Annons

Insekter & fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Yasmine50

Ny medlem
Hej,
Jag är nybörjare och vill köpa en Nikon kamera, och vill fota insekter och fåglar. Jag vill helst inte använda stativ. Funderar på en Nikon 7200. Men vilka objektiv som jag borde ha är jag fortfarande inte riktigt säker på. Dessutom undrar jag om jag har valt rätt kamera. Är det någon som kan vägleda mig?
 

martinator

Aktiv medlem
Hej,
Jag är nybörjare och vill köpa en Nikon kamera, och vill fota insekter och fåglar. Jag vill helst inte använda stativ. Funderar på en Nikon 7200. Men vilka objektiv som jag borde ha är jag fortfarande inte riktigt säker på. Dessutom undrar jag om jag har valt rätt kamera. Är det någon som kan vägleda mig?
Insekter och fåglar är varandras motsatser när det kommer till optik.
Ett 100 mm macro och en 600 mm tele är rätt bra för ändamålen du beskriver. Det går inte med lätthet att använda samma optik till båda områden med andra ord - vilket innebär mycket att bära på.
Och stativ är definitivt något man bör överväga till fågelfoto eftersom stora tele är tunga.
 

gfra

Medlem
Vad gäller optik skulle jag speciellt för fjärilar rekommendera Sigmas 150mm macro, ger lite längre arbetsavstånd än en 100mm. För fåglar är Sigmas eller Tamrons 150-600 en bra utgångspunkt tycker jag.
 
ANNONS