Annons

slow sync på E-M10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej. Vet inte riktigt vad jag gör för fel när jag ska använda s k "slow sync" på min E-M10. Jag vill att 1/30 ska användas. Men när jag sen ska ta bilden så är värdet ändå uppe i 1/60. Har för mig att det på min förra kamera, en E-PL5 funkade fint. Är absolut inte någon van blixtanvändare, då det kan vara något väldigt basic fel jag gör, inser jag. Har provat med att öka bländarvärdet, men ingen skillnad märks.

Programläge, Auto-ISO, 25mm f1.8

Mvh
Fredrik
 

xadhome

Ny medlem
På E-M1 så måste man ställa om längsta möjliga tid för slow sync. Den inställningen ligger under blixtinställningar i kugghjulsmenyn, samma inställning borde finnas på E-M10. Om jag kommer ihåg rätt så är 1/60 inställt som standard.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Tack för era tips! =)

Jo, jag har varit inne i inställningen för slow sync, och där ställt om till 1/30 s. Blir lite konfunderad över att det funkar i Manuella läget, men inte i P. Jag är rätt säker, dock inte 100, på att det funkat tidigare, i vart fall på min äldre E-PL5. Varför skulle den funktionen inte finnas i programläget? Har det något med auto-iso att göra kanske som jag kör med f n i "P"? Får ta och kika vidare på detta...

Offtopic: Det finns förresten en ny firmware från Olympus som släpptes i dagarna, passar på att säga detta här i tråden. Förstod riktigt inte funktionen. Var något med att man kunde få både stabilisering i huset och i de objektiv som har stabilisering - samtidigt.

Kommer ni på något mer gällande min långsamma synk, så får ni gärna återkomma. Om det finns någon begräsning i denna som jag inte känner till. Det var ju detta med M, vilket var ett bra tips, men jag blir inte riktigt klok på't ändå...

/Fredrik
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Då ska vi se... Googlade lite och hittade denna tråd:

http://www.dpreview.com/forums/thread/3640495#forum-post-53305943

Provade därefter att *ändra* från AUTO-blixt, till Fyllnadsblixt. Tror ni inte jag får 1/30 (eller närmare 1/30 i vart fall), och ändrar jag tillbaka så ligger jag på 1/60 igen.

Hänger inte med riktigt själv i svängarna måste jag säga... Är detta en bugg eller är det en...hm... "funktion" ?

Verkar ha löst det i alla fall... =)
 

xadhome

Ny medlem
Verkar klurigt men manuella läget verkar lättast att styra. Om jag ställer in fyllnadsblixt i programlägena styr jag längsta tiden i menyn, ställer jag in autoblixt väljer kameran allt och ställer jag in blixten i slow läget så verkar det inte finnas någon tidsgräns.

Angående firmwaren så är det för att kameran och objektiven ska kunna sammarbeta med stabiliseringen men i dagsläget är det bara det nya 300 F4 som jag tror det gäller.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Ah...tack för informationen gällande uppdateringen.

Tror jag får testa mig fram, lite vad som funkar bäst gällande blixten. Fotar ju alltsom oftast i A/S/M så vad som sker i P-läget kan vara försumbart. Även om jag inte har en helt klar bild av varför saker funkar som de gör i E-M10, så får jag nöja mig för nu. Synctiden har jag ramlat ner till 1/30 och då är jag nöjd.

En liten offtopic igen: Någon som testat de externa blixtar som finns, både från Olympus och från...Nissin, tror jag tillverkaren heter. Funderade på deras "lilla" blixt, i40.

Ha en fin dag.

/Fredrik
 

Monsunmannen

Aktiv medlem
Jag har inte prövat blixtarna du nämner, men du vet väl att Panasonics blixtar funkar med Olympus? Tillverkarna berättar inte detta själva men det är alltså mer än bara objektiven som funkar över märkesgränserna. Har själv en Panasonic blixt till min E-M10.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Jag har inte prövat blixtarna du nämner, men du vet väl att Panasonics blixtar funkar med Olympus? Tillverkarna berättar inte detta själva men det är alltså mer än bara objektiven som funkar över märkesgränserna. Har själv en Panasonic blixt till min E-M10.
DET var ett riktigt bra tips. Ska genast se vad som finns att välja på. Är det en viss serie av blixtar från Olympus jag kan använda då...får det funkar inte med äldre varianter, eller? =)

Tack för tipset!
Fredrik
 
ANNONS