Annons

Feedback på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Losecontrol

Aktiv medlem
Hej,

Jag är förvånad att fler inte tar upp detta. När jag blev medlem på fotosidan för flera år sedan så var det nästan standard att folk som gav en kommentar på en bild, faktiskt fick en tillbaka.

Nu innehar jag nästan imponerande siffrorna 113 kommenterade bilder, 3 kommentarer på egna bilder. Detta beror till viss del på att jag inte haft så många bilder uppladdade, men det visar ändå på ett tydligt problem som finns.

Jag säger inte detta för att få mer kommentarer på egna bilder, då jag plåtar och ställer ut en hel del själv, men jag anser att fler fotografer (framförallt unga) skulle utvecklas mer om feedbacken var bättre.

Flera medlemmar jag pratat med uppmärksammar detta och söker sig nu till andra sidor där feedbacken är bättre. Jag är orolig att denna potentiella fotosida, går i en riktning från att vara ett öppet fotoforum där bilden står i centrum, till ett pryl-forum där sidan snabbt fylls upp av tester av utrustning, kameraannonser och märketdisskutioner.

Är det fler som skulle vilja införa ett system där man exempelvis måste ge minst 2 kommentarer innan man kan få tillbaka en kommentar på sin egen bild. Eller där varje kommentar ger poäng, som gör att den som ger mycket kommentarer, har större chans att mottaga sådana, Liknande ett peer system.?


Skulle vilja veta vad ni andra tycker!

Ha en trevlig dag
//Emil
 

matlep

Aktiv medlem
Ledsen att behöva säga det. Men Fotosidan är redan ett prylforum. Bilddiskussionerna finns inte längre här. Tyvärr.
 

matlep

Aktiv medlem
Det är tråkigt om det skulle vara så. Då måste jag tyvärr även fråga. Har du några tips på någon sida där detta fungerar bättre?
Det enda tipset jag har är att du träffar andra fotografer i verkliga livet och diskuterar bilder öga mot öga. Det ger 100x mer än vilken online-feedback som helst.

Men är man aktiv på rätt ställen på Flickr så tycker jag att det funkar ganska bra. Allt beror ju på vad man tar för slags bilder.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Det enda tipset jag har är att du träffar andra fotografer i verkliga livet och diskuterar bilder öga mot öga. Det ger 100x mer än vilken online-feedback som helst.

Men är man aktiv på rätt ställen på Flickr så tycker jag att det funkar ganska bra. Allt beror ju på vad man tar för slags bilder.
Att inte fler svarar på denna tråd är ju ett ganska bra exempel på att det som du sa stämmer :(

Jag skulle gärna göra det. Problemet är att jag bor i tjeckien, så det hade bara varit roligt att haft ett lite mer levande fotoforum där hemma där man kunde fått feedback och ge kommentarer på orginalspråk.

Håller annars med om att fotoklubbar ect, är bra mycket mer givande.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Någon annan?

Någon annan som tycker ett system som detta skulle vara bra för att garantera att folk både kommenterar och får kommentarer?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag håller inte riktigt med om bilden av Fotosidan.
Visst finns det vissa som bara inkasserar kommentarer men det finns också förvånansvärt många som kommenterar i mängder utan att förvänta sig en massa svar. Det mest fantstiska jag hittat var en person med över 6000 givna kommentarer men bara några få mottagna.
Det är nog snarast så att det är så många här på FS att man inte kan räkna med att särskilt många följer annat än utvalda grupper och utbyter kommentarer med dessa.
Sen finns det en svårighet. Det finns många bilder här som man skulle vilja kommentera på annat sätt än bara ge beröm och ett högt betyg. Men har man försökt det så slutar man ganska fort. Man får snäsiga svar, folk drar bort bilden för de vill bara ha 4 eller 5. eller sirapsberöm. Har fått många arga mail efter att givit förbättringsrekommendationer - så jag har slutat med det.
Vill Du utvecklas som fotograf är det nog inte här. Sök upp en lokal fotoklubb och gå med där.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Jag håller inte riktigt med om bilden av Fotosidan.
Visst finns det vissa som bara inkasserar kommentarer men det finns också förvånansvärt många som kommenterar i mängder utan att förvänta sig en massa svar. Det mest fantstiska jag hittat var en person med över 6000 givna kommentarer men bara några få mottagna.
Det är nog snarast så att det är så många här på FS att man inte kan räkna med att särskilt många följer annat än utvalda grupper och utbyter kommentarer med dessa.
Sen finns det en svårighet. Det finns många bilder här som man skulle vilja kommentera på annat sätt än bara ge beröm och ett högt betyg. Men har man försökt det så slutar man ganska fort. Man får snäsiga svar, folk drar bort bilden för de vill bara ha 4 eller 5. eller sirapsberöm. Har fått många arga mail efter att givit förbättringsrekommendationer - så jag har slutat med det.
Vill Du utvecklas som fotograf är det nog inte här. Sök upp en lokal fotoklubb och gå med där.
Okej, detta bekräftar mina misstankar. Även att denna tråd har nära 300 besökare men endast kommentarer från två medlemmar.
Tack för ditt svar hur som helst. Tråkigt att höra att kommentarer inte tas emot på rätt sätt. Finns en del engelska sidor som fungerar som bildkritik-forum där folk väldigt detaljerat kommenterar bilder, vad de kunde ha gjort bättre ect. Man måste kunna ta kritik, men självklart även stå upp för sina bilder.
Bor i tjeckien nu, så det blir till att hitta någon fotoklubb här i närheten. Kanske även starta upp en egen, får se. Håller helt med om att levande kritik är bättre. Hoppas att kommentarsfuntionen blir lite bättre med tiden.
 
ANNONS