Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

foto CHIP

Aktiv medlem
Att spara bilder:
för webben - upplösning och storlek ....?
för tryck - upplösning ....?

Tacksam för råd :) .... ja mycket tacksam!

Jag har en Canon EOS 6D - en MacBook Pro med Retina skärm - PS CS6.

Birgitta
 

StarGate

Aktiv medlem
Hur du än väljer att göra så se till att du ALLTID har backup på dina alster. Utanför datorn på minst 2 olika fysiska platser.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ungefär

Att spara bilder:
för webben - upplösning och storlek ....?
för tryck - upplösning ....?

Tacksam för råd :) .... ja mycket tacksam!

Jag har en Canon EOS 6D - en MacBook Pro med Retina skärm - PS CS6.

Birgitta
För webben: 500-2000 pixlars bredd (beror ju på hur stora du vill de ska vara. Upplösning spelar ingen roll-de kommer att se likadana ut ändå.

För tryck: Upplösning 300 ppi (valfri storlek i cm)
PS
spara alltid originalen orörda ifall du fotar i Jpg!!! Du vet aldrig vad du vill göra med bilderna i framtiden.
 

foto CHIP

Aktiv medlem
Tack!

Jättemycket tack för svar!
Jag fotograferar oftast i raw+jpg samt sparar dels på TimeMachine och extern hårddisk numera.
Har upplevt en kraschad dator med förlust av bilder ;)
Birgitta

För webben: 500-2000 pixlars bredd (beror ju på hur stora du vill de ska vara. Upplösning spelar ingen roll-de kommer att se likadana ut ändå.

För tryck: Upplösning 300 ppi (valfri storlek i cm)
PS
spara alltid originalen orörda ifall du fotar i Jpg!!! Du vet aldrig vad du vill göra med bilderna i framtiden.
 
ANNONS