Annons

Filter på objektiv utan filtergänga?

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Ja, rubriken ställer frågan. Som gammal 'analog' fotograf blev jag lite förvånad då jag kolla på ett vidvinkelobjektiv jag är mycket intresserad av.

Noterbart var att det enligt recensenten 'tyvärr' inte hade filtergänga!?! Blev som sagt förvånad då jag inte stött på sådana och undrar då om detta utesluter all form av filteranvändning? För även system med hållare likt Cokin kräver väl alltid en filtergänga att fästa hållaren i?

Vill gärna kunna förlänga lite tider så tänkte mig ha användning av ett gråfilter. Är det verkligen så illa att man inte kan ha filter till objektivet?
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Ja, rubriken ställer frågan. Som gammal 'analog' fotograf blev jag lite förvånad då jag kolla på ett vidvinkelobjektiv jag är mycket intresserad av.

Noterbart var att det enligt recensenten 'tyvärr' inte hade filtergänga!?! Blev som sagt förvånad då jag inte stött på sådana och undrar då om detta utesluter all form av filteranvändning? För även system med hållare likt Cokin kräver väl alltid en filtergänga att fästa hållaren i?

Vill gärna kunna förlänga lite tider så tänkte mig ha användning av ett gråfilter. Är det verkligen så illa att man inte kan ha filter till objektivet?
Hej
Ja precis så är det
Jag har Sony 12-24 utan filtergänga och filter från Nisi
https://www.focusnordic.se/sok?query=nisi
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja, rubriken ställer frågan. Som gammal 'analog' fotograf blev jag lite förvånad då jag kolla på ett vidvinkelobjektiv jag är mycket intresserad av.

Noterbart var att det enligt recensenten 'tyvärr' inte hade filtergänga!?! Blev som sagt förvånad då jag inte stött på sådana och undrar då om detta utesluter all form av filteranvändning? För även system med hållare likt Cokin kräver väl alltid en filtergänga att fästa hållaren i?

Vill gärna kunna förlänga lite tider så tänkte mig ha användning av ett gråfilter. Är det verkligen så illa att man inte kan ha filter till objektivet?
Det finns hållare som specialgjorts för att passa objektiv utan filtergängor, som t.ex. Nikon 14-24/2.8. Hållarna tar oftast kvadratiska 150mm filter. Filtersystem av hög kvalitet är svindyra.

Ett alternativ är att ta ett antal bilder vid kortare slutartider och "stacka" dem i Photoshop. så jobbar jag med mitt Tamron 15-30/2.8.

I exemplet nedan har jag "stackat" fyra bilder tagna vid 1/16s vilket effektiv motsvarar 1/4s. f/11, ISO 100
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Såg att Kamda inte längre hade mitt ND 100x150 filter för några hundra längre, priset är nu lite över 1000, men då får man nog också ett bättre glas
 

--Micke--

Aktiv medlem
Tack för er input. Förberedde svar med tack o fråga till Jonas men fick den sedan delvis besvarad av pdalen. Som dessutom levererade lösning till SAMMA objektiv jag funderar på att inhandla (för Sony E). Kanske det enda objektiv på marknaden utan filtergänga? ;)

Skämt åsido - VARFÖR skippar en fabrikant filtergänga? Finns NÅGOT rimligt skäl till det?

Hade alltså formulerat tanken att 'fixa en egen lösning för att få ett filter fixerat' och det skulle följdfrågan handlat om. Nu ser jag inte exakt hur din låda möter objektivet så det fixeras men frågar om det principiellt kan placeras på valfritt avstånd från linsen? Det ökar ju möjliga konstruktioner något.

En tanke var att köpa ett av de cirkulära variabla gråfiltren (så att man dessutom kan reglera mer i detalj) o funderade över om man kanske kan utnyttja någon tidigare filtergänga som kan monteras på sin 'hållare'. Säkert enklare med de fyrkantiga men ägna även sådan lösning en tanke.

VILL väldigt gärna ha obejktivet som just nu 'bara' kostar 3489:- på JapanPhoto. Är du nöjd pdalen?

PS. Ett extra motljusskydd där man på något snillrikt sätt kan montera (limma?) in ett cirkulärt filter kanske?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Flera av Canons vidvinkelobjektiv har fäste för gelatinfilter bakom bakre linselementet som kan vara en idé beroende på vilket sorts filter man ämnar montera.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för er input. Förberedde svar med tack o fråga till Jonas men fick den sedan delvis besvarad av pdalen. Som dessutom levererade lösning till SAMMA objektiv jag funderar på att inhandla (för Sony E). Kanske det enda objektiv på marknaden utan filtergänga? ;)

Skämt åsido - VARFÖR skippar en fabrikant filtergänga? Finns NÅGOT rimligt skäl till det?

Hade alltså formulerat tanken att 'fixa en egen lösning för att få ett filter fixerat' och det skulle följdfrågan handlat om. Nu ser jag inte exakt hur din låda möter objektivet så det fixeras men frågar om det principiellt kan placeras på valfritt avstånd från linsen? Det ökar ju möjliga konstruktioner något.

En tanke var att köpa ett av de cirkulära variabla gråfiltren (så att man dessutom kan reglera mer i detalj) o funderade över om man kanske kan utnyttja någon tidigare filtergänga som kan monteras på sin 'hållare'. Säkert enklare med de fyrkantiga men ägna även sådan lösning en tanke.

VILL väldigt gärna ha obejktivet som just nu 'bara' kostar 3489:- på JapanPhoto. Är du nöjd pdalen?

PS. Ett extra motljusskydd där man på något snillrikt sätt kan montera (limma?) in ett cirkulärt filter kanske?
Du kanske kan få lite hjälp i denna tråd också.

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171347

Du behöver ha minst 100x150 filter får du inte tag i detta så fungerar såklart 150x150 också. Filtret måste i princip ligga direkt mot det fasta motljusskyddet. Om du ser på motljusskyddet till Samyang 14 så ser du att det är öppet i sidorna, det måste det vara för att inte vinjettera, så du måste använda en liknade princip som min, att du inte blockerar sidorna. Det behöver inte vara så stor precision, så en kapa skiva eller liknade fungerar bra, det behöver dock vara ljustätt, tror min är runt ND100-300, de ND16 som den såldes för stämde inte, så jag dämpar ut ganska mycket av ljuset och jag vill ju inte ha in några störande sidoljus.

Jag är nöjd med min Samyang, att det är manuellt stör inte så mycket, jag har också hjälp i min kamera att det tänds ett grönt ljus när fokus är OK.
 

PMD

Aktiv medlem
Flera av Canons vidvinkelobjektiv har fäste för gelatinfilter bakom bakre linselementet som kan vara en idé beroende på vilket sorts filter man ämnar montera.
För just Samyangobjektivet som TS frågar om går det eventuellt att få plats med ett tunt gelatinfilter bakom bakre linsen, men det blir svårt att fästa det.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Då vet jag väl vad jag behöver veta och tackar er igen.
Helt omedveten om förekomsten av 'gelantinfilter' men kund konstatera att någon motsvarande 'hållare' inte finns på det Samyang AF 50/1,4 AS IF UMC FE jag äger. Så troligen inte heller på det andra (som i mitt fall också är ett AF så det var inte exakt samma).


Hur som så förutsätter jag att jag på ett eller annat sätt fixar en lösning och det troliga är väl då de fyrkantinga och att försöka tillverka en liknande box som pdahlen gjort.


Har jag fattat det rätt att du 1. tar av motljusskyddet 2. placerar boxen 3. klämmer lätt fast boxen med motljusskyddet?
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Då vet jag väl vad jag behöver veta och tackar er igen.
Helt omedveten om förekomsten av 'gelantinfilter' men kund konstatera att någon motsvarande 'hållare' inte finns på det Samyang AF 50/1,4 AS IF UMC FE jag äger. Så troligen inte heller på det andra (som i mitt fall också är ett AF så det var inte exakt samma).


Hur som så förutsätter jag att jag på ett eller annat sätt fixar en lösning och det troliga är väl då de fyrkantinga och att försöka tillverka en liknande box som pdahlen gjort.


Har jag fattat det rätt att du 1. tar av motljusskyddet 2. placerar boxen 3. klämmer lätt fast boxen med motljusskyddet?
Tror nog inte du får plats med motljusskyddet med den fyrkantiga hållaren på. Dessutom är hållaren i sig motljusskydd ju ;)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Då vet jag väl vad jag behöver veta och tackar er igen.
Helt omedveten om förekomsten av 'gelantinfilter' men kund konstatera att någon motsvarande 'hållare' inte finns på det Samyang AF 50/1,4 AS IF UMC FE jag äger. Så troligen inte heller på det andra (som i mitt fall också är ett AF så det var inte exakt samma).


Hur som så förutsätter jag att jag på ett eller annat sätt fixar en lösning och det troliga är väl då de fyrkantinga och att försöka tillverka en liknande box som pdahlen gjort.


Har jag fattat det rätt att du 1. tar av motljusskyddet 2. placerar boxen 3. klämmer lätt fast boxen med motljusskyddet?
Nä motljusskyddet är fast, filterlådan sitter runt motljusskyddet
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är inte helt på det klara med hur då får fäste låda/främre del av objektivet, men jag kommer nog ta hem det inom kort så jag återkommer kanske då jag kan jobba lite mer konkret.
Objektivitet/motljusskyddet sitter instucket i hålet på baksidan av lådan, de 2-3cm som lådan är djup, sedan vilar motljusskyddets framkant mot glaset. Den sitter alltså lös på objektivitet, det är inget man kanske ska ha i alltför kraftig vind utan någon extra spännband runt kameran
 

--Micke--

Aktiv medlem
Objektivitet/motljusskyddet sitter instucket i hålet på baksidan av lådan, de 2-3cm som lådan är djup, sedan vilar motljusskyddets framkant mot glaset. Den sitter alltså lös på objektivitet, det är inget man kanske ska ha i alltför kraftig vind utan någon extra spännband runt kameran
Ok. Då fattar jag. Tillräckligt självupphållande på stativ o under normala förhållanden.
 
ANNONS