Annons

Styr Lightroom via hårdvara + Midi2LR-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag gjorde ett inlägg i Dagens REA-tips-forumet angående en MIDI-kontroller som går att använda för att styra Lightroom med fysiska reglager (precis som Loupedeck, fast med valfri Midi-hårdvara). Sen slog det mig att detta fenomen kan vara värt att diskutera närmare i en egen tråd.

Här är en video som förklarar vad det hela handlar om:
https://youtu.be/t5pwbY3_-Ek

-----------------------------

Mitt inlägg i Dagens REA-tips-forumet:

Behringer X-Touch Mini har gått ned i pris/rea – 429 kr.

Den kan användas som ett alternativ istället för Loupedeck för att styra Lightroom med fysiska rattar och knappar – med hjälp av gratisprogrammet Midi2LR kan man skräddarsy vad rattarna ska styra i Lightroom.

Kan även göras trådlös med ett tillbehör och lite hemmapulande.

https://www.gear4music.se/sv/Keyboar...ontrollyta/XOW
 

Stout

Aktiv medlem
Jag använder X-touch Mini med Midi2LR sen över ett år tillbaka och det funkar klockrent.
Jag kör den oftast med vänsterhanden och använder mus/penna och tangentbord med höger.
Fördelen är att jag snabbt kan göra kan göra justeringar utan att ta ögonen från bilden, och jag kan justera flera saker samtidigt.
För mig är det inte intressant att göra allt med midi-kontrollern, men att kunna justera de reglage jag mest använder på ett enkelt sätt är guld värt.
/Anders
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag använder X-touch Mini med Midi2LR sen över ett år tillbaka och det funkar klockrent.
Jag kör den oftast med vänsterhanden och använder mus/penna och tangentbord med höger.
Fördelen är att jag snabbt kan göra kan göra justeringar utan att ta ögonen från bilden, och jag kan justera flera saker samtidigt.
För mig är det inte intressant att göra allt med midi-kontrollern, men att kunna justera de reglage jag mest använder på ett enkelt sätt är guld värt.
/Anders
Dela gärna med dig av vilka reglage/funktioner du tilldelat till rattarna och knapparna.
Typ om du kan ta en bild på din X-touch mini (förutsatt att du har märkt upp den).
 

Fototoken

Medlem
Använder också Mini:n, helt underbar att jobba med.
Tar lite tid att komma underfund med vilken ordning som passar en bäst.

Här är samma grund layout som jag ändrat lite på hur det passar mig själv.
Då jag tycker det är enklare med symboler så har jag valt att använda dessa istället för text.
 

Bilagor

Dead_Silent

Aktiv medlem
Mitt Midi2LR-program har börjat krascha varje gång jag startar Lightroom. Är det något som någon vet hur man löser?
 

iSolen.se

Guest
Använder också Mini:n, helt underbar att jobba med.
Tar lite tid att komma underfund med vilken ordning som passar en bäst.

Här är samma grund layout som jag ändrat lite på hur det passar mig själv.
Då jag tycker det är enklare med symboler så har jag valt att använda dessa istället för text.
Funkar det verkligen i praktiken? Det lilla jag provat ledde hela tiden att man fick hoppa mellan de vanliga reglagen och midireglagen eftersom man aldrig har nog reglage.

Med funkar menar jag att man sparar tid.
 

Fototoken

Medlem
Funkar det verkligen i praktiken? Det lilla jag provat ledde hela tiden att man fick hoppa mellan de vanliga reglagen och midireglagen eftersom man aldrig har nog reglage.

Med funkar menar jag att man sparar tid.
Allt är nog relativt vad man "behöver" och om det leder till en "tidsbesparing".
I mitt fall (på den nivån jag är) spar det tid i den bemärkelse att jag inte använder lr:s alla reglage utan dem som jag använder mest frekvent finns på controllern och i den ordning jag håller på med mina foton innan (om det behövs) export till ps, luminar eller on1

Det som fungerar för mig är att tilldela olika profiler på vissa knapptryckningar så jag rattarna justerar olika saker t.ex grundläggande, n m l, gråskala, etc. Det enda reglaget som jag saknar lite är "ta bort dis". (midi2lr kanske har löst det nu så det hamnar i rätt fönster, har inte installerat senaste versionen)

Går man in på justeringsverktygen fungerar inte rattarna (har dock ej provat tilldela dessa om det funkar i det fönstret) men då är jag ändå runt med pennan och härjar så då känns det inte så viktigt med att reglaget sitter på controllern eller om jag får justera med pennan samt att då är man inne och petar i detalj på fotot. (då får det ta lite tid för att bli bra)

Är det brist på reglage går det att koppla in flera controllers samtidigt och ha olika inställningar på dessa, begränsningarna är ganska små.
Sen kan det absolut vara så att det inte passar alla, det beror på hur mycket reglage var person använder och tycker sig behöva tillgängliga.
 

Fototoken

Medlem
Det har helt plötsligt börjat krascha, ingenting har uppdaterats.
Skulle nog spara profilerna och prova installera om midi2lr i så fall, tyvärr.
Oftast brukar det ta längre tid och mer energi att felsöka än att installera om "så pass litet program" som det ändå är.
Funkar det inte efter ominstallation står man ändå kvar på samma ruta igen men gjort ett försök till åtgärd i alla fall.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Funkar det verkligen i praktiken? Det lilla jag provat ledde hela tiden att man fick hoppa mellan de vanliga reglagen och midireglagen eftersom man aldrig har nog reglage.

Med funkar menar jag att man sparar tid.
Styrkan med just Midi2LR-lösningen är just att du kan välja en MIDI-controller som passar bäst för just dig.

Sen är väl det väl en smaksak hur man gillar att arbeta. Det jag uppskattar är bland annat möjligheterna att redigera i helskärmsläge.
 

Bilagor

Stout

Aktiv medlem
Går man in på justeringsverktygen fungerar inte rattarna (har dock ej provat tilldela dessa om det funkar i det fönstret) men då är jag ändå runt med pennan och härjar så då känns det inte så viktigt med att reglaget sitter på controllern eller om jag får justera med pennan samt att då är man inne och petar i detalj på fotot. (då får det ta lite tid för att bli bra)
Jag har mappat två "profiler" för justeringsverktygen, så att de fungerar precis som de under Basic.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Skulle nog spara profilerna och prova installera om midi2lr i så fall, tyvärr.
Oftast brukar det ta längre tid och mer energi att felsöka än att installera om "så pass litet program" som det ändå är.
Funkar det inte efter ominstallation står man ändå kvar på samma ruta igen men gjort ett försök till åtgärd i alla fall.
Ominstallation gjorde susen, nu fungerar allt som det ska igen! :)
 
ANNONS