Annons

Canon: Vilket kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Navine

Medlem
Hej!

Jag har en gammal Canon EOS 400D nu och har äntligen bestämt mig för att unna mig en ny. Jag hade tänkt mig ett Canon kamerahus för 8000-12 000 kronor. Jag älskar verkligen att fota, men tycker den tekniska biten är såå ointressant. Jag undrar därför, vilket Canon kamerahus har jag bäst chans till att få ett lika långt och kärleksfullt förhållande med, såsom jag haft med min 400?

Tack!
 

GunnarW

Aktiv medlem
Du skriver det tekniska är ointressant. Jag tolkar det som att du helst kör full auto = gröna-rutan-läget.
Utifrån det skulle jag säga att välj en som känns bra i handen och en som har en stor och fin sökare. Om du nu föredrar att använda sökaren framför displayen? (400D har väl inte live view men du har väl använt andra kameror och känt vilket du gillar.) Sökaren är viktig för upplevelsen och lusten att fota tycker jag.
Du skriver inget om vad du fotar, om du behöver en som klarar sport eller flygande fågel, mörka ljusförhållanden, så jag antar att du inte kräver nåt speciellt där.
Vad saknar du hos din nuvarande eller annorlunda uttryckt, vad söker du?

Jag chansar och skulle föreslå att du tittar på en tvåsiffrig: 40D - 70D. Större sökare som du får ännu lite större med en ögonmussla, t.ex. KPS. Det gör stor skillnad i känslan. Du behöver kanske inte den nyaste utan köper en begagnad och lägger resten av pengarna på bättre optik. Jag vet ju inte vad du har där men, det är ett generellt råd. xxD-husen är större och tyngre. En fördel för några, en nackdel för andra.
Nu kommer flera att säga att 40D är inte att tänka på. Tja, det beror på vad du vill ha och betala för. De kostar nästan inget. Känns det gammalt så titta i stället på (beg) 60D! Lägg resten på optik som sagt.

Nästa steg är att titta på beg 5Dii / 5D Classic / 6D. Andra får ta vid och fylla på här. Ofta mynnar såna här frågor ut i råd att köpa det senaste och dyraste som klarar "allt". Utan specifika tekniska krav tror jag du fyller ditt behov för mindre pengar. Mitt råd är att satsa på ett hus som känns bra att hålla och titta i. Kanske begagnat för att det kan bli väldigt prisvärt.
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en gammal Canon EOS 400D nu och har äntligen bestämt mig för att unna mig en ny. Jag hade tänkt mig ett Canon kamerahus för 8000-12 000 kronor. Jag älskar verkligen att fota, men tycker den tekniska biten är såå ointressant. Jag undrar därför, vilket Canon kamerahus har jag bäst chans till att få ett lika långt och kärleksfullt förhållande med, såsom jag haft med min 400?

Tack!
Hej,
låt mig först rada upp några av de populära motfrågor som ska hjälpa oss att hjälpa dig:
Vilken typ av motiv fotograferar du mest? (Och vilka mindre vanliga motiv är också viktiga?)
Tycker du om att filma med din kamera?
Brukar du ofta fotografera i dåligt ljus?

Med dem ur vägen så borde en rimlig uppgradering vara något i XXD eller XD serierna. Ett snäpp upp från din 400D (och ett hopp framåt i tiden) landar på 70D som vad jag förstår anses vara en bra kamera att filma med. Naturligtvis tar den även bra stillbilder.

Ytterligare ett steg upp (men ett kortare hopp i tiden då den är äldre än 70D) finner vi 7D som är en mycket kompetent kamera för sport- och/eller fågelfoto (eller andra vilda djur).

Eftersom 7D mark II kommer snart så lär det gå att finna 7D-hus till fina priser, både nya och begagnade. 7D är dessutom närmare proffskvalitet i bygget, d.v.s. den är byggd som en lätt stridsvagn och är vädertätad. Den väger lite extra såklart och tar mer plats i väskan men är ett ordentligt redskap att använda.

Utan att veta mer, d.v.s. utan svar på motfrågorna ovan, kanske 70D passar dig lite bättre. Detta då du uttryckligen inte finner den tekniska aspekten av fotograferande så intressant. 70D har vinklingsbar skärm och (om jag inte minns fel) touch-screen. Detta bör göra livet lättare för den som inte insipreras av att ratta inställningar.

Ytterliggare ett alternativ som brukar dyka upp då och då är en begagnad 5D mark II. Fullformatssensorn ger ett lyft i bildkvalitet som inte går att få med en APS-C sensor (som din kamera och alla ovan nämnda har) och den är okomplicerad, särskillt autofokusen, jämfört med de ovan.

Lämnar dessa tankar och hoppas någon mer kan fylla i med ytterligare information.

/P

PS. Har du koll på den heliga triangeln, bländare-slutartid-ISO?
 

Navine

Medlem
Anledningen till min uppgradering är att jag tycker det blir väldigt gryniga bilder med min 400, och jag börjar även fundera på om autofokusen håller på att lägga av för det blir sällan bra längre. Jag vill även uppgradera mig för att få möjlighet att kunna filma med den, vilket jag inte kan idag med min 400.

För att besvara era motfrågor: Nej, jag kör aldrig auto. Jag fotograferar mest porträtt, samt min 1,5-åring. Jag fotograferar sällan i dåligt ljus nu på grund av min dåliga kamera, men skulle gärna vilja. Har dock investerat i en extern blixt.

Den vinklingsbara skärmen låter intressant, men touchskärm? Är det verkligen något man har nytta av? Och är det hållbart i längden?

Jag är inte intresserad av att köpa en begagnad, då jag värdesätter garantierna man får med en ny. Men jag kan nog faktiskt sträcka mig uppemot en 15 000 för en ny.

Jag har tittat på 6D och 70D. Den ena för drygt 9000 och den andra cirka 15000. Men i mångt och mycket tycker jag, när jag gör en produktjämförelse, att den billigare (70D) låter bättre. Jag är inte särskilt insatt i vad allt betyder, men: Högre förstoringsgrad, inbyggd + extern blixt, fler AF-punkter, kontrast-AF, vridbar skärm och kompatibel med både EF och EF-S objektiv, till skillnad från 6D.

Att det är en fullformatskamera, vad medför det för fördelar? 6D har ju en grym ISO, är det där man lägger slantarna eller?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Min uppfattning är att 6D kommer hålla länge som kamera tack vare sina fina egenskaper, jag skulle lätt satsa (om pengarna tillåter) på 6D, har själv en ny 70D som ligger och tynar bort i skrivbordslådan, för mig var det 10k i sjön.

Vill du ha frihet att kunna fotografera under olika förhållanden med höga ISO-tal, lågt brus och fina detaljer då är det 6D som gäller. Vill du kunna filma mycket så verkar 70D vara bra för ändamålet...:)

/Ulf
 

holycrap

Aktiv medlem
Anledningen till min uppgradering är att jag tycker det blir väldigt gryniga bilder med min 400, och jag börjar även fundera på om autofokusen håller på att lägga av för det blir sällan bra längre. Jag vill även uppgradera mig för att få möjlighet att kunna filma med den, vilket jag inte kan idag med min 400.

För att besvara era motfrågor: Nej, jag kör aldrig auto. Jag fotograferar mest porträtt, samt min 1,5-åring. Jag fotograferar sällan i dåligt ljus nu på grund av min dåliga kamera, men skulle gärna vilja. Har dock investerat i en extern blixt.

Den vinklingsbara skärmen låter intressant, men touchskärm? Är det verkligen något man har nytta av? Och är det hållbart i längden?

Jag är inte intresserad av att köpa en begagnad, då jag värdesätter garantierna man får med en ny. Men jag kan nog faktiskt sträcka mig uppemot en 15 000 för en ny.

Jag har tittat på 6D och 70D. Den ena för drygt 9000 och den andra cirka 15000. Men i mångt och mycket tycker jag, när jag gör en produktjämförelse, att den billigare (70D) låter bättre. Jag är inte särskilt insatt i vad allt betyder, men: Högre förstoringsgrad, inbyggd + extern blixt, fler AF-punkter, kontrast-AF, vridbar skärm och kompatibel med både EF och EF-S objektiv, till skillnad från 6D.

Att det är en fullformatskamera, vad medför det för fördelar? 6D har ju en grym ISO, är det där man lägger slantarna eller?
6D är en riktigt bra kamera, jag har en sådan själv efter en uppgradering från en 500D.

Ska försöka reda ut skillnaden mellan fillformat och APS-C (alltså inte fullformat, sådan som du har) utan att bli allt för teknisk.

Fullformatssensorn är större. Det gör att den samlar mer ljus och att den presterar mycket bättre i mörka förhållanden. Den har mindre brus vid samam ISO som du säger.

Canon tillverkar objektiv av två typer EF och EF-S. Objektiv som är benämnda EF-S går inte att använda på fullformatskameror. De är avsedda för APS-C-kameror som din 400D och 70D till exempel. Har du idag något EF-S objektiv är det alltså obrukbart på en 6D.

En annan direkt följd av en större sensor är att bildvinkeln vid en bestämd brännvidd ökar. Det betyder att om du sätter exempelvis ett 50mm objektiv på en fullformatskamera så får du med mer på bilden än du får på din kamera. Egentligen är det "tvärtom" eftersom man oftast utgår ifrån fullformat när man jämför. Det är just detta som är förstoringsgraden, 1,6x i Canons fall. Om du vill få samma utsnitt (bildvinkel) på en fullformatskamera som du får idag med din kamera måste du ha en brännvidd som är 1,6 gånger längre. Alltså 80mm för fortsätta jämförelsen med 50mm.

Vidare så kan du med en större sensor få tunnare upplevt skärpedjup och mer bakgrundsoskärpa.

Vad gäller autofokus så har 70D helt enkelt en mer avancerad sådan. Den är bättre på att följa mål som rör sig exempelvis. Den har dessutom en speciell autofokus som ska göra det lättare att fokusera när man filmar (eller använder live view). 6Ds AF är dock inte dålig.

Inbyggd blixt är sällan användbart om man har en extern. Jag saknar den inte i alla fall.

Sammanfattningsvis kan man säga att om man vill ha en lite mer avancerad kamera vad gäller fokusering och filmning kanske 70D är bättre, men om det är ren bildkvalitet man söker så är 6D bättre.

/P
 

Dessis

Aktiv medlem
En 70D kunde vara något, har själv en och är mycket nöjd.
För mig är den vridbara touch-skärmen ett stort plus, väldigt smidigt och bra att ha, perfekt när man filmar och gillas också av mig som fotar en del makro.
Snabb kamera, jag fotar också en del sport, vilket 70D:n funkar bra för.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du vill kunna fotografera i svagt ljus känns väl 6D som det naturliga valet om du kan skaka fram pengarna. Vill du filma med autofokus välj 70D.
 
ANNONS