Annons

Lumix GF3 fortfarande ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis1981

Medlem
Sålde min Nikon D7000 och utrustning för några år sen, fotade inte så ofta längre och tyckte den var lite för stor och jag ville köpa en svets istället, så det blev sålt och annan utrustning inköpt...

Istället har jag klarat mig med en Moto G4a men jag skulle vilja ha en "riktig" kamera igen ibland... Men jag vill inte ha en DSLR igen, dom är för stora, jag vill inte heller börja skaffa en massa objektiv, så en liten och kompakt kamera, så billigt som bara möjligt. Jag tänker det betyder begagnat och inte nytt. Jag såg en begagnad GF3a med ett 14mm objektiv till salu för cirka 1600kr som har fångat mitt intresse.

Tror ni en sådan kamera med den linsen är något att ha? Ser ut som precis ett sånt paket jag kunde tänka mig ha till allt möjligt. Om det skulle vara något nytt verkar Kodak ha börjat göra kameror igen (kanske inte nyheter för er men jag har inte hållit mig uppdaterad), deras Pixpro serie ligger i den prisklassen men jag har sen tidigare den erfarenheten att begagnad kvalitét alltid vinner över nytt och billigt.
 

Swebilbo

Aktiv medlem
Beror på priset....

För 4600 får du en helt ny panasonic gx800 med 12-32 + 25m 1.7 optik för 4600:- Smidigt och med 4k filmning. Men visst för en 1500 kanske gf3 är värt det.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Objektivet är värt 1500:-

Kameran inte speciellt mycket så 1600:- tillsammans låter OK.

Jag försökte sälja min GF3 för ett par år sedan för 300:- utan att lyckas.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte ett Panasonic 14mm f/2.5 och fick en GF3 med på köpet som bakre objektivlock. :)

Objektivet är helt OK så det har jag använt en del, men inte så mycket på GF3:an. Kameran saknar sökare vilket jag inte gillar. Bilderna med kombinationen GF3+14/2.5 blev bra. GF3 är liten och behändig och därför enkel att ta med sig, men eftersom jag vill ha en kamera med sökare så har jag köpt en Panasonic GM5 som lätt-att-ta-med-kamera.
 

Dennis1981

Medlem
Ja såklart en såndär panasonic gx800 blev man ju riktigt sugen på nu då man gick och kollade på den, verkar ju riktigt bra och fin ut ser den ut, prickar alla ens personliga vill-ha punkter. Men budgeten tillåter inte några utsvävningar.
 

hornavan

Aktiv medlem
Du kan absolut ta fina bilder med denna kamera. Själv använder jag en gammal G3 + 45 mm för ID-kort och annat i studion, rawfilerna är förvånansvärt bra.
Den tar inte 20 bilder per sekund, den fokusstackar inte, den går inte ta bilder med 50 000 ISO, men den går utmärkt att fotografera med.
Enligt marknadsföringen så är kameran ifrånsprungen på alla punkter, men låt dom inte lura dig.
Det är alltid fotografen som är viktigaste beståndsdelen.

När jag var lite hävdade tvättmedelstillverkare att deras pulver tvättar ”ännu vitare”, det gör dom fortfarande. Hur vitt kan det bli?
 

Orta

Aktiv medlem
Är själv nöjd med min GF3. Den kunde haft lite fler vred för enklare kontroll, men den är liten och smidig och ger tillräckligt bra bildkvalitet för mig.
Den ligger alltid redo med 14/2,5 på för de tillfällen jag vill ha något lätt med mig som inte är ömtåligt.
Gillar verkligen objektivet som är skarpt och litet och har perfekt brännvidd för min stads- och inomhusanvändning.

Om det kitet passar dig beror mest på hur du fotar. Använde du mycket motsvarande runt 18mm på din D7000 (mest "utzoomat" i ett vanligt kitobjektiv) så passar den utmärkt.
Vill du fota med fler olika brännvidder finns 3 andra små kitzoomar till m4/3 (Olympus 14-42 EZ, Panasonic PZ 14-42 och 12-32) som nog går att hitta billigt begagnat med liten kamera på köpet.
 

Dennis1981

Medlem
Japp det stämmer kitt-objektivet blev mest använt i 18mm på min D7000, sen slängde min son (då 1.5) sönder det. Så hade jag bara 35an kvar, den var problematisk med inomhusbilder och flera gånger tyckte jag att 18mm inte heller räckte till...
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Du kan absolut ta fina bilder med denna kamera. Själv använder jag en gammal G3 + 45 mm för ID-kort och annat i studion, rawfilerna är förvånansvärt bra.
Den tar inte 20 bilder per sekund, den fokusstackar inte, den går inte ta bilder med 50 000 ISO, men den går utmärkt att fotografera med.
Enligt marknadsföringen så är kameran ifrånsprungen på alla punkter, men låt dom inte lura dig.
Det är alltid fotografen som är viktigaste beståndsdelen.

När jag var lite hävdade tvättmedelstillverkare att deras pulver tvättar ”ännu vitare”, det gör dom fortfarande. Hur vitt kan det bli?
Så sant!
"Renare tvätt på lättare sätt" tror jag gav skaparen ett hus i vinst i en slogantävlan i forntiden ;-)

GF3:ans format gillade jag, men sensorn var ingen höjdare - sina rätt låga 13Mpix till trots.
Min alltid-ha-med-kamera idag är RX100mk3 som fungerar mkt bra med RAW.

G3:an var en mycket bra kamera med en "modern" sensor som levererade mycket bra RAW-filer - med jpg inte så himlastormande.... en "egenskap" den för övrigt delar med många Lumixmodeller....

Kollar jag på mina gamla G3 RAW-filer blir jag ibland (så här i min GX80-tid) riktigt överraskad över kvaliteten och vad jag idag kan plocka fram ur dom!

14/2,5 håller även idag på vilken m43-kamera som helst! Den plus RAW levererar verkligen.
 

Dennis1981

Medlem
Jag bjöd nu 150€ eller 1500kr för kameran + objektivet och fick den. Hade tänkt fota i .jpg med trådlöst SD kort för snabbhetens skull men kanske det blir RAW om den gör bättre ifrån sig då.
 
ANNONS