Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D + 430 EXII med manuell bländarinst.

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Om detta behandlas i någon annan tråd ber jag om ursäkt.

Jag har en 40D, har skaffat mig en 430 EXII blixt. Den fungerar som en dröm, förutom när jag fotar i AV-läge med manuell bländaröppning.

Det som händer är att slutartiden beräknas som om jag inte använde någon blixt alls. Om ljuset i P-läge (programautomatik) kräver 1/15 slutartid utan blixt så är det den slutartiden som blir i AV-läget också. I P-läge med blixten brukar 1/60 vara standard. Är det någon felinställning någonstans eller är något trasigt?

Säg att jag vill fota med programautomatik (m blixt) och slutartiden blir 1/100 och bländaren f2.8.. Jag väljer AV-läge och låser bländaren på f5, då blir slutartiden helt knäpp, kanske uppåt en sekund. Stänger jag av blixten och kör på P så blir det typ samma blixt.

Kameran fattar inte att jag använder blixt i AV-läge helt enkelt, verkar det som.

Hjälp?
 

Allemyr

Aktiv medlem
Tycker också detta är lite knasigt. Man blir låst till M läget om man vill kunna välja mängden bakgrundsoskärpa själv. Så använd manuellt på kameran, blixten fungerar ju fortfarande i ETTL och lyser ut tillräckligt.
 
ANNONS