Annons

EPSON P800: Hur tänkte ni? Inte alls eller....

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruskpricken

Aktiv medlem
Tack men hur gör man på en Mac för att INTE få AirPrint? Den verkar ha installerat det automatiskt. har laddat hem senaste versionen av Epson Print Layout men det verkar vara ett synnerligen buggigt program.

Är de så att vi Mac användare inte skall ha Epson produkter i vårt kreativa skapande????
Tipset är ladda ner senaste drivrutinen från WWW.epson.co.uk, installera den och sedan när du ska lägga till skrivaren i Macen så får du inte välja AirPrint utan klicka på den dialogrutan om den har dykt upp och välja Epson SC-P800 Series istället. Detta är ett vanligt fel vid installationen när man inte får med icc-profilerna.
 

Trued

Aktiv medlem
Epsons Support

Ge mig styrka....
Efter flera samtal så kommer det äntligen fram att mjukvaran Easy Print INTE supportar A2 dvs P800 format. Deras layout program säger unknown printer error.
DE hävdar att min P800 inte är en hemma maskin och kräver därför andra mjukvaror.
Epson marknadsför skrivaren som en kant till kant A2 skrivare men säger inget om att det i praktiken är omöjligt att skriva ut så. Adobe Lightroom klarar det inte.

Måste jag ha Photoshop? eller något annat program. Hur fungerar Capture 1 eller Aperture? Någon som provat?
 

martinot

Aktiv medlem
Mycket intressant information.

Har funderat någon gång att skaffa en skrivare, och då kikat just på P800 då det är trevligt med större format, och att jag alltid gillat Epsons utskrifter.

Kanske man skall undvika P800, och se sig så sakta om efter andra alternativ?

Hoppas att Epson får ording på det (har alltid sett de som ledande och lite av ett förstaval gällande fotoskrivare).
 

Curt L

Aktiv medlem
Ge mig styrka....
Efter flera samtal så kommer det äntligen fram att mjukvaran Easy Print INTE supportar A2 dvs P800 format. Deras layout program säger unknown printer error.
DE hävdar att min P800 inte är en hemma maskin och kräver därför andra mjukvaror.
Epson marknadsför skrivaren som en kant till kant A2 skrivare men säger inget om att det i praktiken är omöjligt att skriva ut så. Adobe Lightroom klarar det inte.

Måste jag ha Photoshop? eller något annat program. Hur fungerar Capture 1 eller Aperture? Någon som provat?
Har du provat att skriva ut från "Epson Print Layout" som följde med skrivaren (i alla fall till Windows)? Det verkar stödja både A2 och borderless.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ge mig styrka....
Efter flera samtal så kommer det äntligen fram att mjukvaran Easy Print INTE supportar A2 dvs P800 format. Deras layout program säger unknown printer error.
DE hävdar att min P800 inte är en hemma maskin och kräver därför andra mjukvaror.
Epson marknadsför skrivaren som en kant till kant A2 skrivare men säger inget om att det i praktiken är omöjligt att skriva ut så. Adobe Lightroom klarar det inte.

Måste jag ha Photoshop? eller något annat program. Hur fungerar Capture 1 eller Aperture? Någon som provat?
Många raw-program kan skriva ut.
LR är kanske det som är enklast och mest intuitivt att använda. Deras interpolering är också mycket bra.

Capture One Pro kan också hantera utskrifter fast arbetsflödet är lite bökigare. Flera dialoger man får öppna och ställe in rätt värden i.
Anledningen man vill skriva ut från raw-programmet är att man då kan skriva ut direkt från raw och i 16-bitar färg.
Normalt kan programmen hantera de format som skrivaren klarar. Sedan gäller det att ställa in rätt PPI. Epson trivs bäst på 240, 360 eller 720 PPI.
Så har man en bild som är på 290 PPI native är det bäst att låta LR programmet interpolera upp den till 360 PPI.

Testade just On1 raw och där får jag magenta stick i utskrifterna trots att jag ställt in rätt icc-profiler osv. On1 är ännu inte bra på utskrifter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ge mig styrka....
Efter flera samtal så kommer det äntligen fram att mjukvaran Easy Print INTE supportar A2 dvs P800 format. Deras layout program säger unknown printer error.
DE hävdar att min P800 inte är en hemma maskin och kräver därför andra mjukvaror.
Epson marknadsför skrivaren som en kant till kant A2 skrivare men säger inget om att det i praktiken är omöjligt att skriva ut så. Adobe Lightroom klarar det inte.

Måste jag ha Photoshop? eller något annat program. Hur fungerar Capture 1 eller Aperture? Någon som provat?
Vad menar du med kant till kant är det utan vit ram (borderless)? Om det är det du menar så går det visst och det kan du i LR göra genom "Page Setup" och då hamnar du i egenskaper för skrivaren och där finns en ruta du kan kryssa för "borderless" men du kommer också som alfin redan påpekat att varnas för "smearing" och det är möjligt att det inte är bra att köra så men jag har väldigt ofta gjort det utan att se minsta problem med det. Skulle det bli bläckspill så kan man rengöra sånt utan allt för stora insatser med lite fönsterputsmedel. Har gjort det både med min SC-P600 och min R1800 med bra resultat.

Som sagt, som jag skrev ovan, så får man bättre koll via alla de vanligaste RAW-konverterarna på alla installerade ICC-profiler och pappersstorlekar inklusive A2 och egendefinierade panoramautskriftytor. Följ du Epsons uppmaning att skriva ut från RAW-konverterarna. Det är nog enklast. Easy Photo Print och Print Layout är en dead end för dig och de borde inte skicka med dessa programvaror på disken som följer med skrivaren kan man tycka, om de nu gjort det. Med dessa kommer du kanske aldrig att se alla ICC-profilerna utan bara de sex vanligaste standardprofilerna för de vanligaste papperstyperna.

Välj bara aktuell ICC-profil i programmen (under Color Management i exv. Lightroom) och glöm inte att stänga av färghanteringen i skrivarens egenskaper. Spara inställningarna så du slipper göra om detta hela tiden vid varje utskrift.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Vad menar du med kant till kant är det utan vit ram (borderless)? Om det är det du menar så går det visst och det kan du i LR göra genom "Page Setup" och då hamnar du i egenskaper för skrivaren och där finns en ruta du kan kryssa för "borderless" men du kommer också som alfin redan påpekat att varnas för "smearing" och det är möjligt att det inte är bra att köra så men jag har väldigt ofta gjort det utan att se minsta problem med det. Skulle det bli bläckspill så kan man rengöra sånt utan allt för stora insatser med lite fönsterputsmedel. Har gjort det både med min SC-P600 och min R1800 med bra resultat.

Som sagt, som jag skrev ovan, så får man bättre koll via alla de vanligaste RAW-konverterarna på alla installerade ICC-profiler och pappersstorlekar inklusive A2 och egendefinierade panoramautskriftytor. Följ du Epsons uppmaning att skriva ut från RAW-konverterarna. Det är nog enklast. Easy Photo Print och Print Layout är en dead end för dig och de borde inte skicka med dessa programvaror på disken som följer med skrivaren kan man tycka, om de nu gjort det. Med dessa kommer du kanske aldrig att se alla ICC-profilerna utan bara de sex vanligaste standardprofilerna för de vanligaste papperstyperna.

Välj bara aktuell ICC-profil i programmen (under Color Management i exv. Lightroom) och glöm inte att stänga av färghanteringen i skrivarens egenskaper. Spara inställningarna så du slipper göra om detta hela tiden vid varje utskrift.
Konstigt att du bara ser 6st profiler i Epson Print Layout då jag ser alla printerprofiler som är installerad i min dator även från Canon och inte bara Epson.
 

atotowi

Aktiv medlem
Ge mig styrka....
Efter flera samtal så kommer det äntligen fram att mjukvaran Easy Print INTE supportar A2 dvs P800 format. Deras layout program säger unknown printer error.
DE hävdar att min P800 inte är en hemma maskin och kräver därför andra mjukvaror.
Epson marknadsför skrivaren som en kant till kant A2 skrivare men säger inget om att det i praktiken är omöjligt att skriva ut så. Adobe Lightroom klarar det inte.

Måste jag ha Photoshop? eller något annat program. Hur fungerar Capture 1 eller Aperture? Någon som provat?
Jag använder en SC P800 med rullpapper och skriver ut från Lightroom och skapat panoramabilder med 17" papper dvs längre än en normal A2.
Dock måste man ju definera storleken manuellt i drivrutinen osv, så det är ju inte bara att välja skriv ut på rulle direkt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Konstigt att du bara ser 6st profiler i Epson Print Layout då jag ser alla printerprofiler som är installerad i min dator även från Canon och inte bara Epson.
Det är lite lustigt, för går man in i programmet väljer en bild att printa och klickar på "Nästa steg", så kommer man in på en ny sida där inställningarna som är aktiva visas. Där finns en knapp som heter "skrivarinställningar". Under papperstyp där så finns fem valmöjligheter plus "Plain paper" som utgörs av Epsons vanligaste papper.

Om man däremot väljer "Manuell utskrift" i menyerna under Fil-menyn, så kommer man in i drivrutinens egenskaper och där kommer man åt alla 28 valen. Lite lustigt är det allt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag använder en SC P800 med rullpapper och skriver ut från Lightroom och skapat panoramabilder med 17" papper dvs längre än en normal A2.
Dock måste man ju definera storleken manuellt i drivrutinen osv, så det är ju inte bara att välja skriv ut på rulle direkt.
Men man kan ju spara sin konfiguration om man vill och sedan kan man välja den och andra ur listan under "Select setting". Du kanske kör Mac och det är ju möjligt att det skiljer sig åt då. Kolla.
 

atotowi

Aktiv medlem
Men man kan ju spara sin konfiguration om man vill och sedan kan man välja den och andra ur listan under "Select setting". Du kanske kör Mac och det är ju möjligt att det skiljer sig åt då. Kolla.
Jag vet att man kan spara den. Men man måste ju ändå göra jobbet en gång. De valen finns ju inte i listan "out of the box" så att säga.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag vet att man kan spara den. Men man måste ju ändå göra jobbet en gång. De valen finns ju inte i listan "out of the box" så att säga.
Antingen får man göra det varje gång eller så sparar men de konfigurationer man behöver. Det är väl svårt för Epson att veta vilka preferenser olika användare har. Det är ju en del parametrar man kan ändra på trots allt.
 

Trued

Aktiv medlem
Layout programmet som inte fungerar.....

Har väntat i 2 veckor nu på att Epsons support skall lösa problemet.
 

Mr Expo

Ny medlem
Enhanced matt och Archival matt är samma papper men för olika marknader..
Har för mig att man inte får säga att pappret är Arkivbeständigt i USA och därför heter den Enhanced där.
Viktig oxå mär man installerar P800 att man inte väljer den som en Airprint för då kommer inte profilerna med och blir synliga vid utskriftshanteringen, utan som Epson SC-P800.
Rullpapper går under inch-storlekar i utskriftsinställningen.
Skulle rekommendera att ladda ner Epson Print Layout- programmet som är en printmodul som underlättar hantera utskrifter samt och man vill ha egna storlekar typ långa panorma.....
Epson archival matte/Enhanced har visat god åldringsbeständighets i tester hos Wilhelms research
Enhanced matt och Archival matt är samma papper men för olika marknader..
Har för mig att man inte får säga att pappret är Arkivbeständigt i USA och därför heter den Enhanced där.
Viktig oxå mär man installerar P800 att man inte väljer den som en Airprint för då kommer inte profilerna med och blir synliga vid utskriftshanteringen, utan som Epson SC-P800.
Rullpapper går under inch-storlekar i utskriftsinställningen.
Skulle rekommendera att ladda ner Epson Print Layout- programmet som är en printmodul som underlättar hantera utskrifter samt och man vill ha egna storlekar typ långa panorma.....
Enligt Wilhelm Imgaging research institute har Epson archival matte/Enhanced goda åldringsvärden. Bakom glas minst 82 år utan synbara förändringar. Bakom UV glas eller i album minst 110 år.
 

PerK

Aktiv medlem
Epsons Support

Ge mig styrka....
Efter flera samtal så kommer det äntligen fram att mjukvaran Easy Print INTE supportar A2 dvs P800 format. Deras layout program säger unknown printer error.
DE hävdar att min P800 inte är en hemma maskin och kräver därför andra mjukvaror.
Epson marknadsför skrivaren som en kant till kant A2 skrivare men säger inget om att det i praktiken är omöjligt att skriva ut så. Adobe Lightroom klarar det inte.

Måste jag ha Photoshop? eller något annat program. Hur fungerar Capture 1 eller Aperture? Någon som provat?
Det där med att skriva ut bilder ÄR knivligt, att ha full manual och läsa den noga är nödvändigt. Samt att acceptera att det kan bli fel ibland :)! Man lär sig mer av sina misstag än när det funkar.
Inställning av pappersformat ligger under properties t.ex.
Jag är kvar på min 3880 men använder alltid Qimage för mina utskrifter och bara till det. Orsak: Bästa utskriftkvaliteten! Bättre bildkvalitet än Adobe, C1 och Epson. Även Qimage är lite knivligt men här kan man t.ex. skapa och lagra sina förinställningar. Skriver alltid ut en TIF och Pro Photo RGB. Max format på 3880 är 43 x 95 cm och min är A5. Alla format där emellan kan väljas /typ A4) eller ställas in efter eget önskemål. Viktigt att "output size" är samma som "paper size" om du vill utnyttja hela papperet (man kan också välja att skriva ut med marginal så klart.
Nästa steg är färgkalibrering så att utskriften stämmer med det du ser på skärmen....
Problemet är att de här skrivarna har så många inställningsmöjligheter (potential) att det tar tid och manualen är ett måste.
Man kan alltid bli en bättre fotograf och att göra utskrifter som levererar riktigt vackra bilder är lite samma sak. För min del gillar jag båda!
 
ANNONS