Annons

Objektivfråga äldre kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tulpanfoto

Medlem
Hej!

Har svårt att hitta begagnade 4/3 objektiv till min Oympus E-500 från 2007. Jag är nöjd med kameran men vill gärna utöka objektiven, har två idag som följde med.

Finns det någon adapter som gör att jag kan använda andra objektiv, till exempel M 4/3 eller något annat?

Tacksam för svar!
//Anders
 

Tulpanfoto

Medlem
Hmm, ja jag har nu deras två som följde med i köpet. En 14/450 mm samt en till med mindre zoom.

Skulle väl vilja komma ner i bländare lite kanske, eller åt makrohållet. Vill kunna ta skarpare närbilder.

Vad är det du har?

Mvh Anders
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Finns en hel del adaptrar på eBay så beroende på var du har för ombjektiv. Men jag skulle nog kollat på ett som är gjort för din kamera istället.

EBay, tradera , blocket och här på FS?
 

Jolly Bob

Aktiv medlem
Dom här grejerna har jag till salu. Jag har sparat dom med tanken att jag skulle köpa en OMD-EM1 eller liknande som kan använda dessa fullt ut, men det verkar inte bli av tyvärr. Allt i fungerande toppskick sist jag provade. Inga repor på glas.

14-54 f/2.8-3.5
35mm f/3.5 macro
9-18 f/4-5.6
70-300 4-5.6
25mm f/2.8 pancake
EX-25 extension adapter

E-620 lite använd.

Säg till om det är nåt som är intressant.
 

Tulpanfoto

Medlem
Hej!

Tack för det! Jag ska fundera lite. Är inte helt insatt i alla dessa objektiv. Det jag mest är intresserad av är objektiv som kan ta skarpa närbilder, typ med låg bländare (tror det heter så)

Mvh Anders
 

RobinN

Aktiv medlem
Dom här grejerna har jag till salu. Jag har sparat dom med tanken att jag skulle köpa en OMD-EM1 eller liknande som kan använda dessa fullt ut, men det verkar inte bli av tyvärr. Allt i fungerande toppskick sist jag provade. Inga repor på glas.

14-54 f/2.8-3.5
35mm f/3.5 macro
9-18 f/4-5.6
70-300 4-5.6
25mm f/2.8 pancake
EX-25 extension adapter

E-620 lite använd.

Säg till om det är nåt som är intressant.
Beroende på vad du ska ha för den kanske jag skulle vara intresserad av 9-18 f4-5.6 om du säljer. :)
 

Tekila

Ny medlem
Skillnaden mellan 3/4 och M3/4 är ungefär sex millimeter i fattningen.
Tyvärr verkar det inte finnas adaptrar idag för 3/4 fattningen utan allt är för M3/4.
Vad som då återstår att göra är att ta ett gammalt kameraskydd från en 3/4, borra upp det och skriva fast ett fäste för valfritt objektiv. Här är det väl mest en fråga om att skruva dit ett fäste för M3/4 och därefter fylla på med de adaptrar man vill ha tag på.
Nackdelen är att man förlorar autofokus samt bländare, men det är åtminstone bättre än inget alls.
(Du kan få till ekeltroniken om du är en hejare på pill)

Svar på gammal fråga, men det finns alltid folk som skaffar sig äldre saker och börjar undra... (Typ sådan som jag)
 
ANNONS