Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GIMP, suddiga kanter

Produkter
(logga in för att koppla)

par_ahlund

Aktiv medlem
Jag har gjort ett pottpori av olika kort på en A4:a. Varje kort ligger på ett enskillt lager. När jag nu är klar har jag kommit på att det vore snyggt med suddiga kanter på varje kort. Men när jag använder funktionen suddiga kanter så verkar den jobba mot alla bilder och inte bara den på det lager jag har markerat.
Hur få suddiga kanter utan att börja om och sudda kanterna innan jag läser in bilderna till pottpuriet?
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Vill du ha kanten att tona från genomskinlig till bilden kan du lägga till en vit lagermask som är något mindre än bilden och därefter lägga gausisk oskärpa på lagermasken. Detta måste dock upprepas på alla lager.
Det kanske finns något smartare sätt att lösa det på?
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Funktionen jobbar med lagerkanter som ligger
i kontakt med ritytans kanter (?!?), och där ändrar i
lagrets kant.

Är alla ingående bilder lika stora som ritytan så
får man ta ett lager i taget, innan man ändrar bildytan, annars en och en och spara emellan.

//Magnus

(alltid lär man sej nått nytt)
 
ANNONS