Annons

Micro Four Thirds-objektiv – Olympus/Panasonic-kompatibilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Vad jag har förstår, så har Panasonic enbart tillåtit autofokus på sina nya m4/3 kameror med objektiv som klarar CDAF (Contrast Detect Auto Focus). Panasonics första objektiv för Classical Four Thirds, LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm / F2.8-3.5 ASPH. / MEGA O.I.S. klarar inte de kraven.

Har man en objektivpark med följande nio objektiv, så kan man lugnt använda dessa objektiv för Classical Four Thirds på en Panasonic kamera med gott resultat beträffande autofokus. Alla andra objektiv fungerar endast med manuell fokus. Naturligtvis behövs en adapter 4/3 -> m4/3, antingen Panasonics egen DMW-MA1 eller Olympus MMF-1.

◦ Olympus Zuiko Digital 9-18mm F4-5.6
◦ Olympus Zuiko Digital 14-54mm F2.8-3.5 II
◦ Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4-5.6
◦ Olympus Zuiko Digital 25mm F2.8 'Pancake'
◦ Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6
◦ Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4-5.6
◦ Panasonic Leica D Summilux 25mm F1.4 ASPH
◦ Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-50mm F3.8-5.6 ASPH. Mega OIS
◦ Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 ASPH. Mega OIS

Olympus har valt en generösare policy, och tillåter autofokus med samtliga objektiv för Classical Four Thirds (Sigma, Panasonic, Olympus). Dock skall tilläggas att om objektivet i fråga har stöd för CDAF, Olympus kallar det för "Imager AF", så fokuserar det snabbare på en EP-1 kamera. Eftersom Olympus ju har betydligt fler objektiv för classical 4/3 än Panasonic, så är förhoppningen även att flera av dessa skall uppdateras via firmware till att stödja "Imager AF".

Sålunda, har man Classical Four Thirds gluggar idag, kolla in Olympus EP-1 om du tänkar använda dessa även med ett m4/3 hus.

Ref:
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Micro Four Thirds Objektiv (Panasonic & Olympus)

I dagsläget erbjuds 6 från Panasonic och 2 från Olympus, totalt 8 objektiv. Ytterligare 3 nya objektiv från Panasonic är offentliggjorda att vänta för nästa år. Olympus däremot har inte offentligt visat någon roadmap för sitt m4/3 objektivprogram.

Panasonic 2009:
  • Lumix G Vario 7-14mm ƒ/4.0 Asph.
  • Lumix G Vario 14-45mm ƒ/3.5-5.6 Asph. Mega O.I.S.
  • Lumix G Vario HD 14-140mm ƒ/4.0-5.8 Asph. Mega O.I.S.
  • Lumix G Vario 45-200mm ƒ/4.0-5.6 Mega O.I.S.
  • Lumix G 20mm ƒ/1.7 Asph.
  • Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2.8 Asph. Mega O.I.S.

Panasonic, roadmap 2010:
  • Lumix G 8mm ƒ/3.5 Fish Eye
  • Lumix G 14mm ƒ/2.8
  • Lumix G Vario 100-300 ƒ/4.0-5.6 Mega O.I.S.

Olympus 2009:
  • M.Zuiko Digital ED 17mm ƒ/2.8
  • M.Zuiko Digital ED 14-42mm ƒ/3.5-5.6
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
Två SWD-gluggar i pipeline för att få "Imager AF" stöd

Hittade i en annan tråd ett tidigare citat från en av produktcheferna på Olympus, Akira Watanabe, the manager of Digital SLR Product Strategy Department in Tokyo:
"As an aside, Mr. Watanabe also mentioned they were preparing firmware updates for the 12–60mm ƒ/2.8-4 and the 50–200mm ƒ/2.8-3.5 SWD to be compatible with contrast autofocusing."

Det betyder att utöver de redan sex till antalet, ytterligare två objektiv för classical Four Thirds kommer att uppdateras till att stödja "Imager AF", som således via Panasonics adapter DMW-MA1 eller Olympus adapter MMF-1 kommer att även ge kontrastbaserad autofokus på alla m4/3 kamerahus.

Ref:
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Panasonic & Olympus roadmaps (Nov 2009)

Nu har både Panasonic och Olympus visat sina roadmaps för nya objektiv, inalles 9 från Panasonic och 8 från Olympus, grand total 17 objektiv anpassade till Micro Four Thirds.

Noterbart är det synnerligen slående överlappet mellan de båda tillverkarna.

Tre fasta objektiv är på gång från Olympus, samt ytterligare en lång telezoom inplanerad, enligt denna färska M.Zuiko Digital Lens Roadmap.

Ref:
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
M.ZD ED (9-18mm ƒ/4.0-5.6) & (14-150mm ƒ/4.0-5.6)

De två nya zoomarna är verkligen kompakta, i synnerhet vidvinkelzoomen som ju inte är nämvärt större än normalzoomen. Superzoomen med ~11x omfång är även den imponerande liten. Betänker man att sensorn hos PEN kamerorna är lika stor som hos Classic Four Thirds, så inser man vad det kortare registeravståndet hos PEN betyder för objektivens storlek i jämförelse.

Zoomar i all ära, men även fasta brännvidder, antingen som pannkakor eller som ljusstarkare objektiv, verkar vara minst lika önskvärda till de förhållandevis små kamerahusen.

The new super wide-angle zoom M. ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm f4.0-5.6 lens (18-36mm equivalent) and high-power wide to telephoto zoom M. ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm f4.0-5.6 lens (28-300mm equivalent) offer amazing optical performance in an extraordinarily compact and lightweight design that translates into taking your PEN camera anywhere for DSLR-quality images and unmatched freedom and creativity.

The Micro Four Thirds System standard meets the telecentric requirements of the 100 percent dedicated digital design, where light rays must strike the imaging sensor nearly head-on for optimum edge-to-edge image reproduction. This is achieved using a much smaller design than the Four Thirds System standard by reducing the outer diameter of the lens mount by 6mm, and the distance from the lens mount to the focal plane (the flange back distance) by approximately half.

The super wide-angle zoom lens currently in development will maximize the advantages of compact Micro Four Thirds System design with a length of only about 50mm (less than two inches), making it significantly smaller than the Olympus ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm F4.0-5.6 (designed for the Four Thirds standard), which has an identical zoom range. In the same manner, the high-power wide to telephoto zoom lens currently in development will be extremely compact, with an exceptionally small lens barrel diameter of only about 65mm (2.5 inches). Offering a zoom range that covers the most commonly used focal lengths, the lens will be compact enough to conveniently leave mounted on the camera all the time.
 

Bilagor

alfarunner

Aktiv medlem
Telezoom

Ska bli intressant att se närgräns, vikt mm för 100-300 mm. Kan bli en bra lins för fjärilar och trollsländor.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag slår nog till på nån M4:3 inom snart men det är givetvis enbart pannkakor som gäller. En zoom skulle vara >väldigt< kort, ljusstark och skarp för att jag ens skulle överväga en.
20/1.7 är perfekt. Med en 12/2.8 och en 60/2.0 vore 99% av mina behov tillgodosedda (och många andras..)
 

karlstorck

Aktiv medlem
Jag slår nog till på nån M4:3 inom snart men det är givetvis enbart pannkakor som gäller. En zoom skulle vara >väldigt< kort, ljusstark och skarp för att jag ens skulle överväga en.
20/1.7 är perfekt. Med en 12/2.8 och en 60/2.0 vore 99% av mina behov tillgodosedda (och många andras..)
Just den där 12'an skulle sitta fint. För min del får den gärna vara manuell å andra sidan. Det finns en 12mm Voigtländer men den är f5.6 och det räcker inte riktigt. (Å andra sidan, det jag skulle ha den till så skulle det kanske inte störa såååå mycket)
 

awaw

Avslutat medlemskap
EOS på M 4/3

Fick idag en adapter för EOS linser för M 4/3. Köpt via Ebay. Kom som rekommenderat brev från Shanghai. Nu kan jag använda dessa i väntan på dedikerade objektiv till min GF1. Har föresten Voigtländer 12 mm. Med den behöver man nästan inte fokusera något alls, då skärpedjupet är stort redan på största bländaren. Lite av fixfokuskänsla. Pannkakan på 20 mm är oerhört skarp och står knappast efter Leicaobjektiven jag har. Den nya firmwaren gjode det enkelt att fokusera manuellt. Hittills mycket nöjd med bildkvalitet och den bästa kameran är som bekant den som man alltid har med sig.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Chromatic aberration

Vad jag har förstått så med kameror från de båda tillverkarna Olympus & Panasonic, så korrigerar man för distorsion i objektiven m.hj.a. mjukvara, antingen direkt i kameran för JPEG, eller så vid råkonverteringen. Även Adobes programvara Camera Raw klarar visst detta.

När det gäller kromatisk avvikelse hos objektiven, så skiljer det sig åt. Panasonic korrigerar detta med sina egna objektiv på sina kameror. Olympus gör det inte alls, utan det är något man själv måste göra t.ex. i Olympus Studio eller annan programvara.

Här är ett exempel från engelska dpreview.com och deras test, där man kan jämföra ett testat Panasonic-objektiv på två olika kameror:

Panasonic Lumix G 20mm ƒ/1.7 på DMC-G1 & PEN E-P1

Som synes visar kurvan för CA högre värden för objektivet monterat på en Olympus-kamera än på Panasonic-dito. Dock är det inte säkert att det alltid är ett problem i ett valt motiv som behöver åtgärdas.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
EOS adapter till m4/3

Fick idag en adapter för EOS linser för M 4/3. Köpt via Ebay. Kom som rekommenderat brev från Shanghai. Nu kan jag använda dessa i väntan på dedikerade objektiv till min GF1...
Om man har tillgång till ett Canon kamerahus och plockar bort ett EOS EF/EF-S objektiv i nedbländat läge, så vad jag förstår så bibehålles det aktuella bländarvärdet vid montering på ovan nämnda adapter. Undrar om det funkar bra?

(Tänk om det funnits en adapter med batteri-kontakter för ett externt 7.2V batteri, så att man kunde slå på bildstabiliseringen i dylika Canon-gluggar också.)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Uppdaterad "lens roadmap" från Panasonic

Panasonic, roadmap 2010:
• Lumix G 8mm ƒ/3.5 Fisheye
• Lumix G 14mm ƒ/2.5 Asph. Pancake
• Lumix G Vario HD 100-300 ƒ/4.0-5.6 Mega O.I.S.

- Ljusstyrkan på "pancake" har förbättrats till ƒ/2.5.
- Telezoomen blir ett HD-objektiv optimerat för video, dvs. på samma sätt som tidigare HD 14-140mm ƒ/4.0-5.8 Asph. Mega O.I.S.

Sen har det tillkommit en intressant detalj i och med lanseringen av G2/G10, nämligen att nya G2/(G10?) via adaptern DMW-MA1 (MMF-1/MMF-2) nu klarar "Contrast AF" (AFS only) med ALLA klassiska Four Thirds-objektiv, dvs. även de som inte har stöd för "Imager AF".

- Undrar om det kommer en f/w-uppdatering, så att även de äldre kamera-modellerna G1/GH1/GF1 får samma autofokusmöjligheter med alla FT-objektiv?
 

Linmajon

Aktiv medlem
14/2.5 pannkaka? Nu börjar det likna nåt. Är den lika bra som 20:an är det ren, oförfalskad lycka! Priset är inte helt ointressant, men säkert högt :)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
m.Zuiko Digital 40-150 ED f/4-5.6 & m.Zuiko Digital 75-300mm ED f/4.8-5.6

Ett nytt objektiv (40-150) har idag lanserats som inte fanns med på "lens roadmap", samt det (75-300) som tidigare indikerats på densamma. Bägge försedda med MSC-etiketten, för bl.a. video. Det förstnämnda har varit ett mycket populärt objektiv till klassiska Four-Thirds, bl.a. har jag ett själv.

Enligt lens roadmap, så hittar man där [8, 12, 50]mm som också kommer, men förmodligen först till våren 2011.

Ref:
 

Bilagor

Arne E

Aktiv medlem
Objektivet 75-300

:)

Tittar man närmare på bilden av 75-300 så har den bländarintervallet 4.8-6.7.

Ett annorlunda bländarintervall, jag trodde först när jag läste ryktena att det skulle var 4-5.6.

/Arne
 

Robert L.

Aktiv medlem
Oj! 300mm och f/6,7 då gäller det att även i stark sol skruva upp iso't. Det tycker jag är ett högt pris att betala för att hålla ner storleken på objektivet.
 
ANNONS