Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera till fullformat – spegellös eller spegelreflex?

Produkter
(logga in för att koppla)

blom90

Aktiv medlem
Hej,

Har haft ett långt uppehåll från kameran, men nyligen har jag börjat fotografera näst intill dagligen. Skapade ett nytt Instagramkonto där jag lägger upp mina bilder @j.blomquist_photographer (något som bidragit starkt till den ökade fotoglädjen).

Fullformat
I dagsläget fotar jag med en Nikon D7100, men jag är sugen på att sälja kameran tillsammans med objektiven för att i stället köpa en fullformatskamera.

Ljusstark
Är ute efter en kamera som klarar mörka miljöer på hög ISO utan brus. Sneglar på en Nikon D750. Men har även spanat på Sony A7R II samt Sony A7S II. De senare två kamerorna kostar dock lika mycket som en Nikon D810 och därför finns även den med i spekulationerna.

Detta fotar jag i dag
På mitt Instagramkonto kan ni se vad jag fotar för typer av bilder i dag. Framöver vill jag fota mer porträtt samt minimalistiska landskapsbilder.

Hjälp mig
Vad tycker ni jag ska tänka på inför en eventuell uppgradering? Ni får gärna också passa på att tipsa mig om vilket objektiv jag bör införskaffa tillsammans med kameran.

Är sugen på antingen två fasta. Typ 16mm och 35/50mm eller ett 24-70mm. Vad tycker ni?

Tack på förhand,
Johan
 

Bilagor

Hej! Har dessvärre ingen input att komma med i ämnet, utan kommenterar för att kunna följa tråden.
Jag sitter i rätt så samma situation som du faktiskt och mina tankar går precis som dina åt att överge min D7000 och skaffa fullformat.

Och har också (ganska) nyligen skapat ett instagramkonto för att nå ut till fler med mina bilder (https://instagram.com/pho2uppsala/). Måste säga att jag är VÄLDIGT imponerad över att du nått 10k följare på 3 veckor!! Hur har du burit dig åt!?!

/Daniel
 

Pocca

Aktiv medlem
Om plåtande i mörka miljöer är det viktigaste antar jag att en Sony A7S (1 eller 2) eller en Canon 6D kan vara nåt....
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad jag ser på bilderna verkar snabb följande AF inte vara prioriterat och då skulle även spegellöst fungera, men inte givet att det är bättre för dina ändamål heller förstås. Att tänka på är att f u fler pixlar i några FF modeller, så krävs ju att man har samma ljusstyrka (eller i varje fall mindre än ett ljussteg svagare) på FF objektiven för att tjäna i brus eller tunnare skörpedjup mot crop. Så, har man f/2,8 optik på sin crop är inget vunnet om man måste gå till f/4 i FF. Har inte kollat din kameraväska, men har du ljusstark optik idag till din DX kamera? Om inte kan man även börja där.

Vad gäller spegellöst FF kontra DSLR så finns ingen motsvarighet till D750 som är en sportinriktad kamera, faktiskt så är nog en annan DSLR närmast Canon 5DIII. Så söker du dessa egenskaper finns ingen anledning att byta system till spegellöst. Tittar man på D610 kan man fundera på Sony A7II. Återigen kom ihåg bländarekvivalens - skall man ha autofokuserande objektiv och inte vill köra med A objektiv med adapter kolla noga igenom objektivutbudet och pris kontra Nikon. T ex Sony 24-70/4 på A7II ger alltså samma brus vid samma EV än Nikon D7100 med 17-55/2,8. Kolla igenom just vad du behöver.
 
ANNONS