Annons

Kontrastbaserad AF...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Har en Panasonic G80. Tänkte fota fåglar och flyg. Märker dock att AF inte verkar så säker på låsa fokus, oavsett af metod. Borde jag kika på ett kamerahus med fasdetekterande (rätt namn?) AF istället?

Är osäker på om film funkar bättre, men det borde väl vara samma sak där?
 

apersson850

Aktiv medlem
Rent generellt är kontrastbaserad AF inte lika snabb som fasdetekterande dito. Kontrastbaserad fungerar så att kameran justerar avståndsinställningen och beräknar om kontrasten med den nya inställningen blev bättre eller sämre än vad den var före justeringen. Blir den bättre gör den om samma justering tills det blir sämre igen. Då backar den och letar upp punkten där det verkar bli bäst, och sen signalerar den klar.
Blir det sämre redan i första justeringen försöker den justera på andra hållet istället.

Med fasdetekterande fokusering får man istället redan från början inte bara reda på att motivet inte är i fokus, utan dessutom hur mycket och på vilket håll. Därför kan kameran köra objetkivet direkt till rätt avstånd, och sedan bara verifiera och ev. finjustera lite, sen är det klart. Detta gäller så länge man är inom mätområdet, alltså inte har ställt ett teleobjektiv på närgränsen och siktar på oändligt. Då är man i regel utanför skalan och får börja en sökning tills man "får napp" och kan gå till rätt inställning.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det är skillnad på fåglar och fåglar.. När man fotar svalor så är 50 millisekunders fokusfördröjning en evighet :-D
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag upplever ändå G80 som avsevärt snabbare än min förra (GX7). Har provat med mötande bilar, cyklar och sånt, vilket fungerat bra via spårningsfocus och vanlig af-c.
Men det är lurigare med små objekt.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Jag upplever ändå G80 som avsevärt snabbare än min förra (GX7). Har provat med mötande bilar, cyklar och sånt, vilket fungerat bra via spårningsfocus och vanlig af-c.
Men det är lurigare med små objekt.
Ja, det är ju det; samtidigt är jag väl inte enormt pigg på att köpa mig en G9 eller E-M1 Mk2 då jag måste lägga till så pass mycket.

Någon som fotar just flygande saker på avstånd med denna (eller liknande) kamera och har hittat en metod som funkar bra?

=)
 

PMD

Aktiv medlem
Någon som fotar just flygande saker på avstånd med denna (eller liknande) kamera och har hittat en metod som funkar bra?
Det här är de sex sista bilderna i en serie av tolv som jag tog med en Olympus E-M5, som knappast har snabbare AF än din kamera. Tricket är förstås att kameran kan låsa fokus på fågeln på första bilden och sen behöver den inte ändra fokus eftersom avståndet knappt ändras under bildserien.

Bilderna är obeskurna och utan bildbehandling. JPEG direkt ur kameran.

Äh, man får tydligen bara ladda upp fem bilder så den sista kom inte med. Den är ändå bara ett plaskstänk efter att fågeln precis kommit under ytan så den är väl inte så viktig.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Om man däremot försöker fotografera tornseglare med samma kamera så blir det oftast ungefär så här.
Tornseglare har sällan vett att hålla sig på rak kurs och på konstant avstånd från fotografen.
:)
 

Bilagor

Erik X

Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke så är även fasdetekterande AF långsam för ett objekt som kommer mot kameran i hög hastighet. En svala hinner en meter på 50 ms.. Att det fungerar ändå utan märkbar backfokus beror på att när man sätter en DSLR i 'servo'-mode så gör den upprepade fokusmätningar för att få en uppfattning om motivets hastighet mot kameran. När man slutligen trycker av så kan mjukvaran göra en prediktion var motivet borde befinna sig efter fokusfördröjning, slutarfördröjning mm. Jag gissar att kontrastmätande AF får det svårt att göra ett sånt jobb men jag kan ha fel. Om man å andra sidan nöjer sig med att fota fåglar o flygplan från sidan så försvinner problematiken :p
Den här svalan hade förresten inte alls bråttom
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/368711/3568835.htm
Jet-piloter brukar sällan sikta rakt mot publiken, bara nästan. Och här är det stallfart som gäller :-D
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375439/3501389.htm

Nu börjar jag ana varför man får halvdålig skärpa om man slänger iväg ett skott så fort kameran har låst AF på en svala. Den måste hinna mäta 2-3 gånger innan den har en rimlig chans att fixa hastighetskorrigeringen
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Panasonics DFD har ändå bättre chans med följande AF än Olympus under EM1 EM 1 II nivå då de andra Olympuskamerorna bara har vanlig CDAF (kontrast). Endast EM1 serien har PDAF (prediktiv fas AF). Hos Pana, endast med Panaobjektiv, används data kring objektivets oskärpekaraktär för att bedömma hur fel fokus ligger samt fram- bakfokus. Tyvärr är systemet inte perfekt och delvis beter det sig som en vanlig CDAF som beskrivits då den fokuserar bakom och framför innan den hittar rätt och detta orsakar d u en pulserande sökarbild som kan vara irriterande. Däremot, de dyrare och mer påkostade kamerorna har snabbare processorer som har möjlighet till fler beräkningar per tidsenhet som bör göra dem snabbare på det hela varför t ex en G9 torde vara betydligt snabbare än t ex GX80. Har inte testat själv skall dock påpekas.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Tack för bra förklaringar! Jag har ju faktiskt tagit bra fågelbilder (fåglar i flykt) och har man väl fått fokus så är det inget jätteproblem (med ren himmel bakom). Däremot om det dyker upp andra saker i bakgrunden, så får kameran det ju lite jobbigare. Vet inte om CAF ger nervösare resultat än vanlig SAF - har inte hunnit laborera där.

Önskar er en bra dag.

=)
 
ANNONS