Annons

Gh5 Objektiv för film

Produkter
(logga in för att koppla)

edinen

Medlem
Tjenare!
Är helt ny på detta med systemkameror osv, har köpt mig en gh5 med tillhörande 12-60 Leica DG Vario objektiv och börjar redan störa mig på att det knappt är möjligt o få någon "shallow depth of field" med objektivet på längre avstånd än typ 1 meter ifrån föremålet.
Jag har förstått att det har med bländartalet att göra och att man ska krypa ner så långt som möjligt i bländartal för att få mer av det.

Frågan är då, objektiven som Panasonic själva har är rätt så högt bländartal på, och ofta variabla som försvårar filmandet enormt med tanke på att ljussättningen blir helt annorlunda om man använder sig av zoomen under filmandets gång. Visst kan man ställa in bländaren på f4 i mitt fall, men då är allting i bilden mer eller mindre skarpt och jag tycker känslan i videon sjunker enormt.
Men eftersom jag har detta problemet nu, och inte vet riktigt vilka objektiv jag ska köpa för att få det att fungera så tänkte jag vända mig till människor som kanske har lite bättre vetskap och har hållt på med detta ett tag. Så vad tycker ni man ska ha för objektiv? Jag är student just nu så min ekonomi är begränsad till ett objektiv för tillfället.

Jag filmar när jag reser, men jag hjälper även till med lite actionsport(downhill) och racing(timeattack).
Det hade ju varit önskvärt att ha stabilisator i objektivet, eftersom GH5an erbjuder 5 stops(?) med ett objektiv som supportar dual IS, om man väljer att köra utan dual IS objektiv så är det bara 3(?) stops? Tex med Metabones med ett Sigma objektiv.

Någon som kan tipsa om ett bra objektiv? :)
 

zlendish

Medlem
Hej

Jag skulle börja med en 42,5mm f1.7 om du är ute efter korta skärpedjup. Den är billig, liten och smidig OCH så har du dual IS med den. Gå inte efter leica objektiven om du är student, för då är risken att du sitter där med ETT dyrt objektiv för länge.

För att täcka hela omfånget så bör dina nästa objektiv bli zoomarna 12-35 och 35-100 f2.8 (första verisonen) för då har du allt med DUAL IS och 42.5an när du behöver få in mer ljus.

En annan rutt är Metabones ultra 0.71x med sigma 18-35 och 50-100. Det kostar lite mer för att du måste investera i båda adaptern och ett objektiv första gången. Men då har du sen hela omfånget och det ljusstarkaste kittet du kan ha i två objektiv.
Ett minus är att du torskar dual-is
 

edinen

Medlem
Hej

Jag skulle börja med en 42,5mm f1.7 om du är ute efter korta skärpedjup. Den är billig, liten och smidig OCH så har du dual IS med den. Gå inte efter leica objektiven om du är student, för då är risken att du sitter där med ETT dyrt objektiv för länge.

För att täcka hela omfånget så bör dina nästa objektiv bli zoomarna 12-35 och 35-100 f2.8 (första verisonen) för då har du allt med DUAL IS och 42.5an när du behöver få in mer ljus.

En annan rutt är Metabones ultra 0.71x med sigma 18-35 och 50-100. Det kostar lite mer för att du måste investera i båda adaptern och ett objektiv första gången. Men då har du sen hela omfånget och det ljusstarkaste kittet du kan ha i två objektiv.
Ett minus är att du torskar dual-is
Varför är 0.71x bättre än 0.64? :)

Mvh Edin
 
ANNONS