Annons

Kamera till backpacking

Produkter
(logga in för att koppla)

id231090

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska ut och backpacka:a i februari och söker nu en tålig och gärna vattentät kamera som ändå tar bra bilder med lite brus, klara färger samt skarpa även vid rörelse. Har sedan tidigare en Canon 1000D som jag har använt mycket vid resor och är hyfsat nöjd med, men känner att det är lite för klumpig att ta med den här gången. Har funderat på GoPro men osäker på huruvida den tar bra bilder även på avstånd och allmänt? Men annars också kameror som man kan skydda med "vattenhus" eller liknande skydd, har ni några tips eller råd på kameror?

Har tänkt mig att den ska ligga på MAX 3000 kr

Tack på förhand! : D
 

Klick-en

Aktiv medlem
GoPro är en extrem specialkamera optimerad för filmning som inte passar så bra som resekamera.
Bildvinkel är extrem och stillbilderna är kraftigt komprimerade och dynamiken är begränsad pga. mycket liten sensor => lite tråkiga "platta" bilder.
Satsa istället på en hyfsad kompaktkamera.

Om det är viktigt med en vattentät kamera finns det flera kompakter att välja på (Nikon, Ricoh, Olympus, Canon).

En mycket trevlig kompakt som inte är vattentät är Sony RX100 (första modellen) som kostar ~3700 ny, men som kan kan hitta beg. för under 2500. Stor sensor ger *mycket* bra bildkvalitet.

Som resekamera passar annars en kompakt med stort zoomomfång.
T.ex. Panasanic TZ60 (http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=249618)
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
pana-sony

Ska den vara väldigt tålig och tät, tittat på Panasonic. Annars skulle jag ta och titta på Sony tx. Smaken är som baken och det finns många jämförande tester som hjälp där ute.
 

id231090

Avslutat medlemskap
Har kollat runt en hel del på dom kameror som ni rekommenderade och även pratat med en del försäljare i butiker nu men har fortfarande lite svårt att välja.. Har sållat ner valen till 2 stycken, antingen Nikon AW130 eller Panasonic DMC-FT5 så tänkte höra om någon har erfarenhet av kamerorna eller vet någon stor/viktig skillnad mellan dom?

Tack för alla svar : )
 

Mashavet

Aktiv medlem
Panasonicen tror jag du ska välja bort, helt enkelt därför att den är ganska gammal. När jag googlar hittar jag den i tester från 2013, men inte hos de större nätfotohandlarna. Troligen har Panasonic någon motsvarande nyare modell.
 

id231090

Avslutat medlemskap
Okej, jo jag tittade förut på en annan Panasonic men i flera tester med den hade dem hänvisat till DMC-FT5 och sagt att den var bättre. Men då är det förmodligen smartare som du säger att satsa på Nikon kameran : )
 
ANNONS