Annons

Filmtips någon? 135 från 800 ISO, S/V och färg

Produkter
(logga in för att koppla)

pipur

Aktiv medlem
Fotografer: har ni någon aktuell favoritfilm, negativ 135, i S/V eller färg för ISO 800 och uppåt...?

Det var 19 år sedan jag var analog och aldrig med så höga ISO så jag skulle verkligen bli glad för tips!? :)
 

alf109

Aktiv medlem
De filmer som håller ett högre asa än 800 är ju Fuji neopan 1600 som i realiteten ligger på ca 1000 asa och ilford delta 3200 som i verkligheten ligger runt 1600 asa. Tidigare fanns även en tmax 3200 som låg på ca 1000 asa i verkligheten
 

ja-foto

Aktiv medlem
Neopan 1600 går tyvärr inte att få tag på längre, men Neopan 400 kan du pressa 2-3 steg utan problem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fuji Reala om den finns kvar gick o köra i 800. Väldigt förlåtande vid blandljus.
Kodak hade ialla fall en färgfilm med "variabelt" iso bra hudtoner. Gjord för porträttfotografer.
 

sodeto

Aktiv medlem
Jag brukar köra med HP5, exponerad både enligt ISO 400 och 800, även 1600 någon enstaka gång.
 

pullman

Aktiv medlem
Kodak Double-X 5222, som har bas-ISO 200-250, kan pressas riktigt bra. Jag har nyss framkallat rullar exponerade som EI1000 (se nedan tråd) i HC-110 (H).

http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/forum-member-meetings/351524-leica-meeting-stockholm-18-november.html#post2906853

En färgfilm jag imponerats av är Agfa Vista 200 som funkar bra på EI800.

Portra 400 är annars den som oftast rekommenderas. Jag tycker den är väldigt flexibel och har använt den till EI3200. Faktum är att jag har kört en och samma rulle på ca EI100-3200 och framkallat den på 400 med acceptabla resultat (allt beroende på vilka krav man har). Även 800-varianten går att pressa.

Vad gäller diorna är det ju annorlunda men Velvia 100 har jag ibland kört på EI200 med bra resultat (och faktiskt mindre mättade färger än jag förväntade mig).

Philip
 

pipur

Aktiv medlem
TACK alla för era synpunkter och för att ni tog er tid! :)

Mycket hade jag ändå koll på märkte jag, men ett och annat nytt fanns med, extra tack för det.

Allt landar förstås i slutändan att man får prova sig fram på egen hand och hitta sina egna favoriter.

Dock var det himla längesen jag använde mig av zonsystemets metodik för att hitta exponering och framkalllningstider, och hur i jösse namn överför man det till att arbeta med filmskanner? :)

Så det blir lite att grunna på, men det känns kul att ha laddat en kamera med film igen! De allra första blev ett par rullar Tri-X som jag bara tutar och kör nominellt.

Och kanske jag inte heller behöver hela ISO 800 eller mer.

Tiden får utvisa! :)
 
ANNONS