Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag har en skärm som stödjer hårdvarukalibrering och Adobe RGB.
Denna har jag kalibrerat för både Adobe RGB och sRGB och lagrat respektive kalibrering i monitorn.

När jag tittar på en bild som är i sRGB så förväntar jag mig att den ska se likadan ut oavsett vilken skärmkalibrering jag använder, eller?

Men det blir mer mättat när jag använder skärmens kalibrering för Adobe RGB jämfört med sRGB.
Ska inte en bild i sRGB se likadan ut på en aRGB skärm som en sRGB skärm?

Jag har tittat på bilden både i photoshop och chrome. Den blir alltid mer mättad när jag är i aRGB läge.
 

ztenlund

Aktiv medlem
sRGB-bilden ska se likadan ut i båda lägena om du:

a) har bäddat in rätt färgprofil i bildfilen
b) tittar på den i ett program med fungerande färghantering
c) har rätt skärmprofil inställd för det läge du valt på skärmen
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
sRGB-bilden ska se likadan ut i båda lägena om du:

a) har bäddat in rätt färgprofil i bildfilen
b) tittar på den i ett program med fungerande färghantering
c) har rätt skärmprofil inställd för det läge du valt på skärmen
a) ja den har sRGB inbäddad
b) ja photoshop (och chrome) har fungerande färghantering

c) var ska jag ställa in skärmprofilen?
 

ztenlund

Aktiv medlem
a) ja den har sRGB inbäddad
b) ja photoshop (och chrome) har fungerande färghantering

c) var ska jag ställa in skärmprofilen?
Det beror ju lite på. Jag har både haft skärm där man fått gå in i Windows färghanteringsinställningar och byta själv och där programmet till skärmen gjort det genom att man bytte läge på skärmen från datorn och att programmet då även bytte profilen. Dock kan man räkna med att sådana övningar kan kräva att man startar om sina färghanterande program för att de ska läsa rätt skärmprofil.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Det beror ju lite på. Jag har både haft skärm där man fått gå in i Windows färghanteringsinställningar och byta själv och där programmet till skärmen gjort det genom att man bytte läge på skärmen från datorn och att programmet då även bytte profilen. Dock kan man räkna med att sådana övningar kan kräva att man startar om sina färghanterande program för att de ska läsa rätt skärmprofil.
Jag trodde att poängen med en hårdvarukalibrerad skärm var att man skulle slippa hålla på med mjukvaruprofiler?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag trodde att poängen med en hårdvarukalibrerad skärm var att man skulle slippa hålla på med mjukvaruprofiler?
Programmet som visar din bild känner bara till profilen som bilden har tilldelats.
Programmet har oftast ingen aning om vilken färgprofil eller inställning som skärmen har.
Du behöver oftast hjälpa programmet och berätta för och välja rätt profil.


Att skärmen kan kalibreras och justeras direkt i sin egna interna hårdvara som du gör är förstås bättre än att göra det i en mjukvara i datorn som sedan försöker få skärmen att göra något den kanske inte kan.

Lite som att med EQ försöka justera dåliga högtalare att låta bra eller faktiskt ha köpt bra högtalare redan från början.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Tror jag fattar nu. Till slut :D

Hmmm men vilket läge är egentligen bästa att jobba i?
Spelar det någon roll?

Jag exporterar i princip uteslutande till sRGB till slut ändå.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror jag fattar nu. Till slut :D

Hmmm men vilket läge är egentligen bästa att jobba i?
Spelar det någon roll?

Jag exporterar i princip uteslutande till sRGB till slut ändå.
JPG är fortfarande det som gäller för internet. En gammal förlegad standard från 1992 som överlevt sig själv.
En stor grupp där företag som Apple, Microsoft, Canon, Nikon och många andra varit med har enats om en ny standard. Canon introducerar nu Hief-filer som har mer färginformation. Verkar uttalas HIFF på de flesta engelskspråkiga sidorna.
Detta ligger nog mer i linje med vad de flesta bättre laptops och desktopskärmar redan klarar idag. Många iaRGBacs och Macbooks klarar redan nästan aRGB men problemet är att de inte kan hårdvarukalibreras och har knappt några reglage så man kan ställa in några värden.

Har man bara en skärm bör man köra den på sRGB för allt som har med internet att göra. Inklusive redigering.

För allt som har med utskrifter att göra bör man köra aRGB.
För en skärm som går att kalibrera till båda färgrymderna bör det enkelt gå att slå över från en till den andra.

Jag har två stora skärmar. den ena hårdvarukalibrerad till aRGB och min iMac 27 räknar jag mer till sRGB även om Apple säger den mer ligger runt aRGB.

Skillanaden mellan sRGB och aRGB ser inte så stor ut. Fast den ligger inom områden som är viktiga för hur vi ser på naturliga objekt. Som gräs. Gräs skall inte se giftgrönt ut.

En kaera fångar i raw betydligt mer än aRGB. Speciellt när det kommer till blommor och andra naturligt starka färger räcker varken aRGB eller sRGB till.

Om vi tar en röd och delvis gul tulpan som exempel kan kameran föånga väldigt många toner och nyanser. Skall vi sedan trycka ner den i sRGB kommer mycket av detta försvinna. Effekten blir mycket som när man överexponerar. DEtaljerna försvinner.
Det finns trix för att kontrollera hur den större färgrymden kan översättas till den mindre. Fast det är så komplicerat att jag inte ens försöker numera.
Stefan Ohlsson hade en Photoshop makro för att göra detta. Kanske finns hans makro kvar att ladda ner.
 
ANNONS