Annons

Program för att skriva in keywords, kommentar, headline etc i exempelvis .jpg filer

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Kör sedan ett antal år Linux på den dator som är uppkopplad mot nätet, har en gammel burk med gammalt windows och gammal Photoshop som funkar till min Nikon D200.. Men ibland ids jag inte starta den andra datorn för att göra något enkelt, även om jag inte är helt förtjust i att jobba i Gimp då vissa verktyg är helkonstiga mot hur de funkar i PS..

Innan min förra dator dog, moderkortshaveri så hade jag de nödvändigaste verktygen där.. Har kunnat leta upp på gamla disken det mesta data.. Men hittar inte vad det där programmet jag använde heter.. Suck, har helt glömt..

Kör Linux Mint Mate 18.3 ..Kan Bli 19.1 senare ( Påminner mest om hur windows var, så lite lättare för oss windows användare att gå in i Linux världen )

Letar efter ett bra program som påminner om adobe bridge, där jag kan titta på.. med snabbkommando gå in och skriva kommentarer i bilderna.. sökord etc.. Vad finns det för program där ute för sånt?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag använder digiKam för att hantera och mata in information om bilderna, men det kan finnas många fler varianter inom Linux-världen.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det låter lite som XnView?
https://www.xnview.com/en/


Kör sedan ett antal år Linux på den dator som är uppkopplad mot nätet, har en gammel burk med gammalt windows och gammal Photoshop som funkar till min Nikon D200.. Men ibland ids jag inte starta den andra datorn för att göra något enkelt, även om jag inte är helt förtjust i att jobba i Gimp då vissa verktyg är helkonstiga mot hur de funkar i PS..

Innan min förra dator dog, moderkortshaveri så hade jag de nödvändigaste verktygen där.. Har kunnat leta upp på gamla disken det mesta data.. Men hittar inte vad det där programmet jag använde heter.. Suck, har helt glömt..

Kör Linux Mint Mate 18.3 ..Kan Bli 19.1 senare ( Påminner mest om hur windows var, så lite lättare för oss windows användare att gå in i Linux världen )

Letar efter ett bra program som påminner om adobe bridge, där jag kan titta på.. med snabbkommando gå in och skriva kommentarer i bilderna.. sökord etc.. Vad finns det för program där ute för sånt?
 

iSolen.se

Guest
Kör sedan ett antal år Linux på den dator som är uppkopplad mot nätet, har en gammel burk med gammalt windows och gammal Photoshop som funkar till min Nikon D200.. Men ibland ids jag inte starta den andra datorn för att göra något enkelt, även om jag inte är helt förtjust i att jobba i Gimp då vissa verktyg är helkonstiga mot hur de funkar i PS..

Innan min förra dator dog, moderkortshaveri så hade jag de nödvändigaste verktygen där.. Har kunnat leta upp på gamla disken det mesta data.. Men hittar inte vad det där programmet jag använde heter.. Suck, har helt glömt..

Kör Linux Mint Mate 18.3 ..Kan Bli 19.1 senare ( Påminner mest om hur windows var, så lite lättare för oss windows användare att gå in i Linux världen )

Letar efter ett bra program som påminner om adobe bridge, där jag kan titta på.. med snabbkommando gå in och skriva kommentarer i bilderna.. sökord etc.. Vad finns det för program där ute för sånt?
Lite off topic men www.keywording.se hjälper dig att i alla fall med att hitta på keywords (det är min sajt men inte min sökmotor).

Om din fråga, duger inte windows? Du kan lägga in och söka på keywords, datum etc inbyggt sen flera generationer. Det är en väldigt underutnyttjad del av windows.
 

PeterWem

Aktiv medlem
I Ubuntu använder jag Shotwell för enklare taggning innan jag skickar upp på webben. För seriösare katalogisering skulle jag ha kört på DigiKam.
 

vilsen

Aktiv medlem
Hmm..

Ska kolla på dessa förslag på program, det som jag glömt namnet på dök inte upp här..

Som svar på frågan, Windows är ett avslutat kapitel.. Är less på företag som Apple (helt klart värst av dom ) & Microsoft som ska krångla till det för användarna med sin dumheter.. Efter Windows XP fick jag nog av spionfunktionerna & allt dom hittar på för att tvinga en att hänga på det senaste påhitten.. Duplo-windows 8, var helt klart största botten nivån jag sett.. Så därav Linux Mint med skrivbordsmiljö "Mate".. Påminner om Windows, ett helt fritt system. Där man inte behöver få allt omkring flyttat bara för det kommer en uppdatering.
 
ANNONS