Vad jag förstår så beror priset på hur mycket ljus filtret släpper igenom, det dyraste Hoya släpper igenom 99.7% av ljuset medans ett billigare släpper igenom 91%, det säger liksom ingenting, hur stor skillnad gör det egentligen?

Tacksam för svar.
Jag är också nyfiken. Mitt nya pol filter (Hoya) släpper bara igenom ca 30% av ljuset, dvs 1.5 steg men det är inte märkt. Dyrt var det också.

Det borde också ha med hur bra antireflexbehandlingen är.

Teoretiskt har jag svårt att tänka mig att ett polfilter kan släppa genom mer än 50% av ljuset om man tänker på att det ju blockerar horisontalkomponenten när vertikalkomponenten släpps igenom.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
maak skrev:
Vad jag förstår så beror priset på hur mycket ljus filtret släpper igenom, det dyraste Hoya släpper igenom 99.7% av ljuset medans ett billigare släpper igenom 91%, det säger liksom ingenting, hur stor skillnad gör det egentligen?
Nej, nej, nej. Dessa värden är för antireflexbehandlingen inte för hur genomsläpplig polfilmen är, som i stort sett halverar ljusgenomsläppet.

Men visst spelar antireflexbehandlingen en roll, speciellt i motljussituationer eller där man får ströljus. Om det är värt den extra skillnaden är svårt att säga, det kan skilja rätt mycket i pris, och det är bara du som känner din plånbok.
 

Ekdilson

Aktiv medlem
Gör jag bäst i att köpa ett UV filter till mitt 50/1.4 objektiv och lära mig hur man förbättrar färgerna i Photoshop eller kan jag köpa ett cirk pol filter? Hade tänkt låta det sitta på hela tiden eftersom jag är rädd för att få skit på frontlinsen.
 

js1

Aktiv medlem
Ekdilson skrev:
Gör jag bäst i att köpa ett UV filter till mitt 50/1.4 objektiv och lära mig hur man förbättrar färgerna i Photoshop eller kan jag köpa ett cirk pol filter? Hade tänkt låta det sitta på hela tiden eftersom jag är rädd för att få skit på frontlinsen.
Du ska inte ha ett polfilter som linsskydd.
Polfiltret stjäl 1,5-2 steg.

Ska du ha linsskydd, köp ett uv.
 

js1

Aktiv medlem
Intensitet/mättnad t ex.
Även nivåer och kurvor kan "lyfta bort den grå hinnan" från en del bilder men framför allt intensitet/mättnad.
 
ANNONS