Annons

Canon Eos 1D Mark III vs Nikon D700 för modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Knut Bergholm

Ny medlem
Undar om någon kan tipsa om bästa kameran för studio/modellfoto med en budget på max 25 000 kr för kamerahuset.

Funderar på följande alternativ:

- Canon Eos 1D Mark III (äldre modell), beg för 18 000 SEK
- Nikon D700, ny modell, cirka 24 000 SEK

Eller andra idéer och förslag?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon Eos 5D Mark II och en 24-105/4L USM + 85/1,8.

Vid modellfoto är hög upplösning trevligt. Du behöver knappast extrem tålighet eller högsta hastighet.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Sedan har du ju Sonys A-850 och A-900, A-850 är väl den mest prisvärda av alla +20MP-kameran idag.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Den här killen kör med en 50D, får väldigt fina bilder trots en massa kritik om brus när huset kom mm!

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=102411
Eos 50D var den näst bästa APS-C-kameran på marknaden när den kom.

Kritiken mot den var att den uppvisade färgbrus på extremt höga ISO, högre ISO än föregångaren 40D kan ställas in på. Om Canon hade använt färre pixlar hade kameran kanske haft lägre färgbrus på högsta ISO. Samtidigt funkar kameran OK upp till ISO 12.800 och helt OK på ISO 6.400. Max-ISO på 40D är 3.200.

För modellbilder används knappast så höga ISO och då är 50D en presvärd kamera med hög upplösning och tåligt chassi.
 

PerKr

Aktiv medlem
Absolut. Men dwet finns ingen anledning att köpa A900. 24-70:an är grym. 28-75/2,8 är ett klart billigare alternativ som också är mycket skarpt.
Och kan man tillåta sig att ha "Tamron" ist.f. "Sony" skrivet på objektivet kostar det bara hälften så mycket

Satt jag och funderade i den prisklassen skulle jag nog välja A850, alternativt 5D mkII om jag var ute efter upplösning i första hand
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att i studio spelar det nästan ingen som helst roll vilken kamera du väljer så länge som upplösningen räcker till. På bas-låga iso levererar de allra flesta kameror kalasbilder. Även instegskameror.

Det som skiljer är allt runtomkring. Skall du köra med studioblixtar och synckablar så är det enklare om din kamera har en PC kontakt. Går givetvis att lösa på andra sätt om det kinkar. Det är lättare att komponera rätt om sökaren är av en bättre variant. Dvs ljus och stor. Speciellt viktigt blir det om du tänkt köra utan AF.

Fysisk kvalitet (dvs byggkvalitet) spelar i princip ingen som helst roll. Det regnar inte i en studio, det blåser inte och det finns oftast ingen sand som kan komma in i en otätad kamera. Slitaget är nästan noll förutom slutarmekanismen. Jag läste om en Nikon F5 i Tyskland som hade gått över en miljon exponeringar utan slutarbyte.....Snacka om bra investering :)

Det kan vara lite annorlunda med modellfoto utomhus. Speciellt om du tänkt dig köra i befintligt ljus och med korta skärpedjup. Jag skulle nog satsat på en kamera med aningens bättre (=mer exakt) AF än vad som sitter i instegsmodellerna men samtliga ovan uppräknade modeller kvalar lätt in för denna typ av fotografering...

Sedan har vi det där med känslan. Det ÄR roligare att fotografera med en utrustning man gillar. Och har man kul så blir det oftast bättre........... Så det är bara ett måste med en Hasselbladare, en 1DSmk5 eller en D3X.....:)
 
ANNONS