Annons

Vilken bildkvalitet kan man förvänta sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

niwa76

Ny medlem
Skulle behöva lite experthjälp här på forumet, så jag inte blandar ihop äpplen och päron för mycket innan jag gör en eventuell reklamation =)
Tyckte innan jul att det var dags att investera i en kamera som skulle vara allround och hyfsat lätt att ta med sig på semester, fritidsaktiviteter och andra fototillfällen.
Har sedan tidigare en 15 år gammal Nikon D50 digital budgetsystemkamera. Som jag fortfarande tycker tar mycket bra och skarpa bilder, men den kan inte filma, och jag tycker oftast att systemkamera är lite omständigt på resor odyl , när man alltid upptäcker att man tog fel objektiv med sig.
Det har istället gjort att jag fotar allt med min mobil (just nu Xperia Z5) vilken jag tycker har en del begränsningar.
Var egentligen ute efter en kompaktkamera men fastnade sedan för en,
Panasonic Lumix FZ300. Kanske lite större än jag först tänkt men istället kändes det som att jag fick alla mina behov tillfredställda med den.
Läste en hel del tester med höga betyg, dock med anmärkning på skärpa/brus vid full zoom och vid höga iso:n.
En sådan införskaffades iallafall…Men blev minst sagt förvånad, när bilderna den levererar är avsevärt sämre än vad min mobiltelefon Xperia Z5 tar.
Utomhusbilder i dagsljus som egentligen sätter en kamera på minst prövning är under all kritik.
Oskarpa och men en obefintlig dynamik.
Har inte testat den med något filter ännu…Men utomhusbilder med blå himmel är inte att tänka på.
Det enda jag fotat med kameran och blivit nöjd med, är när jag haft långa slutartider på stativ i svagt ljus.
I jämförelse med min Sony Xperia Z5…
Så har den hälften så många pixlar, samma sensorstorlek men ett betydligt större ljusinsläpp.
Eftersom det fortfarande finns en marknad för den här typen av kameror, så måste ju något vara galet med den här?
Eller är mobilkamerorna nu bättre eller lika bra som kompakterna?
Tanken med köpet var att ha kunna ha med sig Panasonic kameran då kravet på bildkvalitet är lite högre än mingelbilder med mobilen.
Men den enda fördelen den har gentemot mobiltelefonen är zoomen. Så just nu skulle jag inte gå någonstans med den utan att ha Xperian med som backup för kvalitetsbilder.
 

"klick"

Aktiv medlem
Vet inte om det är fel på din kamera men dagens mobilkameror kan absolut vara bättre än en kompaktkamera. Speciellt superzoomar och liknande där optiken begränsar också.

I en kompaktkamera betalar man för så mycket mer än bara sensorn medans en mobil redan har resterande komponenter. Dessutom är sälj- volymerna mycket större på mobiler vs kompaktkameror.

Dock svårt att säga om så är fallet med din kamera. Du får försöka hitta andras fullresbilder att jämföra dina egna med på flickr osv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
I jämförelse med min Sony Xperia Z5…
Så har den hälften så många pixlar, samma sensorstorlek men ett betydligt större ljusinsläpp..
Du har rätt i att det är samma sensorstorlek och att Z5 har dubbelt så många pixlar. Men Z5 har också större ljusinsläpp, f/2,0 mot f/2,8 på FZ300.

Fördelarna med FZ300 är zoomen (Z5 har ju alltid en brännvidd motsvarande 24 mm) och att det är enklare att göra olika inställningar.
 
ANNONS