Annons

Kamera för fastighetsmäklare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mallan1989

Ny medlem
Vilken digitalkamera rekommenderar ni till en fastighetsmäklare?

Jag antar att vidvinkel är viktigt, samt en bra blixt. Kameran skall vara lätt använd och gärna ganska automatisk.

Jag har varit inne på Canon, kanske Sony.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Hur mycket får den kosta? Tänker du dig en systemkamera, med utbytbara objektiv? Hur stor/tung får utrustningen vara?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Något med bra dynamiskt omfång, så att det blir mindre efterarbete med utfrätta fönster vid interiörbilder. Helst fullformat så att man får bra brusegenskaper vid svagt ljus. Tror att ett bra stativ är viktigare än en bra blixt. Antar att mäklaren ofta har nära till bilen så vikten har liten betydelse

Skulle föreslå en begagnad Nikon D610 med 14-24/2.8 samt något stativ i stil med Sirui T2005x med K20x kulled.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tycker Uno's idé är bra - D610 med 14-24 räcker rätt bra.

De flesta mäklarbilder jag sett lättar skuggor rejält och då är bra dynamiskt omfång viktigt. Med tanke på att bilderna tenderar vara max A4 krävs inte många megapixel.

P g a objektivutbud med raktecknande extremvidvinkel instämmer jag med val av fullformat. Tyvärr blir Canon då rejält dyrt eftersom man bör ha en modern sensor med stort dynamniskt omfång och då hamnar man på ca 30000kr med 5D IV.

Sony A7 serien skulle passa bra. Jag skulle då föreslå antingen Sony 12-24 eller att köra med Sigmaoptik i Artserien med antingen Sony E fattning eller med Canonfattning och MC-11 adapter från Sigma. Man kan titta på Sigma 12-24 (version ett eller II eller Artmodellen), Sigma 14-24/2,8 eller 14/1,8 fast. Jag tror däremot att man behöver mer än en blixt och blixtar blir betydligt billigare med Nikon ffa begagnat. Av denna anledning skulle jag föreslå Nikon faktiskt.

Antingen det paket som föreslagits, eller Nikon D800/800E med 14-24 Nikkor eller någon av de föreslagna Sigma med Nikonfattning. Man kan även titta på Tamron 15-30/2,8.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Stort dynamiskt omfång är väl den minst intressanta egenskapen? Det finns väl inga mäklare som sitter och drar i tonkurvor för att optimera bilder? De vill nog bara ha användbara jpeg-bilder rakt ur kameran. Då är det väl viktigare att bara använda Auto D Lightning / ALO/Higlight tone priority etc? Tittar man dessutom på hur t.ex. Hemnet massakrerar bilderna så blir det ännu mindre viktigt.

Därmed inte sagt att jag tycker förslagen i sig är dåliga, de låter fullt rimliga.

Ett vettigt stativ och bra TTL-blixt borde ju också vara självklart. Ett vitbalanskort vore inte dumt att ha med.

Vill man ha något mindre alternativ så vore kanske Canons M-serie något alternativ, eftersom de har en alldeles utsökt 11-22mm vidvinkel för den. Kör man Canon så vore nog deras 470EX-AI, med automatiskt beräknande bounce-funktion inte så dum.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Stort dynamiskt omfång är väl den minst intressanta egenskapen? Det finns väl inga mäklare som sitter och drar i tonkurvor för att optimera bilder? De vill nog bara ha användbara jpeg-bilder rakt ur kameran. Då är det väl viktigare att bara använda Auto D Lightning / ALO/Higlight tone priority etc? Tittar man dessutom på hur t.ex. Hemnet massakrerar bilderna så blir det ännu mindre viktigt.

Därmed inte sagt att jag tycker förslagen i sig är dåliga, de låter fullt rimliga.

Ett vettigt stativ och bra TTL-blixt borde ju också vara självklart. Ett vitbalanskort vore inte dumt att ha med.

Vill man ha något mindre alternativ så vore kanske Canons M-serie något alternativ, eftersom de har en alldeles utsökt 11-22mm vidvinkel för den. Kör man Canon så vore nog deras 470EX-AI, med automatiskt beräknande bounce-funktion inte så dum.
De bilder jag ser från mäklare verkar närmast vara HDR med skuggor lyfta vansinnigt mycket.
 
//
Vilken digitalkamera rekommenderar ni till en fastighetsmäklare?

Jag antar att vidvinkel är viktigt, samt en bra blixt. Kameran skall vara lätt använd och gärna ganska automatisk.

Jag har varit inne på Canon, kanske Sony.
//

Tar lite bilder till herrgårdar m.m. och jag kör 16-32 Canon 2,8 och en trebildsexponering med min Canon 5d iii, kameran kan lägga ihop bilderna själv men jag tycker det blir bättre om man får styre lite själv.

Man får dock akta sig för att dra i reglagen för mycket, ser det på vissa mäklarbilder tyvärr.

Jörgen
 

Mallan1989

Ny medlem
Hur mycket får den kosta? Tänker du dig en systemkamera, med utbytbara objektiv? Hur stor/tung får utrustningen vara?
Ja, säg 10 000kr.
Eftersom det är tänkt att kameran skall användas till samma ändamål, kanske olika objektiv inte behövs?
Finns det någon kompaktkamera som är "tillräckligt" bra?
Sony RX100?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, säg 10 000kr.
Eftersom det är tänkt att kameran skall användas till samma ändamål, kanske olika objektiv inte behövs?
Finns det någon kompaktkamera som är "tillräckligt" bra?
Sony RX100?
Ingen kompaktkamera har nog med vidvinkel. Det är en stram budget då vidvinkel och blixt behövs.

Då föreslår jag begagnad Nikon D610 och ett Sigma 12-24 gen ett eller II. Då ryms även en blixt. Hos Canon blir det samma Sigma och en beg 6D eller 5D II plus blixt. Anledningen jag flreslår Sigma är att även om hörnen blir lite suddiga så är vinkeln så bred att man har råd att beskära och ändå få rejält med vidvinkel.

Ett annat alternativ är en beg Nikon D7100 eller Canon 77D med Sigma 8-16.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker man ska gå på fullformat, en Canon 6D eller Nikon D700 är ju andra möjligheter till Nikon D600/610. Man kan ju tex välja Samyang 14/2,8, jag är riktigt nöjd med min till en Nikon, får t.o.m fokushjälp via grön prick även om det är manuell fokus, tror inte man får det till Canon. En D600 med Samyang 14/2,8 kan man nog få för en 6-7k, då räcker det till någon typ av mer mot normal också 35-50mm
 

snap01

Aktiv medlem
Vilken digitalkamera rekommenderar ni till en fastighetsmäklare?

Jag antar att vidvinkel är viktigt, samt en bra blixt. Kameran skall vara lätt använd och gärna ganska automatisk.

Jag har varit inne på Canon, kanske Sony.
Är det du som är fastighetsmäklare och ska fotografera objekten själv?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Där kommer man inte ner till mer än motsv 24mm. Anser du att detta räcker för mäklarbilder? Många, i synnerhet lägenheter, kan vara väldigt trånga. Hur får du med t ex sovrummen och badrummet då? Skulle tro att många förspråkar t o m ner till 14mm.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En bättre kompaktkamera med vidvinklig, ljusstark optik och bra bildstabilisering grejar jobbet alldeles utmärkt.
Tror du tänker helt rätt. De flesta i tråden ger råd som om det vore en avancerad fotograf som ska köpa kamera, trots att TS gjort helt klart att det handlar om en fastighetsmäklare som behöver kunna ta lite bilder.

Dock tror jag inte att det där med "ljusstark" är speciellt viktigt, eftersom mäklarbilder oftast strävar efter så stort skärpedjup som möjligt. Däremot bör ett enkelt stativ kanske inkluderas. Och lite utbildning – att man har en bra kamera innebär inte automatiskt att man tar bra bilder.

Det finns ju flera kompaktkameror som uppfyller några grundläggande önskemål: stor sensor (minst 1 tum, gärna asp-c), hyfsad vidvinkel (minst motsvarande 24 mm), vridbar skärm (underlättar enormt vid stativfotografering), användbara bildbehandlingsfunktioner typ HDR i kameran.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Tror du tänker helt rätt. De flesta i tråden ger råd som om det vore en avancerad fotograf som ska köpa kamera, trots att TS gjort helt klart att det handlar om en fastighetsmäklare som behöver kunna ta lite bilder.

Dock tror jag inte att det där med "ljusstark" är speciellt viktigt, eftersom mäklarbilder oftast strävar efter så stort skärpedjup som möjligt. Däremot bör ett enkelt stativ kanske inkluderas. Och lite utbildning – att man har en bra kamera innebär inte automatiskt att man tar bra bilder.

Det finns ju flera kompaktkameror som uppfyller några grundläggande önskemål: stor sensor (minst 1 tum, gärna asp-c), hyfsad vidvinkel (minst motsvarande 24 mm), vridbar skärm (underlättar enormt vid stativfotografering), användbara bildbehandlingsfunktioner typ HDR i kameran.
Jag prövade med min kompakt och den fungerar väl vinkelmässigt sett. Det går också att ta fler bilder från olika vinklar och ofta gör ju mäklarna det. Fördelen med kompakten är att skärpedjupet blir himla bra redan vid stor bländare. Men som du säger är inte ljusstyrkan avgörande.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag prövade med min kompakt och den fungerar väl vinkelmässigt sett. Det går också att ta fler bilder från olika vinklar och ofta gör ju mäklarna det. Fördelen med kompakten är att skärpedjupet blir himla bra redan vid stor bländare. Men som du säger är inte ljusstyrkan avgörande.
Fast syftet är ju att sälja och inte att dokumentera en fastighet. Då skall det se större ut och detta uppnås enklast med rejäl vidvinkel. Eller tänker ni annorlunda?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja. Så det är bra om den är så "automatisk" som möjligt.
Alla kameror har programautomatik så alla är lika lätta att använda. Ffa Nikon och Sony har lite kraftigare skugglättning än Canon vilket kanske underättar om bilderna skall användas direkt ur kameran. Canon anses av många traditionellt ha lite bättre färger i o f s.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Fast syftet är ju att sälja och inte att dokumentera en fastighet. Då skall det se större ut och detta uppnås enklast med rejäl vidvinkel. Eller tänker ni annorlunda?
Jag utgår från mina yrkeskunskaper och då ska du visa objektet så likt som möjligt. Inte pyssla med "falsk" varudeklaration med förvrängda bilder. På den gamla tiden kanske jag använt en Hasselblad Super-Wide, men för en mäklare som vill ha det enkelt och få bilder med hög kvalitet är en kompaktkamera ett utmärkt alternativ. En systemkamera är i princip aldrig enkel för den gängse användaren. Det handlar inte bara tekniken utan om hantering av en mycket större utrustning.

Men nu ska jag inte lämna trådämnet mer, utan svara på det efterfrågade...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Erik: jag tycker det är en behjärtansvärd ståndpunkt att visa saker som de är och värd all respekt. Min fråga är dock: är dina yrkeskunskaper i mäklarfoto? I så fall vore det uppfriskande att se dina bilder. De flesta mäklarbilder jag ser idag är tagna med kraftig vidvinkel och kraftig skugglättning. Menar du 1. att detta inte hjälper för att få folk på visning (och kanske bidrar till fler budgivare) eller 2. att man inte skall bry sig om det utan framtsälla ett mer ärligt perspektiv även om det leder till färre spekulanter eller 3. är det helt enkelt så att det är ett mode med dessa tekniker och sannolikt inte spelar någon roll för antal spekulanter/försäljningspris eller antalet sålda objekt?
 
ANNONS