Annons

Variabelt ND filter på vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

John-daniel

Medlem
Hej jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att använda variabla ND filter? Så vitt jag förstått funkar de inte så bra med vidvinkelobjektiv, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Finns det något sätt att få det att fungera på en vidvinkel (tänker större filterdiamter eller liknande)? Jag kör 20mm (inte min bild men använder den för att illustrera den problematik jag frågar om)

Tack

/JD
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
X

Hej jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att använda variabla ND filter? Så vitt jag förstått funkar de inte så bra med vidvinkelobjektiv, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Finns det något sätt att få det att fungera på en vidvinkel (tänker större filterdiamter eller liknande)? Jag kör 20mm (inte min bild men använder den för att illustrera den problematik jag frågar om)

Tack

/JD
Man ser den typiska X-formen som kommer när man skruvar ner och dämpar för mycket. Prova igen och se hur mycket du kan blända ner utan att få problem.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Variabelt filter skulle ge någon typ av polarisationeffekt, därför har jag inte köpt något sådant utan satsade på ND32 och ND1000
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att använda variabla ND filter? Så vitt jag förstått funkar de inte så bra med vidvinkelobjektiv, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Finns det något sätt att få det att fungera på en vidvinkel (tänker större filterdiamter eller liknande)? Jag kör 20mm (inte min bild men använder den för att illustrera den problematik jag frågar om)

Tack

/JD
Ett enkelt polfilter fungerar ju inte heller bra på vidvinkeld då man får med himlen från "olika vinklar" vilket ger varierande effekt över bilden. Variabla ND består väl av två polarisationsfilter och då blir det ännu mer problem. Köp fasta ND-filter istället.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Variabelt ND-filter är bra när man filmar.
Då styr man ofta exponeringen med filtret. Men det går alltså inte att skruva ner för mycket.
 
ANNONS