Annons

Köpa Canon fullformat + sälja 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
beg 6D för 10´
beg 5D mk III för 18´

6D funkar minst lika bra, kanske tom bättre för konsertbilder, pga att den har en nyare sensor än 5D mk III som ger mindre brus vid höga ISO och mittpunkten fokuserar väldigt bra även i svagt ljus
Det är extremt liten skillnad i brus, så just den punkten skulle jag inte ta hänsyn till mellan dessa kameror.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Camera-Noise.aspx?Camera=792&Test=0&ISO=6400&CameraComp=819&TestComp=1&ISOComp=6400
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag som fotar astroscape vågar påstå att det är stor skillnad i bildkvalitén. Även vanlig landskap är det skillnad när man redigerar.
jag bytte också från 5D mk3 till 6D efter 3.5 års användande av storebrorsan. Handhavandet och resterande funktioner på 5D är bättre än 6D och mkt saknar jag på 6D. Men bildkvalitetsmässigt är det synlig skillnad
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag som fotar astroscape vågar påstå att det är stor skillnad i bildkvalitén. Även vanlig landskap är det skillnad när man redigerar.
jag bytte också från 5D mk3 till 6D efter 3.5 års användande av storebrorsan. Handhavandet och resterande funktioner på 5D är bättre än 6D och mkt saknar jag på 6D. Men bildkvalitetsmässigt är det synlig skillnad
Det är möjligt att det är skillnad vid "extrema" tekniker, men vid "vanlig" fotografering ska skillnaden vara ytterst marginell.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
vi har en forum medlem som hänvisar till egen erfarenhet och en annan som hänvisar till någon annans erfarenhet
Jag hänvisar till många tester jag läst. De flesta trots allt gjorda av "experter".
Sedan ska inte trådstartaren fota astro vad jag läst (?)

6D är säkert en kanonkamera, liksom 5D III, men om jag varit i trådstartarens skor skulle jag valt kamera på andra grunder än brusegenskaper.
 

StaffanW

Aktiv medlem
vi har en forum medlem som hänvisar till egen erfarenhet och en annan som hänvisar till någon annans erfarenhet
Här en till som hänvisar till egen erfarenhet. Jag upplevde skillnaderna bildmässigt mellan 5DIII och 6D som ytterst små (har haft 5DIII och har nu 6D).

Däremot är det helt olika hus, där 5DIII är större, tyngre, mer gedigen och jag tycker den har klart bättre reglage, placering på knappar, fler b/s, möjlighet till kortare slutartid, bättre vid filmning, bättre följande AF, dubbla minneskort och säkert lite till som jag glömt.

6D AF för mittpunkten vid riktigt mörker är dock klart bättre och inbyggd WiFi som 6D har tycker jag är guld värd.

Kortfattat saknar jag endast 5DIII vid sportfoto, men där har jag istället kompletterat min 6D med ett 1D-hus.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Som de andra säger så är det precis som med alla andra kameror ingen större skillnad i bildkvalite i normala bilder eller vid lättsam redigering.
Båda är grymma kameror, men 6D har övertag i bildkvalite även om det för vissa är försumbar. Men det lilla extra är ibland värdefullt. För mig var det det.

/stefan
 

Parsi

Aktiv medlem
Är man beroende av att använda många fokuspunkter (jag har aldrig vant mig vid det) så uppfattar man nog 6Ds AF som begränsad. Håller man sig däremot alltid till endast centrumpunkten och har anpassat sin teknik till det, är det inget problem. 6Ds AF är då både snabb och exakt.

5D Mk IV dyker nog inte upp förrän September/Oktober, och priset kommer naturligtvis då också vara ganska högt. 6D Mk II inte förrän en bit in i 2017.
 

225237

Avslutat medlemskap
Jag köpte mig en Canon EOS 6D idag.
Tog ioförsig kliv upp från en nästan 10år gammal EOS 350D som jag körde ett Canon EF 24-105L IS USM objektiv på.

Många har hakat upp sig på 6D autofokus, den har 11punkter och man kan köra automatik med dom som att kameran väljer några punkter själv.
Nu har jag bara testat det på stillastående motiv och det var ok, inte alltid så som man önskar.

I kamerans skärm så var bilder med ISO 6400 jätte fina, har inte tittat på en riktigt bra skärm.
Barnen mina kunde jag jaga med endast en fokuspunkt i min EOS 350D så jag kan jaga dom lika bra och knäppa kanon bilder med EOS 6D.

Kameran känns faktiskt ganska lätt jobbad vid vanlig fotande, ska man hålla på med hdr och lite annat så måste man in i menysystemet och bläddra.

Jag funderade också på Canon EOS 5D Mk3 och pratade med lite fotografer och tog mig en funderare på vad jag egentligen behövde för prestanda.
EOS 6D var mer än tillräcklig för mina behov.

EOS 6D ligger jättefint i handen.

Detta är mina första intryck av vad för mig är en fantastisk kamera.

Mvh Gustav
 
ANNONS