Annons

Välvda negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Emaks

Aktiv medlem
...Apropå experiment och riskerna med detta så halvsabbade jag en rulle Tmax 100 nyss genom att bara dra ner på agiteringsfrekvensen en aning. Den blev grymt mycket mindre framkallad än vanligt:-/ Det är sånt som suger med film, man har ingen aning om hur det blir och vilka ändringar som ger vilken effekt...
Om du håller på ett tag till kommer du säkert lära dig vad olika förändringar ger för effekt. Och då kommer du mycket bättre kunna styra och kontrollera resultatet dit du vill.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 

Makten

Aktiv medlem
Om du håller på ett tag till kommer du säkert lära dig vad olika förändringar ger för effekt. Och då kommer du mycket bättre kunna styra och kontrollera resultatet dit du vill.
Säkert, men jag har inte hittat någon film som jag verkligen gillar för småbildsformatet. För mellanformat däremot tycker jag att vad som helst brukar funka, lustigt nog. Och då inte bara för att formatet är större, utan det brukar bli bra om man följer de recept som finns, medan småbild verkar kunna bli lite hur som helst. Har ingen aning om varför.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Säkert, men jag har inte hittat någon film som jag verkligen gillar för småbildsformatet. För mellanformat däremot tycker jag att vad som helst brukar funka, lustigt nog. Och då inte bara för att formatet är större, utan det brukar bli bra om man följer de recept som finns, medan småbild verkar kunna bli lite hur som helst. Har ingen aning om varför.
Precis min erfarenhet också, mellanformat blir alltid som man förväntar sig, men småbild blir olika nästan varje gång.. Kvalitétsskillnad i produktionen/tillverkning?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Släng bildläsaren och plåta av filmen istället.
Med s/v går det bra med makroobjektiv, ljusbord, glasskiva
och helst reprostativ. Med färgfilm blir det nog bättre med
ett färghuvud(förstoringsapparat) istället för ljusbord.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Släng bildläsaren och plåta av filmen istället.
Med s/v går det bra med makroobjektiv, ljusbord, glasskiva
och helst reprostativ. Med färgfilm blir det nog bättre med
ett färghuvud(förstoringsapparat) istället för ljusbord.
Vad använder du för glasskiva? Jag har testat med billigt glas från en tavelram men fick enorma problem med newtonringar.
 

digitell

Aktiv medlem
Prova med en bit refloglas. Glasets matta yta skall vändas mot filmen.
 
Senast ändrad:

Bofoto2

Aktiv medlem
Vad använder du för glasskiva? Jag har testat med billigt glas från en tavelram men fick enorma problem med newtonringar.
Oj, jag har faktiskt inte börjat än, men har plåtat av en del
gamla foton. Jag tänkte på hur jag har kontaktkopierat med en
tung glasskiva över filmen. Lösningen kanske är att inte använda glas, utan
stållinjaler eller nåt liknande. Med foton som buktar sig har jag använt
tunna(ca 3mm) stålbitar från en giljotinkniv som jag sprayat svarta.
Om man är försiktig så kan man lägga på "vikterna" rakt över filmen,
en filmruta bör nog bli ganska plan med tyngder på sidorna....

Ps Du fick svar ser jag, alternativt ett antiNewtonglas från en diaram
till mellanformat om du använder småbildfilm.
 

Emaks

Aktiv medlem
Precis min erfarenhet också, mellanformat blir alltid som man förväntar sig, men småbild blir olika nästan varje gång.. Kvalitétsskillnad i produktionen/tillverkning?
Jag vet inte vilka filmer ni använder frekvent och så mycket att ni kan uttala er, men de jag använt genom åren i lite större mängder har inte visat några kvalitétskillnader mellan 135- och 120-format. Har kört mest med Plus-X och Tri-X (både prof. och vanlig variant) och Efke 25/50/100, men även en del andra fabrikat. Nu kör jag en del Foma-film men har inte provat 120-filmerna tillräckligt för att kunna säga något om dom.

Har man kunskap om hur olika faktorer i processen påverkar resultatat så är det lätt att få jämna och användbara negativ. Men generellt så är det ju 3-4ggr så många rutor på en 135-36-rulle och därför större chans att få olika motivkontrast på dom bilderna. Framkallr du ett motiv med låg motivkontrast efter tider för ett medelvärde eller för högre kontrast blir det inte så lyckat. Likadant om du kör ett högkontrastmotiv med framkallning för medel eller låg kontrast, det blir oftast kass och svårhanterligt. Jag skulle tro att det kan ha med såna faktorer att göra att man kan uppleva att det blir bättre med mellanformat?
 
ANNONS