Annons

Vettig fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennifer86

Aktiv medlem
Hej på er!

Min gamla skrivare har snart gjort sitt och jag är på jakt efter en ny.
Jag vill ha en allround skrivare med bra scanner och kopiator.

Jag har läst runt lite och bl.a. kikat på Epson Expression Photo XP 950.
Det står dock att den inte skriver så bra textdokument. Har någon här erfarenhet av hur illa det är med textbiten?


Jag betalar gärna mer i inköp än i bläckpatroner. Det behöver inte vara en A3 skrivare, men den får såklart gärna vara det!

Har ni något annat tips på lämplig skrivare?

Maxpris ca 4000kr.

Tacksam för hjälp!
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har en Canon Pro-100 och den kan jag rekommendera som fotoskrivare. Den skriver text bra men är rätt långsam då. Hustruns lilla Canon Ip 2600 är betydligt snabbare och min Hp laserskrivare ännu snabbare fast den skriver ju bara svart.

Epson Expression Photo XP 950 som du har tittat på mäste väl vara en av de få kombimaskinerna som kan skriva i fotokvalité och dessutom i A3 med lite speciell rutin visserligen. Epson är duktiga på både skrivare och skanner så ur den synpunkten borde det vara ett bra köp. Jag läste ett test och som du också noterat så klagar de lite på textutskrifterna. Jag vet inte vilket papper de använder när de testar, men troligen vanligt kopieringspapper. Jag skulle tro att om du går upp lite i kvalite på pappret de gånger du vill ha snygga textdokument så blir det också bättre.
 

Jennifer86

Aktiv medlem
Tack för svar!
Brukar Epson vara dyra i drift generellt?

Det är svårt att få en riktigt bra bild av skrivaren (Epson 950)...
Vissa tycker att den skriver ut dåliga bilder och vissa tycker att det är jättebra kvalité på utskrifterna... :/

Om jag förstått rätt så skriver Canon ut riktigt fina bilder rent allmänt, men är dyra vad gäller bläckpatronerna?

Jag är som sagt villig att lägga lite extra pengar redan vid inköpet av skrivaren, än på bläckpatronerna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Till min canon Pro-1 kostar ett paket med samtliga bläckpatroner 3000 kronor.
Till en Pro-10 kostar det 1275 och till en Pro-100 1100 kronor.
Men det är 13 ml bläck i en patron till Pro-100 och 36 ml i en till Pro-1, så man får nästan tre gånger så mycket bläck per patron när man köpet till Pro-1. Dessutom har Pro-1 tolv patroner och Pro-100 åtta, så räknat på bläckvolymen får man 50% mer för priset när man köper de dyraste paketen.

Men denna räkneövning vill jag bara påvisa att det inte är så lätt att avgöra vilket bläck som egentligen är dyrast.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du har hyfsat med plats tycker jag det är bäst att dela upp köpet i flera enheter.

Köp en bra och rejäl fotoskrivare med A3 för dina bilder.

Köp sedan en separata scanner och en separat A4 svartvit laser. Båda finns att köpa för under tusenlappen styck. Alternativt en billig multifunktionsapparat för någon tusenlapp.

Då kommer du ha rätt verktyg till rätt uppgift och sannolikt få bäst driftsekonomi.
 

bildsten

Aktiv medlem
Ett tillägg till vad jag skrev tidigare. Canon Pro-100 skriver ut fantastiska bilder men har vad man kallar Dye-bläck som inte har samma hållbarhet som det bläck Pro-10 och Pro-1 använder (pigmentbläck). När det kommer till hållbarhet så är Epson ledande såvitt jag förstår och Epson Expression Photo XP 950 är inget undantag.

Jag håller med om att det är nog bättre att satsa på en bra skrivare och en bra skanner. Jag har så själv, faktiskt både en flatbäddsskanner (Canon 8800) och en dia/negskanner (en 15 år gammal Scanwit 2720) och dessutom en liten Hp laserskrivare (LaserJet P1005) för vanliga dokument. Den sistnämnda har fått följa med till sommarstället i många år men i år tog vi med hustruns lilla bläckstråleskrivare som är ung lika liten.
 

AFJ

Aktiv medlem
. Canon Pro-100 skriver ut fantastiska bilder men har vad man kallar Dye-bläck som inte har samma hållbarhet som det bläck Pro-10 och Pro-1 använder (pigmentbläck).
Det är korrekt.

Frågan är om hållbarheten är en faktor man behöver räkna med idag som amatör?

Jag har själv en Canon Pro 9000 som också använder dye-bläck, om jag minns rätt skall utskrifterna hålla i 100 år i "normala" förhållanden.

Hittills har ingen av mina utskrifter uppvisat några blekningstendenser (däremtot har jag något äldre bilder från labb som tappat färgen). Skulle mina bilder krokna om 30 år så kan jag ju alltid skriva ut dem på nytt då (om jag lever) och då med den grymma skrivarteknik som gäller då.

För den som säljer printar är förstås hållbarhet av hög prioritet men för amatören är det sannolikt av sekundärt intresse då även det "sämsta" är "tillräckligt" bra idag.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en bild som hängt framme några år. Den är utskriven på en Canon Pixma MP970. Den har skiftat färg högst påtagligt, så ibland går det ganska fort.
 
ANNONS