Annons

Teknikokunnig söker tips på förstagångskamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

bokelund

Aktiv medlem
För den som är van vid zoom kan det nog vara svårt att föreställa sig hur begränsande och utmanande det är att fotografera med en kamera med fast brännvidd. Jag skulle aldrig rekommendera en relativt oerfaren fotograf att som första och/eller enda kamera skaffa den på många sätt utmärkta X100. Speciellt inte som enda kamera till en once in a lifetime-resa.
Jag tror vi ofta överdriver behovet av zoom på kompaktkameror. Numera är väl de allra flesta vana vid fast brännvidd från mobilfotograferande? Jag gjorde en seglats på en vecka för några år sen och när jag tittar på de bilder där jag zoomat in med den kompaktkamera (canon ixus 100) jag hade med mig så är de i de allra flesta fall inte speciellt bra (säkert beroende på skit bakom spakarna, men ändå :)). Viktigast är nog att TS känner av om fast 35mm skulle fungera för henne.

x100s ska väl vara lite snabbare på att fokusera än x100. Jag har bara den senare och den är ju lite seg när man ska ta kort. Men den är väldigt bra och framförallt så tycker jag att det kommer bra jpg-bilder direkt ur kameran så man inte behöver göra så mycket efterprocessering. Jag tycker dessutom att kontroll av slutartid och bländare och pedagogiskt upplagt på x100-serien, samtidigt som det är lätt att sätta båda på auto om man bara vill ta en bild snabbt.
 

btls

Medlem
Jag tror vi ofta överdriver behovet av zoom på kompaktkameror. Numera är väl de allra flesta vana vid fast brännvidd från mobilfotograferande? Jag gjorde en seglats på en vecka för några år sen och när jag tittar på de bilder där jag zoomat in med den kompaktkamera (canon ixus 100) jag hade med mig så är de i de allra flesta fall inte speciellt bra (säkert beroende på skit bakom spakarna, men ändå :)). Viktigast är nog att TS känner av om fast 35mm skulle fungera för henne.

x100s ska väl vara lite snabbare på att fokusera än x100. Jag har bara den senare och den är ju lite seg när man ska ta kort. Men den är väldigt bra och framförallt så tycker jag att det kommer bra jpg-bilder direkt ur kameran så man inte behöver göra så mycket efterprocessering. Jag tycker dessutom att kontroll av slutartid och bländare och pedagogiskt upplagt på x100-serien, samtidigt som det är lätt att sätta båda på auto om man bara vill ta en bild snabbt.
Jag upplever också att det känns helt ok att inte ha zoom! Digital zoom är väl ändå inte något särskilt trevligt att hänga i julgranen, tänker jag. Tycker att x100s känns bra när jag jämfört den med andra kameror, den skall vara otroligt snabb också. För mig är det viktigt att kunna fota i RAW om jag vill. Jag behöver inte kunna filma särskilt bra, och det gör den ju inte.

När jag har kollat på blocket och liknande finns knappt några x100s alls. Dock finns x30 och x100 till en betydligt billigare peng, ca 3000-3500 kr. x100s ligger på 5500 kr. Dock köpte min vän en häromdagen för 4.

Jag tänker att det kanske är värt att vänta in en lite billigare x100s än att hasta och köpa en x100 eller x30 bara för att ha en nu till ett billigare pris?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag tänker mig att blöt segling kan vara den faktor som mest borde påverka valet av kamera.

Det finns egentligen ingen systemkamera eller "bättre" kamera som klarar miljön vid blöt segling, utan det är kameror typ Olympus Tough och liknande som behövs där - vilket påminner mig om mitt första och egentligen enda misstag när jag köpte kamera i forntiden. Min gula Minolta Weathermatic 35 DL som tålde vatten var helt värdelös, eftersom den inte kunde fokusera.

Det finns en del vattentäta modeller i marknaden, och jag tror att det kan vara idé att titta på omdömen vid provningar av sådana. Jag tror själv på Olympus T-modeller, men det finns från andra tillverkare också.
 

btls

Medlem
Jag tänker mig att blöt segling kan vara den faktor som mest borde påverka valet av kamera.

Det finns egentligen ingen systemkamera eller "bättre" kamera som klarar miljön vid blöt segling, utan det är kameror typ Olympus Tough och liknande som behövs där - vilket påminner mig om mitt första och egentligen enda misstag när jag köpte kamera i forntiden. Min gula Minolta Weathermatic 35 DL som tålde vatten var helt värdelös, eftersom den inte kunde fokusera.

Det finns en del vattentäta modeller i marknaden, och jag tror att det kan vara idé att titta på omdömen vid provningar av sådana. Jag tror själv på Olympus T-modeller, men det finns från andra tillverkare också.
Tycker att det är så kul att få så mycket bra åsikter och vinklar på detta! Vi i besättningen har en del dyra och bra kameror med oss allt som oftast, och jag vet att bara en av dem är vattentät. De andra är ok vattentåliga men inte mer. Och de har klarat sig. Man får samsas om den vattentåliga och dela på bilderna när det är som blötast tänker jag, och använda de andra när det inte finns någon risk för stänk. Det finns ingen risk för plötslig och oväntad väta, då jag har seglat båten länge och har koll på var och när det är torrt. Tusen tack, skall titta på olympus t.
 
ANNONS