Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför Bouncer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla forummedlemmar! Jag undrar om det är någon som vet om man har mycket nytta av bouncer vid blixtfoto. Är det så att bouncern ger mjukare ljus vid indirekt foto än en blixtbild tagen utan bouncer, även den slagen i tak, vägg etc. Tacksam för svar då jag helst jobbar utan bouncer.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag antar att det är omnibounce du syftar på?

Den är bara verksam vid reflektion mot vägg eller som oftast, tak. Blixthuvudet ska vid reflektion mot tak riktas 45 grader uppåt varav den största delen av ljuset går i taket medan en liten del riktas framåt av bouncern.

Med detta förfarande så slipper man exempelvis dom typiska insjunkna mörka ögonen vid porträtt som gärna uppstår om man kör blixten i taket utan omnibounce.

Bouncern i sig själv ger ingen effekt om man inte har något att studsa emot, jag får säkert mothugg här men har själv gjort tester som endast påvisat skillnader om man är mycket nära motivet. Skillnaderna är då dock mycket små, oftast så syns det knappt.

Många klagar på att omnibounce är en dyr liten plastkopp & bygger därför själva liknande historier, man ska dock tänka på att dom görs till i princip alla förekommande blixtar på marknaden & kostar därför lite.

Jag tycker att det är värt dom hundringar den kostar för att få en optimal funktion samt passform som gör att den inte lossnar.

Rätt använd så är den mycket bra!

Vill du göra en egen så är det enklaste sättet att tejpa fast ett visitkort (vitt) som sticker ut ovanför reflektorn, det ger en liknande effekt & har använts av pressfotografer långt innan omnibouncern var påtänkt.

Mvh/Larsa
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag kör med en Bounser på min Sb24 blixt.

Jag fotograferar mycket modeller och tycker att den är grymt bra, utomhus.

inomhus förlorar den mot omni bounsern.


jag ger den betyg 10/10

Bifogar en bild tagen med den
 

Bilagor

  • 25.1 KB Visningar: 827

.Z.

Aktiv medlem
Vilken typ av bouncer har du, kan du länka till en bild, pris?

Jag är intresserad av något dylikt för bröllopsfoto utomhus...

Larsa
 

RolandM

Aktiv medlem
Borde gå att ta en halvgenomskinlig plastburk och fästa framför, eller ett vitt visitkort att fästa som reflektor så att ljust även går framåt mjukt när blixten slås i taket,
 

.Z.

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Borde gå att ta en halvgenomskinlig plastburk och fästa framför, eller ett vitt visitkort att fästa som reflektor så att ljust även går framåt mjukt när blixten slås i taket,
Jodå, jag tog upp detta i mitt inlägg ovanför. tror dock då mer på visitkortet, enklare att få god funktion på...

Dessa prylar kan alltså ersätta omnibouncen eftersom dom kräver reflektion, den bouncer som Adam syftar på antar jag är lite mer avancerad samt större.

Larsa
 
Senast ändrad:

wikman

Aktiv medlem
felle skrev:
Adam> Vilken lumiquest-bouncer använder du? Finns en massa på deras hemsida...
Adam har den uppe till vänster: "Promax Softbox"

Man tappar ju mindre ljus med en softbox än om man skall låta blixten gå i taket.

Är det bara min blixt som kan slå både fram och upp? (en Metz 45:a)
 

.Z.

Aktiv medlem
wikman skrev:

Är det bara min blixt som kan slå både fram och upp? (en Metz 45:a)
Jag har en gammal ickefungerande Agfablixt från 80-talet som har en liten reflektor framåt som man kan aktivera när man kör i taket, suveränt!

Kan inte förstå varför inte fler har det?

Larsa
 

felle

Aktiv medlem
Adam> Hur stor är skillnaden mot att köra utan? Du har inga bilder att visa (tror inte riktigt på företagens egna "före" och "efter"-bilder...)?
 

Liax

Aktiv medlem
Jag har en omnibounce som jag använt väldigt mycket, och jag tycker det är helt suverän liten pryl. En av mina bästa investeringar faktiskt, så den är lätt värd sina pengar.

Det man ska passa sig för är om det finns reflekterande material i motivet eftersom omnibouncen skickar ljus även framåt. Jag lärde mig det när jag precis köpt min omnibounce och skulle fotografera en snubbe framför sin dator. Självklar blev det en störande reflex i skärmen! :-( Så se upp för fönster, speglar, dataskärmar och annat reflekterande.

/Joakim
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag hade ingen bouncer eller liknande, men använde
ett plastskiva i lagom storlek utklippt ur ett kakburks lock för att slå lite ljus framåt när jag studsade blixten i taket, det funkade suveränt och gav den där lilla glimten i ögonen.

Gör en bouncer samma sak i det läget.
 

.Z.

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Jag hade ingen bouncer eller liknande, men använde
ett plastskiva i lagom storlek utklippt ur ett kakburks lock för att slå lite ljus framåt när jag studsade blixten i taket, det funkade suveränt och gav den där lilla glimten i ögonen.

Gör en bouncer samma sak i det läget.
Ungefär ja...

Enligt reklamen (vet inte hur mycket man ska tro på den) så sprider den både framåt samt även åt sidorna så att även närliggande väggar ska studsa ljus mot motivet.

Hur det är med detta vet jag ej men Omnibounce fungerar alldeles utmärkt vid 45 graders vinkling uppåt, dessutom så är den enkel att plocka av & på jämfört med fasttejpade grejor som även jag använt.

Ni som har en utdragbar vidvinkelskiva i överkant (som jag) kan dra ut den en bit & få en liknande effekt. Vidvinkelskivan på min blixt sprider i nedfällt läge faktiskt en viss mängd ljus framåt också, dock inte lika bra som Omnibounce som åtminstone jag tycker är prisvärd trots sin simpla konstruktion.

Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
prinsen skrev:
Jag har kört mycket med Omni också, men "softboxen" tycker jag är 3 snäpp bättre..

/*Adam
Gäller det även inomhus när det finns vitt tak att reflektera emot?

Jag tycker rent logiskt att ett tak borde softa & sprida ljuset bättre (större yta) än vad din softbox gör, eller kan du vinkla med den på också?

Att din softbox är bättre än Omnibounce ute är ju dock en självklarhet, funderar faktiskt på att köpa en.

Larsa
 

prinsen

Aktiv medlem
Utomhus that is :)

inomhus är det gamla omni som gäller .. tveksamt om man kommer hitta något bättre än Omni för inomhus bruk
 
ANNONS