Annons

Laserskrivare för fotoutskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag börjar bli trött på att jämt köpa bläckpatroner för dyra pengar till min skrivare.
Funderar på att köpa en färglaser i stället, helst multifunktion.

Frågan är om färglaserskrivarna skapar bra fotoutskrifter och om man kan använda fotopapper i en färlaserskrivare.

Någon med erfarenhet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tror att du får svårt att hitta något vettigt, särskilt till rimliga pengar, om det är rena fotoutskrifter du vill ha. Det kan kanske finnas fotopapper som går att köra i laser (jag har inte kollat), men det går nog knappast att stoppa in vadsomhelst med tanke på temperaturen i fusern.

Laserskrivare ökar också påtagligt i vikt och storlek om det ska vara färg. Min multifunktion väger nog 25-30 kg. Att ha i minnet är att även laserskrivarna numera är svårt drabbade av fenomenet att bläcket, eller i det här fallet tonern, ofta inte levereras full. Det kostar en del med en full uppsättning toner, även om den förstås räcker längre än små bläckpatroner. Man bör därför vara observant på vad skrivaren levereras med och vad nya tonerkasetter kostar. Hur mycket det kostar beror även lite på konstruktionen. Vissa skrivare har trumman ihopbyggd med tonerkasetten, medan andra har dessa som en lös enhet.

Tillägg:
Som jag ser det kan det vara en vettig idé att helt enkelt skicka iväg bilderna till Crimson e dyl om man inte skriver ut mycket. Det är förvisso praktiskt att kunna skriva ut bilder hemma, men om man hela tiden råkar ut för att skrivaren torkar ihop och/eller äter massor med bläck på rengöring, felaktiga utskrifter o dyl så blir det en ganska tveksam affär.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om du tänker på en vanlig färglaserskrivare för kontorsbruk så blir det ingen riktig fotokvalitet. Färgpatronerna är inte helt billiga heller men har fördelen att inte torka ihop som bläckpatronerna.
Frågan är vid vilken volym det blir billigare att ha en egen skrivare. Laser eller Bläck. Och vad det är värt att ha skrivaren på armlängds avstånd jämfört med att hämta bilderna i brevlådan/fotobutiken någon dag senare.
För egen del åkte bläckstråleskrivaren ut och jag köpte en sv/v laserskrivare för dokument och de få bilder som jag printar görs hos något labb.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en A3 bläckstråleskrivare (Canon). Den kostar ca 3000 att ladda om med färg.
Jag har en A4 färglaser. Den går löst på över 6000 att ladda om med färg. Någon fotokvalité på det viset blir det inte. Kör man fotopapper i den får man vara glad om den går att reparera. Det kan vara svårt nog med belagt papper.

När man skriver fotokvalité industriellt, alltså inte enstaka bilder utan typ fotoböcker, kör man normalt antingen med inkjet (fast färgen kommer i stora dunkar) eller med skrivare typ HP W7250 (elektroink). De påminner om torroffset i funktionen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en A3 bläckstråleskrivare (Canon). Den kostar ca 3000 att ladda om med färg.
Jag har en A4 färglaser. Den går löst på över 6000 att ladda om med färg. Någon fotokvalité på det viset blir det inte. Kör man fotopapper i den får man vara glad om den går att reparera. Det kan vara svårt nog med belagt papper.

När man skriver fotokvalité industriellt, alltså inte enstaka bilder utan typ fotoböcker, kör man normalt antingen med inkjet (fast färgen kommer i stora dunkar) eller med skrivare typ HP W7250 (elektroink). De påminner om torroffset i funktionen.
Verkar inte vara billigare än en riktig fotoskrivare som Epson 3880. Den är inte gratis att köpa men är en arbetshäst och klarar A2.
En omgång nya patroner går lös på cirka 6 000 kr. Men de är på 80 ml styck och räcker väldigt länge.
Intorkad färg och andra problem har jag inte upplevt med den här skrivaren.
Vad gäller kvalitén på utskriften klår den allt man kan beställa från Crimson och andra.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag tröttnade lite jag med och köpte en Epson Ecotank ET-2550. Förvisso en bläckstråleskrivare, men en laddning färg räcker till 5000-7000 sidor och kostar cirka 500-650:-. Dock inte fotoskrivarkvalitet (bara CMYK), men minst lika bra som vilken färglaser som helst.
Misstänker att papperskostnaden blir högre än bläckkostnaden...
Nackdelar? Lite skramlig, inte supersnabb, scannern är inte toppklass, ingen dublexenhet. Annars superbra.
 

Velokraft

Medlem
Vad tror ni om Epson EcoTank ET-7750?

Det har ju kommit en nyare EcoTank-skrivare från Epson, ET-7750 (A3) och ET-7700 (A4)? Ska ge bättre fotoutskrifter.

Nån som har erfarenhet av detta så tilltalade koncept - lite dyrare skrivare men så mycket billigare bläck, praktiskt taget gratis om man jämför med de små och hiskligt dyra patronerna som krävs till praktiskt taget alla andra skrivare? Det finns säkert vassare fotoskrivare, men för mig räcker det med att utskrifterna blir "tillräckligt" bra.

Ja, vad finns att säga om denna nya ET-skrivare?
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Laserteknik är mest för utskrift av manualer, PDF:er, Worddokument, PowerPoint och andra typer av kontorsdokument. Är helt utmärkt för det (hatar bläckstråleteknik för sådant). De är dock normalt inte några höjdare för att skriva ut foton.

Den teknik som är närmast laserskrivare, men mer anpassat för utskrift av foton är så kallade sublimeringsskrivare. Så mitt råd för TS är att närmast kika på de.

Du slipper, precis som med laserskrivare, igentorkade skrivarmunstycken eller kladdiga skrivarhuvuden, men med utskrifter som är mer optimerade för att skriva ut foton.

Här är några exempel på sådana:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=CP1300
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=p310w
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=p910l
 

nivas

Aktiv medlem
Det har ju kommit en nyare EcoTank-skrivare från Epson, ET-7750 (A3) och ET-7700 (A4)? Ska ge bättre fotoutskrifter.

Nån som har erfarenhet av detta så tilltalade koncept - lite dyrare skrivare men så mycket billigare bläck, praktiskt taget gratis om man jämför med de små och hiskligt dyra patronerna som krävs till praktiskt taget alla andra skrivare? Det finns säkert vassare fotoskrivare, men för mig räcker det med att utskrifterna blir "tillräckligt" bra.

Ja, vad finns att säga om denna nya ET-skrivare?
Vet inte, jag har den "första generationen" (ET-2550). Jag tycker att så länge man inte behöver premiumutskrifter så funkar den bra till det mesta. Svårt att tro att dessa nya modeller inte skulle vara bättre.

Efter ett års skrivande har jag inte ännu förbrukat hälften av bläcket som levererades tillsammans med min skrivare...
 

Leif_e

Medlem
Jag köpte en Epson 3880 för 3 år sedan och den har aldrig krånglat. Kassetterna räcker länge, det är 9 st och dom kosta ca 500/st. Jag tycker att det är värt att köpa en dyrare skrivare, bläckpatronerna räcker betydligt längre än på billigare skrivare. Jag har aldrig brytt mig om att räkna på kostnaden gentemot att använda t.ex. Crimson, jag uppskattar bekvämligheten att kunna skriva ut direkt när jag vill och se resutatet.
 

martinot

Aktiv medlem
20x25 för 15.000? Visst ;)
Har inte sagt att det är för allt och alla (hade jag skaffat en större skrivare så hade jag själv kört på tex. en P800 med rullmatning till), men försökte bara hjälpa TS efter det som TS närmast efterfrågade.

TS nämnde varken storlek på utskrifter, eller någon budget.

Det var dessutom bara snabba exempel för att hjälpa TS och eventuellt guida i rätt riktning, då TS ville ha ett alternativ till bläckskrivare (med dess nackdelar).

Älskar färglaser för kontorsutskrifter (har själv haft en egen hemma sedan 10-15 år), men tycker inte att de normalt är så lyckade för just fotoutskrifter.

Därav mitt tips till TS om att kika på och överväga sublimeringsskrivare som alternativ.

(Har aldrig sagt att det är perfekt eller billigt, eller något för alla.)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med moderna bra bläckstråle skrivare har man sällan problem med intorkat bläck.
Jag har en mulitfuntktionsskrivare för vanliga utskrifter och en Epson 3880 för fotoutskrifter.
Både bara tickar och går. Står ibland stilla någon eller några månader men det verkar inte vara något bekymmer.
Detta med intorkat bläck är något jag hade problem med för länge sedan. De senaste 5-10 har det knappt hänt.

Så varför gå över efter ån efter vatten. De bästa fotoskrivarna idag är bläckstråleskrivare. Inget annat kan mäta sig när det gäller kvalité.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
En sak att beakta (men som TS inte själv tagit upp) är eventuellt krav/önskemål om arkivbeständighet eller lång hållbarhet. Jag vet inget om detta för laserskrivare men sublimeringsskrivare lär ha ganska lång hållbarhet (men jag vet inte hur lång).

Själv använder jag en Epson 4880 som har pigmentbläck. Denna A2-skrivare har efter att jag köpte den begagnad för ett par tusenlappar fungerat oklanderligt och klarat stillastående i över fem månader utan att klegga igen. Epson säger att utskrifterna skall hålla i ca 75 år med rätt papper. Med de stora färgpatronerna så känns den inte speciellt dyr i drift.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har sett amerikanska utredningar om hållbarhet där man uppskattar 200 år för en ramad utskrift med en 3880 eller 4880.
Mannen som gjort det anses som amerikas bästa inom området.
Epson leder på det området. Canon ligger en bit efter.

Sublimerngsskrivare är det väl ingen som använder längre annat än för små portabla skrivare?
 

martinot

Aktiv medlem
Med moderna bra bläckstråle skrivare har man sällan problem med intorkat bläck.
Det har säkert blivit bättre, och kanske inte existerar längre.

Det var TS som ställde frågan, men det sagt så är det ju fortfarande, rätt eller fel, aktuella trådar om problem även här på Fotosidan.

Här är ett färskt exempel från den senaste veckan: Epson SC-P600 - problem med bläck som torkat

(Lägger dock inte någon egen värdering i det då jag varken har eller kan skrivaren själv - bara ett aktuellt exempel som sagt.)

De bästa fotoskrivarna idag är bläckstråleskrivare. Inget annat kan mäta sig när det gäller kvalité.
Håller med helt.

Köper jag själv någon gång en större fotoskrivare så blir det en P800 (eller liknande efterträdare från Epson).
 
ANNONS