Annons

Pengar och foto

Produkter
(logga in för att koppla)

D76

Aktiv medlem
Hej!
Kanske en frågeställning som man inte vill fundera över ;) men ändå. Skulle vara intressant att veta i grova drag hur mycket ni har lagt ner på erat fotointresse hittills, räknat i pengar (inte tid m.m.). Själv har jag nog "bara" lagt knappt 10.000 än, men det kommer snart ändras ;)

//David
 

puppetm

Aktiv medlem
-MoE- skrev:
Hej!
Kanske en frågeställning som man inte vill fundera över ;) men ändå. Skulle vara intressant att veta i grova drag hur mycket ni har lagt ner på erat fotointresse hittills, räknat i pengar (inte tid m.m.). Själv har jag nog "bara" lagt knappt 10.000 än, men det kommer snart ändras ;)

//David
räknas digital redigiering med eller det räknas till datorintresse?

170-180.000 med nyköpet
utan nyköpt så runt 40-50.000
 

puppetm

Aktiv medlem
prinsen skrev:

mycket pengar tänker många, men vad kostar det med andra fritids intressen??
Precis, tänk dig att du spelat fotboll eller hållt på med någon annan idrott sen du var liten, vad har det kostat dig?

Och där kan du inte välja att övergå till digitalt för o sänka kostnader :p
 

MPP

Medlem
En motorcykel man bara oftast bara använder på sommaren 100.000->???.
Båt som bara används på sommaren, 50.000->??.
1 st. semester resa 2 veckor, ca.20.000.

Ganska billigt med fotografering då man kan använda sakerna dygnet runt, året om. Det är väl kanske lite skillnad på sakerna jag tog upp men väldigt många ser motorcykeln och båten som en hobby också.
Själv har jag lagt ner ca 10.000 på kamera+ kringutrustning. Datorer, programvara och skärmar tillkommer.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Utrustningen jag ha nu, ca:60 000kr...och det kommer att bli mer..funderar på ett par nya objektiv.
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Hrm, ja det är ju en del och mer kommer det att bli! :-( Fast man har ju så roligt för pengarna!

Köpte kamera med objektiv mm för 6000:- förra året. Nu går jag en fotoutbildning där jag får låna bladare, men sen kommer man ju att vilja köpa en... Film är jättedyrt. Köpte film för 500:- häromdagen och det var inte första gången. Skulle gissa att summan hittills ligger på ca 20 000:-

Jag förstår dom som vill börja fota digital pga att det är mer ekonomiskt så. En digitalkamera har ju nästan inga materialkostnader (förutom engångssumman när man måste köpa bra kamera och dator).

Det är inte lätt att vara fattig student med fotointresse...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Millacamilla skrev:
En digitalkamera har ju nästan inga materialkostnader (förutom engångssumman när man måste köpa bra kamera och dator).
ja, + engångskostanderna för minneskort och kanske en bärbar hårddisk då.
 

sagan

Avslutat medlemskap
WorldInMyEyes skrev:
Haha - och kostnaderna för att uppdatera kameran betyydligt oftare i framtiden..? ;-)
Tja, det är ju upp till var och en..inget som är nödvändigt...skaffar du en bra och snabb D-SLR så finns det inga egentliga behov av att uppgradera.
 

Linmajon

Aktiv medlem
-MoE- skrev:
... Själv har jag nog "bara" lagt knappt 10.000 än, men det kommer snart ändras ;)

//David
Med tiden kan det ju bli ganska imponerande siffror. Köper man nån pryl varje år under 10 år så blir det ju en hel del. Å andra sidan har man ju tjänat flera miljoner i ren inkomst på den tiden, även som normalinkomsttagare, om man har jobb vill säga..:)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Tja, det är ju upp till var och en..inget som är nödvändigt...skaffar du en bra och snabb D-SLR så finns det inga egentliga behov av att uppgradera.
Jag håller med faktiskt. Det ska till en hel del innan jag köper ett nytt digitalhus. I horisonten ser jag inget som ens skymtar ännu.
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Tja, det är ju upp till var och en..inget som är nödvändigt...skaffar du en bra och snabb D-SLR så finns det inga egentliga behov av att uppgradera.
Nej jag håller också med. Ett bra hus håller länge länge. Det var nog lite på skoj Kim. Men många andra gör nog inte riktigt så. Lagringsmedierna och datorprylarna fortsätter ju att bli snabbare så där möjligen blir man sugen om nåt år eller så.

En kompis som köpte en Minolta 7 nyligen köpte en 300D istället nu. Nån som är intresserad av en obetydligt använd Minolta?

Men det var han det.
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Faktiskt är det så när jag tänker efter att människor som tidigare inte lagt mer än 3000 på en systemkamera nu lägger 10.000 med glädje.

Det verkar liksom "höra till" hembio-dator-DV -köret.
 

sagan

Avslutat medlemskap
WorldInMyEyes skrev:
.
En kompis som köpte en Minolta 7 nyligen köpte en 300D istället nu. Nån som är intresserad av en obetydligt använd Minolta?

Men det var han det.
Jomen visst..jag har full förståelse för att han byte till en D-SLR nu när de kommit ner till en mer rimlig prisnivå...byte själv från 7i när 10D kom.
 

sagan

Avslutat medlemskap
WorldInMyEyes skrev:
Faktiskt är det så när jag tänker efter att människor som tidigare inte lagt mer än 3000 på en systemkamera nu lägger 10.000 med glädje.
Jag tror det hänger mycket ihop med möjligheten att plåta "gratis"..det känns inte så mycket med 10 000:- för en kamera om man sen kan plåta 10 000:tals bilder utan någon direkt merkostnad.
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Jag tror det hänger mycket ihop med möjligheten att plåta "gratis"
Jo det stämmer absolut. Speciellt för äkta entusiaster. Men jag tycker även jag har märkt dem som egentligen inte reflekterat över att det skulle vara dyrt tidigare men som tycker att det "är himla smidigt" nu. Folk uppskattar verkligen det himla smidiga och är beredda att betala för det!
 

sagan

Avslutat medlemskap
forstheim skrev:
Vad är egentligen en bra och snabb DSLR? Förmodligen subjektivt, men ändå. EOS 10D har ju kommit att bli populär (säkerligen med all rätt), men hur bra är egentligen huset? Om vi ska vara ärliga..
Mycket, mycket bra hus, om vi ska vara ärliga.. men det beror ju så klart på vad man har för krav..ska man ha en digital EOS-1:a så blir det till att köpa en EOS-1Ds.
 

forstheim

Aktiv medlem
Ursäkta Kim..jag plockade bort mitt eget inlägg. När jag läste vad jag hade skrivit tyckte jag nämligen att det var så tjatigt att höra om digitalt kontra analogt igen.. :=)
 
ANNONS