Annons

En månad i karibien - vilken utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclas2020

Medlem
Hej,

Skall snart (torsdag) iväg på en månads semester till karibien och Mexico.
Hade tänkt mig få några bra bilder från denna resa, så tänkte fråga er om man har missat något uppenbart i utrustningsväg som kan bara värt att inhandla lite så här i i sista stund?
Vi kommer att bo ombord på ett kryssningsfartyg så jag tänker nog ta med mig mer än vad jag orkar släpa omkring på vid ett och samma tillfälle.

Det som jag tänkte ta med mig för lagring är:
2st 16GB CF-kort.
1st laptop.
Extern 250gb usb-disk för lagring av bilder
Extern usb-kortläsare (Deltaco 24in1).

Fotoutrusning:
Canon 50d
Canon 70-200/2.8 L IS USM + motljusskydd
Sigma 24-70/2.8 EX DG HSM + motljusskydd
Canon EF 1.4x II extender
Canon Speedlite 550EX

Polfilter till bägge objektiven.

Gorillapod stativ
Enbensstativ
Trebensstativ ( denna är inte helt säker då den är lite otymplig, samt inte helt trivial att packa ner heller)

3 st BP-511 batterier.

Det som jag funderar mest på för tillfället är om jag ska komplettera med batterigrepp och ev ett vidvinkelsobjektiv för lite vidsträckta landskapsbilder.

Tacksam för alla synpunkter!
 

tannler

Aktiv medlem
Känns som att Du är rätt ute - trebenstativet är tveksamt. Batterigrepp är overkill - extrabatterier hade jag föredragit.

Det enda jag skulle sakna är mer vidvinkel, 24 är lite väl lite. Något ner mot 18, eller kortare, ger helt andra möjligheter att fånga scenerier. Jag hade förmodligen svurit mig blå om jag haft 24 som korstase brännvidd på en sådan resa.
 

Basisten

Avslutat medlemskap
Håller helt med Lennart, tror att du kommer ha mycket mer nytt och nöje med ett vidvinkelobjektiv.
Har själv ett EFS 10-22/3.5-4.5 som jag är jättenöjd med, det objektiv jag använder mest.
Vill du komma billigare undan finns ju Sigmas 10-20!
 

tgr

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att du borde ha ett vidvinkelobjektiv.
Till vidsträckta bilder kan du visserligen klippa ihop en panorama med bilder från dina andra objektiv.
Dock kan du nog få mycke tuffa bilder inne i på båten med vidvinkel och lite blixt. Besöker ni städer är där väldigt trevligt att ha vidvinkel när gatorna är trånga och husen höga.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Bra synpunkter har du fått!

Har du även med dig en bra kompakt för de tillfällen du inte orkar släpa med de tunga prylarna? Annars kan man ju lätt slänga en 50D över axeln med en lätt och billig 35/2 (eller 28/2.8) som "normal". Kanske inte världens mest spännande gluggar med lite trög AF men båda ger fina bilder!
 

tannler

Aktiv medlem
Jag skulle leta efter en glugg som kompletterade 24-70 på den vida sidan - hellre Sigma 12-24 än 10-20, eller ännu värre 11-18.
 

Tibor

Aktiv medlem
en vattentät kompakt som kan ta bilder i och under vatten och fungerar också som reserv om ngt skulle hända 50D kameran.
 

niclas2020

Medlem
Tack för alla svar!
Ni har fått mig att tippa över. :) - Jag utökar med ett vidvinkel, frågan är bara vilket - låter ju vettigt att komplettera med ett som slutar vid 24mm där mitt Sigma tar över.

Andra frågan är om man köper det här innan man åker eller om man skall chansa och köpa ett i Fort Lauderdale innan båter avgår? (och ev. spara lite pengar?)
Någon som har tips på var man köper bra fotoutrustning i FL? Tydligen så ligger USAs 6:e största shopping mall (Sawgrass Mills) 15 min från hotellet.

Jag har även med en gammal ('06) Olypus μ1000 kompakt som nödbackup.
 

eon

Aktiv medlem
Köp innan resan!

Jag var runt i 2 veckor på olika platser i Florida utan att hitta någon bra fotobutik. De få jag hittade hade dåligt utbud.
 

snap01

Aktiv medlem
jag brukar klara mig med en normal zoom 24-70 och en 70-200 till ff. Sedan använder jag en kraftigare vidvinkel till hotellrum. Däremot till miljöbilder funkar en normalzoom. Jag skulle satsa på ett bra kolfiber stativ med en maxvikt på 1,6 kg jag kör nya gitzo. Eftersom du kör aps-c så tycker jag att du behöver en vidvinkligare optik men jag hade faktiskt köpt en begagnad 5D eller ännu hellre än ny 5D mark 2.
För optiken du har funkar alldeles perfekt på den. Behöver du vidvinkligare så hade jag stichat några bilder o använt stativet.
Övrig utrustning så hade jag satsat mer på kort jag har själv ca 150gb i kort och dom flesta är 4-8 gb stora.
Filter dom som behövs som jag tycker är polfiler och avtonat gråfilter. Hållare kan du skippa tar bara tid o plats jag lämnar alltid lee hållarn hemma och skulle jar inte kunna hålla filtret så kör jag med lie målartejp.
Gillar du fota vattenfall med (bomullsvatten) då kan du även behöva ett nd filter på minst 4 steg.

Backup så är du rätt ute med en extern jag kör dels backup att jag spar alla korten och sedan lägger jag i bilderna på datorn och en extern lacie ruged disk.

Om du vill slippa kånka på datorn så tycker jag att det räcker att köra med kort. Åker jag privat så skippar jag ibland datorn nu har jag visserligen lilla 13 tums maccen så den är inte speciellt stor.

Då mitt råd är slå till på en 5D kamera och köp kort och lämna datorn hemma.
Har du råd så byt ut ditt 70-200 till 70-200 f4is för den är bättre o lättare mindre och väcker mindre uppmärksamhet.
Batterigrepp skulle ja aldrig köpa däremot har jag minst 2-3 batterier till kamerorna.
Jag har rest en del runt 40 länder och förut när jag körde mellanformat körde jag tre fasta gluggar motsvarande till småbild vidvinkel 28mm ,50mm, och 130mm och kompade det med en småbilds backup.
När jag var i florida och jobbade och fotade med en 1ds mark2 på ett gitzo stativ och 70-200 2,8is med avtonat filter så hade jag säkerligen 15 pers som stod o tittade o kommentarade kamera etc. Du kan tex inte stå så i brasilien o vissa andra länder. Det gäller att smälta in om man vill ha prylarna med sig tillbaks till svedala.
Jag kan bara nämna en en händelse visserligen ot men när jag var på Barbados och fotade en läcker strand så kom det fram en ortsbo och erbjöd sig att klättra upp i en hög palm och hämta en kokosnöt. Jag förklarade att jag inte ville ha någon men han sa att jag kunde ta en bild. Han tjatade och stod på sig och jag sa gör som du vill. Själv var jag bara intresserad av att fota beachen och ville bara bli av med han.
Vad händer jo han klättrar upp i palmen jättehög och han sitter och vinkar och skriker ta en bild, jag knäpper av en med Hasselbladarn. Han kommer ner och säger gick det bra? Ja visst säger jag. Då svarar han med att vad bra då ska jag har 10 dollar för att jag klättrade upp och du tog en bild!
Jag svara jag bad dig inte klättra upp du valde själv, han svarade med att jag ska ha 10 dollar och så visslade han och det kom fram 3st stora ortsbor och då gäller det att tänka snabbt och slanta 10 dollar för stor du med en väska med en Hasselblad och 3 gluggar så kostar det betydligt mer än 10 dollar.

Vad man lärde sig?
ett klart tydligt
No thank you!
 

Wildeor

Medlem
Fler och mindre minneskort istället för ett par stora, ta hellre 4gb kort, säg att du tappar/har sönder ett med 4gb bilder vs tappa ett med 16gb.
 

Walle

Aktiv medlem
På Sawgrass Mills Mall hittar du troligen ingen bra kameraaffär. Jag har varit där minst 20 gånger, senast våren 2008, utan att hitta någon bra kameraaffär.

Däremot har du Wolf Camera på

Gateway Shoppes
1001 N. Federal Highway
Ft. Lauderdale, FL 33304
Phone: 954-522-6500


Det finns några Wolf Camera till, men det är den närmaste. De övriga kan du hitta via deras hemsida.

Nackdelen med att köpa på plats är att du får betala state tax på runt 7% (minns inte exakt).
 

elmqvist

Aktiv medlem
Jag hade nog velat ha med mig ett lite mer kraftigt vidvinkel och så något lite mer normalt och lätt, skulle kunna se ut på följande sätt...

Canon 50d
Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 USM
Canon EF 24/1,4 L USM
Canon EF 70-200/2.8 L IS USM + motljusskydd
Canon EF 1.4x II extender

eller om man vill vara lite billigare...

Canon 50d
Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 USM
Canon EF 28/1,8 USM
Canon EF 70-200/2.8 L IS USM + motljusskydd
Canon EF 1.4x II extender

Sen hade jag skippat stativ och blixt kan kanske ett bordsstativ för att till någon skymningbild. Vikten är halt avgörande för hur man orkar med att fota under en resa. Själv så reser jag med Leica M8+18mm+28mm+35mm+90mm+bordstativ en liten och nätt utrustning.
 

elmqvist

Aktiv medlem
Bra förslag byt till en beg Canon 5D hus så får du vidvinkel på köpet och en skönare kamera. Batterigrepp är bara tungt och onödigt på en resa. Är du rädd om bilderna så radera dem aldrig på minneskortet när du laddar upp dem på datorn så slipper du extrahårdisken. Minneskort är altid säkrare än hårddisk.

Med 5d blir EF 28mm/1,8 USM en skön snappshot glugg:)

Canon 5D
Sigma 24-70/2,8
Canon EF 70-200/4 IS USM
Canon EF 28mm/1,8
 

niclas2020

Medlem
Vad händer jo han klättrar upp i palmen jättehög och han sitter och vinkar och skriker ta en bild, jag knäpper av en med Hasselbladarn. Han kommer ner och säger gick det bra? Ja visst säger jag. Då svarar han med att vad bra då ska jag har 10 dollar för att jag klättrade upp och du tog en bild!
Jag svara jag bad dig inte klättra upp du valde själv, han svarade med att jag ska ha 10 dollar och så visslade han och det kom fram 3st stora ortsbor och då gäller det att tänka snabbt och slanta 10 dollar för stor du med en väska med en Hasselblad och 3 gluggar så kostar det betydligt mer än 10 dollar.

Vad man lärde sig?
ett klart tydligt
No thank you!
Tack för tipset - kanske ska ta o kamouflera kameran så man inte sticker ut som den turist man är,,. ;)
 

niclas2020

Medlem
Tack för alla bra synpunkter, jag köpte idag ett vidvinkel... Får väl krypa till korset och erkänna att jag hade nog gjort betydligt mer research om omständigheterna varit annorlunda och kanske köpt något annat (och kanske begagnat)..

Det blev att springa ner till JapanPhoto på lunchen och köpa ett;

Tokina AT-X PRO DX 12-24 F4 II.
 
ANNONS