Annons

Vad är vinjettering? (var: "Hhjjjäällppp!!!!!!")

Produkter
(logga in för att koppla)

_DuB_

Ny medlem
Hhjjjäällppp!!!!!!

Hej jag behöver lite hjälp med ord

Kan någon förklara för mig vad

vinjentering(svartram) Betyder Och det används i mörkrum???



Tack..
 

Lena W

Aktiv medlem
En del objektiv ger vinjettering, d v s det blir mörkare i kanterna av bilden än i mitten. Man kan vända på detta i bildbearbetningsprogram genom att göra hörnen ljusare, så det tar ut varandra.

Ibland är det också snyggt med en mörk vinjettering i bilden, så då lägger man på en sådan digitalt.

Om det används i mörkrum? Ja, i alla fall i de digitala. Det går säkert att fixa i traditionella mörkrum också (men det har jag ingen erfarenhet av, tyvärr).

Hoppas detta hjälper dig.

//L
 

Emil-G

Aktiv medlem
Vignettering är ett optiskt fenomen som uppstår när ett objektiv inte klarar av att belysa hela sensorn/filmrutan jämnt utan ljusstyrkan faller av ut mot hörnen. Resultatet är oberoende av om film eller en digital sensor används (även om vissa digitalkameror har programvara för att kompensera för detta).

Att göra det i ett riktigt mörkrum är inget problem, det är bara att efterbelysa hörnen lite grann.

Och "kameror som fotar svartvitt"? Vad är det???
 

Walkerboh

Aktiv medlem
Vinjetering betyder en blockering av ljuset används med fördel i mörkrum. Fast det brukar ju kallas för att "pjatta" när man skuggar delar av bilden.

vinjetering är sådeles inte bara ett optiskt fenomen utan ett motljusskydd kan också vinjetera om det är felmonterat, eller för stort
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
I mörkrummet pjattar man för att ljusa upp.
Och man efterbelyser för att mörka ner.

Varför är väl igentligen det intressantaste.
Dels kan det som redan skrivits vara pga att optik & kamera har tekniska begränsningar.

Sedan kan man manipulera bilden i efterhand för att få effekten. Det är helt enkelt så att ögat dras till ljusare partier. Och det är sällan de intressanta delarna av en bild ligger i hörnen. Så genom att mörka ner kanter & hörn så bibehåller du betraktarens blick kvar på kopian.

Du styr alltså vad du vill att betraktaren skall titta på.
 

Walkerboh

Aktiv medlem
hmm ja det var ju det jag menade, skrev bara slarvigt om pjattning...

likadant kan man i göra kanderna ljusare/vita för att fokusera blicken i mitten. Gammla porträtt brukar ofta nytja denna teknik där man har en soft kant som gradvis blir vit.

Därav skrev jag att vinjetering betyder blockering av ljus. Blockerar man ljuset på negativ så blir det mörkare, och på possitiv så blir det ljusare.

oj vad jag svamlar på....
 

Emil-G

Aktiv medlem
Walkerboh skrev:
[...] Därav skrev jag att vinjetering betyder blockering av ljus. Blockerar man ljuset på negativ så blir det mörkare, och på possitiv så blir det ljusare.

oj vad jag svamlar på....
Hmmm, nu följer jag nog inte riktigt med här... Om du blockerar ljuset i hörnen blir de väl mörkare, oavsett om du använder negativ film, dia eller digitalt?

Jag tror du har vänt på dia/negativ i meningen ovan. Ett dia blir ljusare ju mer ljus som träffar filmen, ett negativ blir mörkare/tätare av mer ljus.
 

Walkerboh

Aktiv medlem
Om man blockerar ljuset på paperet ( i mörkrummet) blir det ljusare.

positiv var väl lite fel att skriva, borde ha skrivit papper.

Ja jag hade vänt på meningen.
 
ANNONS