Annons

Inga nyckelord i bilder efter ominstallation av Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

siwjon

Aktiv medlem
Jag har efter omformatering installerat om Lightroom 4 och importerat mina bilder som jag hade på backupdisk. Efter importen ser jag att nästan alla bilder saknar de nyckelord som jag före formateringen lade till. De bilder som jag har behandlat i Lightroom har nyckelord även efter ominstallationen.

Jag har kopierat tillbaka Ircat-filen som jag sparade innan jag formaterade om. Därefter har jag från menyn "Metadata" - "Spara metadata i fil" fått tillbaka mina nyckelord till Lightroom. MEN, mina bilder saknar fortfarande nyckelord.

Finns det något sätt jag kan få tillbaka nyckelorden i mina bilder

Tacksam för hjälp!
 

erro.se

Aktiv medlem
Du ska inte importera bilder igen. Det är detsamma som att starta från scratch. Du ska helt sonika öppna din gamla vanliga katalogfil (lrcat). Då ska allt vara som vanligt igen.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Problemet är just att du har importerat dina bilder på nytt, du skulle kopierat lrcat-filen och alla bilder i sin mappstruktur innan du formaterade disken. När du importerar bilderna i en ny katalog kan inte LR veta vilka bilder som hade vilka nyckelord, det var just den informationen som fanns i den gamla lrcat-filen.

Du bör dock kunna öppna din gamla lrcat och peka ut bilderna på deras nya plats (eller ännu bättre om du först kopierar tillbaka dem till arbetsdisken). Utan att använda din gamla lrcat-fil kommer du inte få tillbaka nyckelorden på bilderna, hur du än gör.
 

siwjon

Aktiv medlem
OK. Jag förstår vad du skriver i första stycket. Hur menar du när jag ska peka ut bilderna på deras nya plats? Hur gör jag då?
 

siwjon

Aktiv medlem
Du ska inte importera bilder igen. Det är detsamma som att starta från scratch. Du ska helt sonika öppna din gamla vanliga katalogfil (lrcat). Då ska allt vara som vanligt igen.
OK. Om jag nu ändå, helt felaktigt, redan har importerat bilderna - Hur gör jag då?

Jag fattar inte hur du menar att jag ska få tillbaka bilderna på disken igen genom att öppna Ircat?

Tacksam om du kan utveckla lite.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så här borde du ha gjort:

INNAN FORMATERING

Kopierat alla originalbilder till backupdisk

Kopierat lrcat-filen till backupdisk

EFTER FORMATERING

Installerat LR

Kopierat originabilder från backupdisk till samma struktur som du hade innan formatering

Kopieat lrcat-filen från backupdisk till den nyformaterade disken

Öppnat LR och sett till att den använder rätt lrcat fil (den som du just kopierat in)


Hur du skall gå tillväga nu beror på vilka steg du gjort.
 

erro.se

Aktiv medlem
Låt oss backa lite.

Du har kvar din original-katalogfil (lrcat). Korrekt?

Har du kvar dina originalbilder? Var isåfall?
 

siwjon

Aktiv medlem
Låt oss backa lite.

Du har kvar din original-katalogfil (lrcat). Korrekt?

Har du kvar dina originalbilder? Var isåfall?
Katalogfil (lrcat) finns kvar, men jag har öppnat den med Lightroom (bl.a. importerat nyckelord till Lightroom). Är den "förstörd" då?

Jag har kvar originalbilderna på en backupdisk.
 

erro.se

Aktiv medlem
Katalogfil (lrcat) finns kvar, men jag har öppnat den med Lightroom (bl.a. importerat nyckelord till Lightroom). Är den "förstörd" då?

Jag har kvar originalbilderna på en backupdisk.
Hur menar du att du "importerat nyckelord"? Det gör man inte i LR. Man importerar bilder. Sen kan bilderna förstås ha nyckelord.

Originalbillder kvar, bra. Ligger de i samma mappstruktur som de gjorde "på riktigt" innan du formatterade? Isåfall är de enkla att återlänka till.

Men du har alltså bara bilderna på en backupdisk? Inte på din "vanliga" disk? Hur ska LR isåfall kunna hitta dem? Då måste ju kopiera tilbaka bilderna till den plats där LR förväntar sig att de ska vara på. Har du gjort det?
 

siwjon

Aktiv medlem
Hur menar du att du "importerat nyckelord"? Det gör man inte i LR. Man importerar bilder. Sen kan bilderna förstås ha nyckelord.

Originalbillder kvar, bra. Ligger de i samma mappstruktur som de gjorde "på riktigt" innan du formatterade? Isåfall är de enkla att återlänka till.

Men du har alltså bara bilderna på en backupdisk? Inte på din "vanliga" disk? Hur ska LR isåfall kunna hitta dem? Då måste ju kopiera tilbaka bilderna till den plats där LR förväntar sig att de ska vara på. Har du gjort det?
Då måste det var bildernas nyckelord - de få som hade nyckelord - som nu ligger i LR. Originalbilderna på backupdisken har samma mappstruktur. De bilderna har jag kopierat till den disken som jag formaterade (och då hängde väl nyckelorden med till LR).

Tacksam att du hjälper mig men jag ska upp tidigt och måste sova nu. Återkommer i morgon.
 

erro.se

Aktiv medlem
Då måste det var bildernas nyckelord - de få som hade nyckelord - som nu ligger i LR. Originalbilderna på backupdisken har samma mappstruktur. De bilderna har jag kopierat till den disken som jag formaterade (och då hängde väl nyckelorden med till LR).

Tacksam att du hjälper mig men jag ska upp tidigt och måste sova nu. Återkommer i morgon.
Ska sovas även här.

Vi ska nog kunna fixa detta, men gör inget mer just nu.

Du har originalbilder kvar, på rätt disk, i rätt mappstruktur. Strålande.

Har du även kvar katalogfilen (lrcat) i den version som gällde precis innan du formatterade? Alltså utan de extra importer du gjort efter ominstallationen?
 

erro.se

Aktiv medlem
Kan även tipsa om ett bloginlägg som jag skrivit om detta med att flytta LR's katalogfil. Kanske förklarar en del saker.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Prova att hålla ner Alt-tangenten när LR startas. Finns då katalogen kvar så bör du kunna välja vilken katalog du ska jobba med i det fönster som öppnas.
 

siwjon

Aktiv medlem
Ska sovas även här.

Vi ska nog kunna fixa detta, men gör inget mer just nu.

Du har originalbilder kvar, på rätt disk, i rätt mappstruktur. Strålande.

Har du även kvar katalogfilen (lrcat) i den version som gällde precis innan du formatterade? Alltså utan de extra importer du gjort efter ominstallationen?
Nu är jag hemma igen.

Jag har kvar katalogfilen (lrcat) men har ju öppnat den i Lightroom efter installationen då jag installerade nyckelorden till programmet. Jag trodde tyvärr det var så man gjorde, men då är den väl förstörd?

Efter att jag installerade om LR har det skapats ytterligare mapp med massor av undermappar som i sin tur har massor med undermappar där filerna har ändelsen *.*LRPREV. Skulle vilja visa en skärmdump på hur det ser ut men det kan jag väl inte kopiera in här?
 

erro.se

Aktiv medlem
lrprev är previews, tumnaglar, d.v.s. de förhandsvisningar som du ser inne i LR. De skapas automatiskt av LR, så de behöver du inte bry dig om.

Läste du mitt bloginlägg? Det kanske förklarar en del av de filer och mappar som har med LR att göra.

Din lrcat borde inte vara "förstörd". Den innehåller rimligen allt ditt gamla, plus det som du "felaktigt" lagt till i efterhand. Men det jag inte fattar är vad du egentligen gjort efter ominstallationen. Kan du beskriva, detaljerat, vad du gjort, och vad det är som inte funkar nu?
 

siwjon

Aktiv medlem
lrprev är previews, tumnaglar, d.v.s. de förhandsvisningar som du ser inne i LR. De skapas automatiskt av LR, så de behöver du inte bry dig om.

Läste du mitt bloginlägg? Det kanske förklarar en del av de filer och mappar som har med LR att göra.

Din lrcat borde inte vara "förstörd". Den innehåller rimligen allt ditt gamla, plus det som du "felaktigt" lagt till i efterhand. Men det jag inte fattar är vad du egentligen gjort efter ominstallationen. Kan du beskriva, detaljerat, vad du gjort, och vad det är som inte funkar nu?
Jag kopierade hela bildkatalogen från backupdisken. Sedan importerade jag bilderna till LR. Därefter importerade jag nyckelorden från den kopia jag gjort av Lightroom 4 Catalog (lrcat) - vilket jag inser var fort men FEL!

Bilderna importerades men det som inte funkar nu är nyckelorden.
 

erro.se

Aktiv medlem
Din katalogfil innehöll redan information om alla dina bilder. Ändå kunde du importera alla bilder igen? Det tyder på att du återkopierade bilderna till en annan plats än de ursprungligen låg på? Och att du nu har dubbla uppsättningar bilder inne i LR?

Sen fattar jag fortfarande inte vad du menar med "importera nyckelord". Man kan inte importera nyckelord separat. Man kan bara importera bilder. Om de bilderna har nyckelord i sig så kommer de förstås att läggs till i LR.

Jag får nog inse att det är för svårt att bedriva felsökning via text i ett forum....
 

siwjon

Aktiv medlem
Din katalogfil innehöll redan information om alla dina bilder. Ändå kunde du importera alla bilder igen? Det tyder på att du återkopierade bilderna till en annan plats än de ursprungligen låg på? Och att du nu har dubbla uppsättningar bilder inne i LR?

Sen fattar jag fortfarande inte vad du menar med "importera nyckelord". Man kan inte importera nyckelord separat. Man kan bara importera bilder. Om de bilderna har nyckelord i sig så kommer de förstås att läggs till i LR.

Jag får nog inse att det är för svårt att bedriva felsökning via text i ett forum....
Jag har inga dubbletter. Man kan Importera nyckelord under menyn metadata. Jag ska radera mina bilder från disken och installera om LR. Kan du, på ett enkelt sätt, förklara hur jag ska göra?

God natt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inga dubbletter. Man kan Importera nyckelord under menyn metadata. Jag ska radera mina bilder från disken och installera om LR. Kan du, på ett enkelt sätt, förklara hur jag ska göra?

God natt.
Funktionen Importera Nyckelord är bara till för att importera en lista över de nyckelord du vill använda - den sätter inga nyckelord på befintliga bilder.
 
ANNONS