Annons

Nikon D40 HJÄLP MIG!

Produkter
(logga in för att koppla)

lillmickan

Ny medlem
hej ! jag är en amatörfotograf på 14 år, jag fick min nikon d40 i april förra året. Men jag har ganska många frågor som jag inte har kunnat hitta svar på i bruksanvisningen osv .

Hur ändrar man slutartiden?
Kan jag ändra bländaren?
Vad ska jag ha ISO-antal?
Vilken av inställningarna är bäst att fota med?
Ge mig tips!!
 

JazzBass

Aktiv medlem
hej ! jag är en amatörfotograf på 14 år, jag fick min nikon d40 i april förra året. Men jag har ganska många frågor som jag inte har kunnat hitta svar på i bruksanvisningen osv .

Hur ändrar man slutartiden?
Kan jag ändra bländaren?
Vad ska jag ha ISO-antal?
Vilken av inställningarna är bäst att fota med?
Ge mig tips!!
Svar på de två första finns i manualen, det sätter jag livet i pant på att det gör. Du får läsa manualen noggrannare från pärm till pärm... Och ja du kan ändra bländaren. Bara du inte har kameran i gröna läget eller något av de färdiga motivinställningarna (landskap, porträtt mm), då kan du inte ändra nånting tror jag. Det kan du däremot i M, A, S och P -lägena.. Läs i manualen vad som står om dessa lägen och prova dem allihop.

Vilka inställningar som är bäst att fota med beror helt och hållet på omständigheterna och ljusförhållandena. Läs nybörjartråden högst upp i detta forum och gärna inlägg #6 som jag skrev för nån dag sen. Fråga gärna om det är nåt i inlägget som du inte förstod.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
hej ! jag är en amatörfotograf på 14 år, jag fick min nikon d40 i april förra året. Men jag har ganska många frågor som jag inte har kunnat hitta svar på i bruksanvisningen osv .

Hur ändrar man slutartiden?
Kan jag ändra bländaren?
Vad ska jag ha ISO-antal?
Vilken av inställningarna är bäst att fota med?
Ge mig tips!!
Vrid först motivratten till läge M (manuellt).

Slutartiden ändrar du på genom att snurra på hjulet som sitter vid din tumme när du håller kameran "normalt".

Bländaren ändrar du genom att göra samma sak fast du håller in "bländarknappen" som sitter precis bredvid avtryckaren, den har symbolen +/- på knappen och en symbol som ser ut som bländarlameller bredvid.

Man bör sträva efter ett så lågt ISO-tal som möjligt om man vill ha bäst kvalitet, ju högre ISO du har desto mer brus kommer du att se i bilderna, men ibland är ju en brusig bild bättre än ingen alls.

Jag fotar till 99% i M läget och har nog gjort det sedan den dagen jag helt förstod sambandet mellan slutare/bländare/iso och du kommer nog komma fram till vilket som passar dig.

Som sagt, läs igenom instruktionsboken och ha kameran i handen samtidigt, testa precis allt som står i boken, då kommer du att lära dig kameran grundligt.
 

Makten

Aktiv medlem
Du har uppenbarligen inte läst manualen.

Läs manualen.
Läs manualen igen.
Läs manualen en gång till.
Läs manualen ännu en gång.
Läs manualen en extra gång.

Allt det du frågar om står nämligen i just manualen. Du kommer inte att lära dig hur det funkar om du inte anstränger dig ens med det enklaste enkla.
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Du har uppenbarligen inte läst manualen.

Läs manualen.
Läs manualen igen.
Läs manualen en gång till.
Läs manualen ännu en gång.
Läs manualen en extra gång.

Allt det du frågar om står nämligen i just manualen. Du kommer inte att lära dig hur det funkar om du inte anstränger dig ens med det enklaste enkla.
(Manualen kan laddas ner, om man inte fått med den..)
 

Tokoza

Aktiv medlem
A - Aperture Mode (man bestämmer själv bländartal eller bländarstorlek här, litet tal innebär stor bländaröppning, stort tal liten bländaröppning). När du ställt in lämpligt värde justerar kameran in lämplig sluttartid. Används autoiso här får man även hjälp med detta, i annat fall är det vara att ange specifikt iso värde (antar att det inte är så bra att gå över iso 800 med den kameran).

S- Shutter Speed Mode (man angar slutartid, och kameran ampassar bländarens storlek automatiskt).
 
ANNONS