Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Organisera bilder? Bli av med dubletter etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Ett annat mantra som är bra är OMG - Oh My God.
Dina nyckelord har du nytta av den dan du flyttar till annan raw-konverterare, inte dina samlingar. Vet du vad SLIM-metoden går ut på?
Och jag är mindre inlåst i Lightroom än du är inlåst i dina snärjiga metoder LR, PS, Faststone, Davinci Resolve och några windowsfönster. Låter inte ens i närheten av KISS.
Det är tack vare mappnamnen som gör att jag tämligen obehindrat kan jobba i många verktyg samtidigt, jag behöver inte LR för att hitta rätt, mapparna har tillräckligt bra namn för att funka överallt.

Om bara LR tillät lättare omdöpning av mappnamn vore allt lättare. Nyss gick det inte byta namn i LR men det gick utmärkt i windows.

(Vad är det för snärjigt ovan, precis de verktygen är rätt vanliga att jobba med om man tillåter sig att byta Resolve mot tex Premiere?)

Nyckelorden, som jag alltså lägger på filnivå, är väldigt detaljerade.

Jag har bytt RAW-konverterare många gånger. Metadatabaser kommer och går, mappnamn består. Och följer snällt med till min Mac... och till backupper. Jag byggde t o m en egen metadatabas en gång i tiden. Den är nedlagd men allt som jag gjorde i windows är kvar trots 15 år gamla filer.

Så grov beskrivning i mappnamnen, typ datum och plats. Detaljerat på de filer jag använder. I själva filen så att ingen LR-krasch kan ställa till det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nyckelorden, som jag alltså lägger på filnivå, är väldigt detaljerade.
Du föreslog ju tidigare att jag skulle överge nyckelord och istället använda mapparnas namn.

Nu säger du att du använder detaljerade nyckelord på dina bilder.

Så du lever alltså inte som du lär - bra! :)
 

iSolen.se

Guest
Du föreslog ju tidigare att jag skulle överge nyckelord och istället använda mapparnas namn.

Nu säger du att du använder detaljerade nyckelord på dina bilder.

...
Ja, inga nyckelord på mapparna/samlingarna utan de hör hemma på bildnivå. Mapparnas namn bör vara korta och koncisa, några få korta ord som datum, plats, fotografering, modellnamn om det var en sån fotografering men det är inte hela världen om det blir en mening. Nyckelorden kan ju vara bortåt 50 st och hör hemma på respektive (använd) bild. Ligger nyckelorden på filen hänger de med till andra system och backupper etc.

Jag förstår förvirringen, är inte "Paris" ett nyckelord?... vilket det förstås också är så man får hålla tungan i rätt mun :)

Jag har hela tiden sagt att mappens namn är bra för att beskriva fotograferingsdagen så att man kan hitta den fotograferingen. På de bilder man använder sen måste jag beskriva noggrant och t ex modellens namn får då längre inte vara med.

Men frågan gällde väl struktur? Då är det mapp-/samlingsnamnet vi ska stanna vid.
 

thommya

Aktiv medlem
Om bara LR tillät lättare omdöpning av mappnamn vore allt lättare. Nyss gick det inte byta namn i LR men det gick utmärkt i windows.
Det har alltid gått alldeles utmärkt att döpa om mappar i LR.
Kan du inte Lightroom?

Så grov beskrivning i mappnamnen, typ datum och plats. Detaljerat på de filer jag använder. I själva filen så att ingen LR-krasch kan ställa till det.
Hur ofta kraschar LR för dig? Och dessutom har du väl backup?
Förstår inte skillnaden riktigt - du kan ju också råka ut för en krasch av Windows eller liknande och får ta fram dina backuper. Potato potato..
 

iSolen.se

Guest
Det har alltid gått alldeles utmärkt att döpa om mappar i LR.
Kan du inte Lightroom?


Hur ofta kraschar LR för dig? Och dessutom har du väl backup?
Förstår inte skillnaden riktigt - du kan ju också råka ut för en krasch av Windows eller liknande och får ta fram dina backuper. Potato potato..
Du har inte läst ovan? LR är av någon anledning svagare än Windows på att byta mappnamn. Det hänger säkert ihop med att jag jobbar med många program samtidigt och något program eller process låser mappen. Så jag får döpa om mappen i Windows istället och följa efter med LR.

LR-databasen har inte kraschat på länge men det har hänt några gånger. Det är inte hela världen. Ja jag har backup, två stycken t o m. Att LR kraschar gör inte så mycket, det hände i veckan, databasen klarade sig.
 

thommya

Aktiv medlem
Du har inte läst ovan? LR är av någon anledning svagare än Windows på att byta mappnamn. Det hänger säkert ihop med att jag jobbar med många program samtidigt och något program eller process låser mappen. Så jag får döpa om mappen i Windows istället och följa efter med LR.
.
Men du skriver att Lightroom svagare eller inte kan. Har aldrig hört talas om detta någonsin. Låter mer som något är på tok i ditt system.
Lightroom skall inte ha problem att döpa om mappar - föreslår att du felrapporterar på detta forum:
https://www.lightroomqueen.com/community/

Thommy
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag har LR/PS prenumeration och Lightroom kan suga upp alla bilder från spridda diskar det vet jag. Men tyvärr ligger det dubletter och mindre kopior av många bilder. Främst mobilbilder som har backupats till molntjänster etc.

Vill börja om från början med Lightroom, pga av ny PC etc, men vill helst slippa dubletter och minikopior. Någon som har tips på hur jag bäst går tillväga gällande det? Det finns ju olika duplicate finders - men någon har förmodligen bättre tips.

Tacksam för diskussioner i frågan :)
Hoppas du fått svar på din fråga. Fast mest har jag sett en sidodiskussion om hur man skriver in nyckelord för bilder. Den har jag sett tidigare och den har inte så mycket att göra med din frågeställning.
 

Gri11en

Aktiv medlem
Hej igen,

Jäklar vad min frågeställning drog iväg. Men kul med diskussioner tycker jag.

Om LR hittar filer med exakt samma namn och så. Tar programmet in dem men byter namn på dem? copy 1, copy 2 etc?

Isåfall kör jag in rubbet och rensar allt efter som.

Visst finns där en inställning som gör att LR inte tar med jpg-filen i de fall det finns både RAW+jpg? Var den default?

sitter med både nef, cr2 och orf-filer - är dng smartaste vägen att gå?

Kan man få ÅR/MÅNAD/VECKA/DAG i importen?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
SLIM - låter som en mycket dålig ersättare till nyckelord, samlingar och smarta samlingar om jag förstått systemet rätt. Det kan fungera om du bara har några tusen bilder att hantera, men det kommer misslyckas om du är en fotograf med hundratusentals bilder.
Ett exempel: Var lagrar man bilder av familjen som togs under semestern och samtidigt också vill visa typiska resemotiv?

Genom att förespråka ett system som SLIM tar man nästan bort all förmåga som Lightroom har som organisatoriskt verktyg.

Mappar är inte bra för att kategorisera bilder. Det är viktigt att tänka på organisationen på två olika sätt - lagring och kategorisering.
Använd mappar för lagring, kategorisera med nyckelord och andra metadata, och använd samlingar för att samla och gruppera bilder.

Samlingar bör inte användas i stället för vanliga IPTC-fält som nyckelord. När och om man någon gång mot förmodan skulle lämna Lightroom, är just nyckelord fortfarande väldigt värdefulla, medan proprietära data som samlingar förmodligen är värdelösa. Samlingar används bäst för att "samla" och "gruppera" bilder.
Och mappar är bara behållare för att lagra dina filer. Lightroomkatalogen är var du hittar den stora styrkan.

God praxis hittar man i Peter Kroghs metoder och han anses vara en av världens ledande experter på DAM.

Här kan ni läsa mer om DAM och Peter:

https://www.fotosidan.se/prylar/book/larobocker/neva-books-pics/the-dam-book-digital-asset-management_20754

Att lägga till nyckelord till t.ex. 500 bilder behöver inte ta många minuter.
- Om det är något alla bilder har gemensamt, t.ex. Grekland, lägger man in det i samband med import. Det räcker ofta långt.
- Att spreja på nyckelord (även flera nyckelord åt gången) med sprayburken i stödrastervisning går ju på några minuter.

Nu kan man ju tycka att det som fungerar för enskilda individer är det som förmodligen är bäst, eftersom det viktigast är att man åtminstone försöker organisera. Men jag tycker att man måste skilja god praxis från system som råkar fungera för någon!
Jag har nog närmre 100.000 bilder och jag har inte de problemen du beskriver.

Om jag tar "typiska resemotiv" med ett syfte, t.ex. att sälja som stock så hamnar de under Stock -> Paris. Resemotiv tagna som minne hamnar tillsammans med familjebilder under Travel -> Paris.

De bilder jag har svårt att hitta bland är 2006-2011 då jag lät mapparna döpas efter datum.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej igen,

Jäklar vad min frågeställning drog iväg. Men kul med diskussioner tycker jag.

Om LR hittar filer med exakt samma namn och så. Tar programmet in dem men byter namn på dem? copy 1, copy 2 etc?

Isåfall kör jag in rubbet och rensar allt efter som.

Visst finns där en inställning som gör att LR inte tar med jpg-filen i de fall det finns både RAW+jpg? Var den default?

sitter med både nef, cr2 och orf-filer - är dng smartaste vägen att gå?

Kan man få ÅR/MÅNAD/VECKA/DAG i importen?
Lightroom gör ingenting med dina filer. Den hoppar bara över att lägga till dubbletter i katalogfilen. Dubbletter definieras enligt Adobe som som filer med samma namn, samma storlek och samma datum och tid när bilden togs från EXIF-data.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Lightroom gör ingenting med dina filer. Den hoppar bara över att lägga till dubbletter i katalogfilen. Dubbletter definieras enligt Adobe som som filer med samma namn, samma storlek och samma datum och tid när bilden togs från EXIF-data.
Det beror ju på vilken inställning man har gjort. Man kan välja att LR ska göra som du beskriver, eller som TS beskriver.
 

iSolen.se

Guest
Jag har nog närmre 100.000 bilder och jag har inte de problemen du beskriver.

Om jag tar "typiska resemotiv" med ett syfte, t.ex. att sälja som stock så hamnar de under Stock -> Paris. Resemotiv tagna som minne hamnar tillsammans med familjebilder under Travel -> Paris.

De bilder jag har svårt att hitta bland är 2006-2011 då jag lät mapparna döpas efter datum.
Ja enbart datum är ju bara halva informationen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Visst finns där en inställning som gör att LR inte tar med jpg-filen i de fall det finns både RAW+jpg? Var den default?
Ja det finns en generell inställning som heter "Treat JPEG files next to raw files as separate photos". Jag tror dock att denna inte påverkar importen utan bara vad som faktiskt visas i LR. Du hittar den under Edit-Preferences. Jag har min urkryssad. Det händer (dock sällan) att jag fotar i RAW+JPG och då kan det vara lite intressant att se hur kamerans JPG-inställning funkar jämfört med en default RAW-konvertering.

sitter med både nef, cr2 och orf-filer - är dng smartaste vägen att gå?
Jag ser ingen direkt fördel med att konvertera till dng.

Kan man få ÅR/MÅNAD/VECKA/DAG i importen?
I importdialogen, under destination, kan du välja hur du vill ha det. Om du väljer "By Date" så finns det ett antal olika datumformat att välja på. Så vitt jag kan se kan man inte organisera per vecka.

Själv gör jag så att jag väljer ÅÅÅÅ/ÅÅÅÅ-MM-DD vid importen. Sedan händer det att jag organiserar om lite efter importen.

Om jag t ex har bilder från 2018-12-24, 2018-12-25 och 2018-12-26 kanske jag drar över bilderna från den 25 och 26 till den 24 och döper om den mappen till 2018-12-24 Julfirande. Typ.

Jag tycker inte man behöver vara alltför strikt med mapparna. Jag kan t ex ha mappar som heter "2019-01-00 Diverse Vinterbilder". Det går ju alltid att sortera på datum inne i Lightroom baserat på filens EXIF - oavsett vilken mapp den ligger i.

Jag tycker det är praktiskt att inte ha alltför många mappar.

En inställning som kan vara bra att känna till är att under menyn Library så finns en inställning för att visa bilder i subfolders. Den är nog på default. Det gör att du markera t ex mappen för 2018 så kommer alla undermappars bilder visas. Om jag t ex har gjort en resa genom Europa med bil så kan jag ha en mapp som heter "2018-05-05 Bilresa Europa". Under dessa kanske jag har Mappar som heter "Tyskland", "Frankrike", "Italien". Genom att markera övermappen ser jag alla bilderna, genom att markera en av undermapparna så begränsas urvalet. Kan tyckas självklart men så fungerar ju inte alla verktyg.

Även om jag låter LR skapa en i grunden datumbaserad lagring av mina bilder så gör jag ibland avsteg från denna och gör mindre modifieringar för att få en ordning och reda som passar mig.
 

iSolen.se

Guest
Det där problemet har jag för mig att jag brukade råka ut för när det mer frekvent skyfflades mellan CD-R och hårddisk.

Tillägg: Dock är det nog egentligen sökväg+filnamn som är problemet.
Visst är det så och man brukar upptäcka det först efter ett tag när man flyttar till en längre sökväg.
 
ANNONS