Annons

Vandra med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tjompen

Aktiv medlem
För att vädertäta Fujin så behöver jag köpa andra objektiv och ett X-T2-hus för 24 MP sensorns skull. Det blir en dyr historia samt så börjar vikten klättra uppåt. Dock är det inte huvudanledningen till att jag beslutat mig för att överge Fuji som plattform utan det är bildkvaliteten som styr. Pentaxens 36 MP-sensor är i en annan division och jag har svårt att släppa den nivån av IQ som den presterar. I bra ljus är Fujin riktigt trevlig och där är det liten skillnad men så fort det blir stora kontraster eller lite mörkt så hänger den tyvärr inte med.

Men bortsett från det så är det en kamera som är riktigt rolig att använda och objektiven imponerar.
 

martinot

Aktiv medlem
Använder du Pentaxen exlusivt (jag har både Nikon FF, Fuji X och m43 som jag byter mellan, efter behov) så skall du sälja.

Till Fuji så har jag både X-T2 och några både fasta (35/2), vidvinkelzoom och generell zoom som är vädertätade.

Vissa objektiv som jag har till Nikon är också lite bättre vädertätade än andra. Det får man checka innan man köper.

Är det vädertätat man vill, men köper icke-vädertätat, ja, då kan det ju bli fel. :)

Sedan är jag med på att allt är kompromisser gällade väderskydd och vikt/pris. Skall man ha vädertätade och mekaniskt gedignare kamerahus - ja, då blir det ofta (oavsett märke) lite dyrare och tyngre.

Man får välja där vad man vill ha helt enkelt.

Själv har jag både en XT10 äldre och X-E1 som "lättare lite mindre hus" och X-T2 som ett lite mer gediget och vädertätat hus (men ändå lättare än mina bägge Nikon FF DSLR:er).
 

ajoe

Aktiv medlem
Vi var upp till Lofoten i höstas och med stora mörka fjäll och lågt stående sol blev det ofta enormt kontrastrika motiv. Vi använde mest BKT med +/- 1 steg, Fuji T2 och favoritobjektivet 10-24. HDR i Lr och absolut inga problem med varken dynamik eller upplösning. Just den här bilden dock med 18-55:an.

Jag har hört Claes Grundstens föredrag om hur en konverterade till Oly, han vandrar mycket och har tydligen ibland med sig bara en OM-D M1 II och en bra 8-gångers zoom. Antagligen elektricitet också.

Serkan Günes å sin sida menar ju att man ska vandra med mellanformatare.

Till slut handlar det ju för var och en av oss hur mycket man vill bära, det finns ju exempel på starka som konkar upp storformatare också.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Jättesnyggt foto!

Jo, Lofoton är ett ställe jag gärna åker tillbaka till. Fantastiskt ställe på ett väldigt nära håll för oss svenskar.

Håller helt och hållet med 100% i att det inte finns något rätt eller fel gällande storlek eller sensorformat på sin utrustning. Allt är kompromisser, och det gäller att ta med den kompromiss som passar en bäst för fototillfället eller resan.

Om det sedan är mellanformat eller mobilen spelar ingen roll, så länge man lyckas ta bra foron och själv är nöjd med de, och upplevelsen av resan.
 

ajoe

Aktiv medlem
Vi var uppe sista veckan i september och enligt statistiken är det 26 regndagar/månad. Men vi hade strålande som varenda dag. När vi kom hem kollade jag också vädret vecka efter och det var snudd på lika fint.

Rekommenderas varmt, bodde på Eliassens på Hamnøy intill Reine längst ned i söder.

Bilden från sjön innanför Å.
 

PMD

Aktiv medlem
På den sidan, längre ner, finns även Mindshifts "UltraLight Camera Cover". Jag använder ett sådant rätt ofta på promenaderna i skog och mark hemmavid. Man bär kameran i sin vanliga halsrem och överdraget har en bred rem som man spänner runt midjan. För att använda kameran lyfter man helt enkelt ur kameran ur fodralet (som får sitta kvar fastspänt runt midjan). Fodralet tycks ha bra skydd mot regn, men man får se upp lite med glipan som kan uppstå i skarven mellan över- och underdel om det regnar mycket.

Det fungerar mycket bra, tycker jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Mindshift Multi-Mount Holster väska, https://www.mindshiftgear.com/pages/holsters, dessa kan bäras på många olika sätt. Bland annat genom att hängas på framsidan i en ryggsäckssele, på själva ryggsäcken eller andra sätt. Väskorna har regnskydd för att klara dåligt väder. De säljs av Scandinavian photo, https://www.scandinavianphoto.se/, även om dom inte har dem listade.
De ser ut att vara rätt lika den väska jag nämnde i inlägg #10 (en Tamrac toploaderväska), men förmodligen bättre med tanke på att de är cirka 25 år modernare. :)

Jag kan intyga att det är mycket praktiskt och trevligt att kunna bära väskan på så där många olika sätt.
 

thommya

Aktiv medlem
Hej

Du skall absolut inte snedbelasta genom att hänga på endera sidan med t. ex. axelrem.
Jag har vandrat en hel del med stor systemkamera och tuffast hitills var Besseggen förra året.
Min rekommendation är därför att hänga kameran framtill och speciellt Think Tank Photo Camera Support Straps som är riktigt bra. Lätt att snabbt plocka loss kameran från fästena med snabbkopplingar men framförallt att komma åt kameran snabbt och fota under vandringen.

Hoppas det blir en trevlig tur oavsett!!

Thommy
 

skutviken

Ny medlem
Hur vältränad är du? Och hur mycket annan packning tänker du bära med dig under toppturen? (Ingen aning om du är sjukt vältränad eller kanske bara en glad motionär vilket kanske kan påverka ditt val om hur mycket du orkar)

Vikten av kameran och objektiven påverkar självklart så försök va ganska minimalistisk i val av objektiv osv. Förvara kameran löst i ryggsäcken då du inte har den framme, vira in den i en extra tröja tex (som du bör ha med dig om du ska upp på keb även om det är fint väder)

Jag har själv burit med mig ett kit på ca 1.5kg upp för ”Galdhöpiggen” i norge som är snäppet högre en keb och det var inga problem. Hade kameran över axeln större delen av turen villet inte var några problem. Utöver kamera bar jag självklart med mig vanliga saker som en extra tröja, skaljacka nåt o äta o lite vatten. Själv ansåg jag inte detta vara jobbigt alls, sprang även omkring med ett aningen tyngre kit nu i sommras i alperna på hög höjd utan några jätteproblem. Men då märktes vikten av mer vilket gjorde att jag försökte ta med mindre/färre objektiv.

Men perosnligen tycker jag en vanlig axelrem har funkat bra när jag gått. Har sett en del rekommnedera Peak designs ”capture camera clip”. Verkar rätt nice men har själv inte kunnat justificera priset för den då en vanlig axelrem funkat bra.
Stor skillnad på Keb och Galdhöpiggen. Keb är betydligt värre att knalla upp på. Tyngden i sig är kanske inte så väsentlig som just hur man bär kameran. Med en ryggsäck är Peak Design-lösningen värd vartenda öre - dessutom finns bra regnskydd. Kameran ska alltid vara framme, inte i ryggsäcken. Monterad på ena axelremmen tar också bort risken för svettdropp på kameran.
 
ANNONS