Annons

Hjälp mig uppgradera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Aekhold

Medlem
Jag har sedan ett drygt år tillbaka en Panasonic GX80 och har lite impulsivt investerat i 6 olika objektiv till M43-systemet. Nu vet jag att jag tycker det är kul med fotografering och vill gärna fortsätta med detta som hobby. Jag fotar allt möjligt, från makro och landskap till porträtt och snabbt rörliga barn.

Fråga är nu i vilken riktning jag bör ta nästa steg i hobbyn? Jag vill uppgradera men känner att stegen uppåt inom M43 inte är så många (speciellt inte om jag vill ta ännu ett steg så småningom). Det enkla hade kanske varit att köpa Panasonics nya G9 och då få lite snabbare autofokus och aningen skarpare bilder. Frågan är dock om det är så stor skillnad från min GX80 att jag blir nöjd med uppgraderingen?

Alternativet är kanske att ge sig på Sonys fullformatare i Alpha-serien. Trösklarna här är dock högre. Dels har jag ju redan en slant investerad i m43 (som jag iofs kan få ca 60 % tillbaka på i inbyte). Dels är ju kamerahusen antingen ett par år gamla (A7, A7R) eller lite för högt prissatta för hobbyfoto (A7Riii). Även objektiven till detta system borde vara lite dyrare, trodde jag iaf tills Panasonic släppte sitt nya 300mm för 30K?!?!

Ska jag ändå uppgradera och byta system så känns det väl lika bra att gå ända upp till FF och inte stanna på APS? Målet med uppgraderingen är klyschigt nog att få bättre/skarpare bilder men även en snabbare autofokus.

Tips och råd mottages gärna.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Vi kör den klassiska frågan:

Vad är du missnöjd med i ditt nuvarande system? Vad hoppas du uppnå genom bytet? Du nämner skärpa och autofokus, men upplever du att dina nuvarande bilder är oskarpa eller att du missar fokus ofta?
 

Aekhold

Medlem
Vi kör den klassiska frågan:

Vad är du missnöjd med i ditt nuvarande system? Vad hoppas du uppnå genom bytet? Du nämner skärpa och autofokus, men upplever du att dina nuvarande bilder är oskarpa eller att du missar fokus ofta?
Ja bra fråga. En del av mig är ju pryltokig och vill helt enkelt bara gärna uppgradera. Den vettiga delen av mig vill ju dock se en förbättring om uppgradering görs. :)

Ja jag upplever att min kamera är aningen långsam, speciellt inomhus, trots att jag använder ett ljusstarkt objektiv (42,5 mm f1,2). Bilden jag tar motsvarar sällan exakt vad jag ser i sökaren, objektet har hunnut röra sig kanske.
Angående skärpa upplever jag mina bilder helt ok, att förbättringsutrymme finns blir tydligt när jag jämför med andra bilder jag ser (här på fotosidan till exempel). Även detaljrikedomen upplever jag snål i jämförelse med många andra bilder jag stöter på.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Man behöver ingen anledning att köpa mer prylar, prylar är sin egen anledning :) Men okej:

Du kommer nog inte se en jättestor förbättring på autofokus. Spegellösa kameror har alltid varit lite segare än DSLR-hus i samma prisklass. Den senaste tiden har det börjat förändras lite, men det är främst toppmodellerna som presterar optimalt där. En Sony e-mount med några år på nacken kanske är något snabbare (inte bekant med din nuvarande kamera) men den kommer knappast klassas som "snabb". A7R har enbard kontrastavkännande autofokus, så den kommer inte klassas som snabb, medan A7 har hybridautofokus.

Skärpa hänger ju på mer än bara kameran: objektivet spelar minst lika stor roll. Fast har du 42,5mm 1,2 så har du väl bland det bättre som erbjuds i m43? Fotar du ofta på högt ISO så kommer du säkert se en skillnad med fullformat, men en större sensor och hög upplösning innebär inte garanterat bättre bilder. Titta på upplösningen på bilderna du aspirerar på på Fotosidan, hur högupplösta är de? De stora fördelarna du får med en större sensor är högre dynamiskt omfång, kortare skärpedjup och mindre brus: om några av de faktorerna påverkar dina bilder negativt nu kanske en uppgradering till en större sensor hjälper dig.

Om du verkligen vill ha en fullformatare och är redo att betala G9-pengar så kanske en A7R II (på rea eller begagnad) är något att titta på? Definitivt högupplöst och med utmärkta bildegenskaper, men kanske inte den rappaste autofokusen på marknaden (dock inte den sämsta heller).
 
ANNONS