Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Darktable vs LR

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Som jag är en sur gammla Linuxgubbe så är jag som jag är.

Det klassiska paketet för bildbehandling i Linux är ju den gamla Gimpen. Kan allt men är inte särdeles användarvänligt.

Jag har haft Darktable i drift ett tag och vad jag fattar så finns allt jag behöver där och det är nog egetligen ganska likt både Aperture och Lightroom som jag kommer ihåg hur det.

Ändå kan jag tycka att det faktum att det finns bra böcker och andra hjälpmedel om Adobes verktyg samt givetvis ett community med snart sagt hur många användare som helst har sina poänger.

Det är rörigt med lagringen av mina bilder, somt finns på en gammal Aperturebackup, somt på en NAS, somt på Dropbox och somt på Google Photo. Jag är inte stolligare än att jag har en dator med hyggliga prestanda som kör pyttemjuks operativ och en LR-licens är ju inte oöverstiglig någon hygglig Mac finns också i hyllorna.

Antingen så ska jag grotta in mig rejält på det jag har eller så ska jag börja på ny kula.

Är det så att det finns andra som framhärdar utanför LR/PS-klubben och skulle det evemtuellt vara så att det finns någon som använder Darktable?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag använder Gimp och har använt det sedan version 1.2.nånting runt senaste sekelskiftet. Den kan inte riktigt allt, men med några väl valda pluginer så klarar den det mesta.

Darktable har jag provat några gånger, men jag tycker det är trögjobbat och har ett rörligt gränssnitt.
 

ajoe

Aktiv medlem
Har provat Lightroom Cc på Macen och trots att jag laddade hem det igår så var jag tvungen att uppgradera för att klara Fujis RAF och inte ens då fanns det något annat att välja på än X100, trots vad det står ett releasedokument.

Men annars känns det vettigt. Den nya betalningsmodellen där man ska betala per månad är väl annars mest ägnad åt att tjäna pengar åt Adobe.

Provade sedan Darktable i sin senaste version ( i förrgår!) som ju faktiskt har support för Fuji. Dessvärre med resultat att det råhängde.

Jag ska prova i en Linuxmaskin också,, men det är inte självklart hur jag vill ha det. Kanske bita i det sura äpplet och köra gamla gimpen ändå?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har provat Lightroom Cc på Macen och trots att jag laddade hem det igår så var jag tvungen att uppgradera för att klara Fujis RAF och inte ens då fanns det något annat att välja på än X100, trots vad det står ett releasedokument.

Men annars känns det vettigt. Den nya betalningsmodellen där man ska betala per månad är väl annars mest ägnad åt att tjäna pengar åt Adobe.

Provade sedan Darktable i sin senaste version ( i förrgår!) som ju faktiskt har support för Fuji. Dessvärre med resultat att det råhängde.

Jag ska prova i en Linuxmaskin också,, men det är inte självklart hur jag vill ha det. Kanske bita i det sura äpplet och köra gamla gimpen ändå?
Gimp flyter för mig på i Linux. Inte speciellt bra i Windows. Darktable flyter på bra så länge man inte kör någon betaversion där vissa moduler kan hänga sig.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Väldigt sent men jag försökte kolla vad som fanns och AfterShots Pro verkar fungera på Linux/Mac/Windows har dock aldrig provat det.
 
ANNONS